Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dags att ta tjuren vid hornen?  (läst 10005 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
iPhone
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« skrivet: April 11, 2010, 21:34:24 »

Hej!

Jag är ny här, vilket ni kan se.

Jag kan börja med att berätta om min situation. Det började väl 2005 egentligen, jag började låna och låna och låna. Nu sitter jag med ett skuldberg på ca 525 000 till dagsdato hos Kronkalle. Allting är släppt till dem, och jag har löneutmätning. Kan vara så att vissa inte gått dit än. Varit rätt tyst ett tag nu i brevlådan, så jag förmodar. (Ska kolla upp detta imorgon, då jag ringer och ber Kronkalle om utdrag på alla mina skulder hos dem och sen ringer till dem jag är osäker på om jag har skuld till eller inte.) Jag tänker inte skylla på något eller någon att jag sitter i denna skuldsituation, men den har helt klart med spel att göra. Skitsamma, så är det. Jag kan inte lägga skulden på någon annan övht. Jag har levt över mina tillgångar.

Nu är grejen så här. Det är egentligen 3 skulder som äter mycket av min skuld till KFM. Det är:

Banklån: 235 000
Banklån: 55 000
Banklån: 75 000

Sen är det lite mindre kreditkortsskulder på kanske sammanlagt 100 000 kronor. Och sen det jävligaste... SMS-lånen. Dessa upptar väl det sista kakan ihop med lite annat.

Grejen är nu som sådan... Jag har funderat på skuldsanering, ackord osv. Jag vet riktigt inte vart jag ska börja. Skulderna är ju relativt färska många av dem, och då började jag fundera på om det finns en snö bolls chans i helvetet att jag lyckas få till en schysst ackord på dem? Eller ska man söka skuldsanering? Alla skulder gick väl egentligen till KFM i mitten/slutet av -09. Jag har nu löneutmätning på mig (1900:-/månaden). Hur ser mina chanser ut att fixa ackord på skulderna om jag lyckas fixa fram säg 250 000 och erbjuder alla att betala av skulden helt på en gång - mot att den sänks avsevärt? Jag har inte en aning, och jag är fruktansvärt ny skuldsträsket, om man säger så. Jag vet att jag kan förmodligen fixa fram 250 000 att betala av skulderna med, men då krävs ackord för att bli skuldfri.

Jag kanske har missat något, men vore evigt tacksam för hjälp! Hur skulle ni gjort? Vad är första steget?

Väl mött!  Kiss

Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #1 skrivet: April 12, 2010, 00:14:33 »

Allt beror på hur mycket gäldenärerna tror dom kan mjölka ur dig
eftersom det rör sig om så nya lån och så mycket av dom är till banker tror jag tyvärr inte du har en chans till en ackordsuppgörelse på över 50%

Du skriver att dom kan dra 1900kr på lönen nu
tror du att du inom dom närmsta åren kommer att tjäna väsentligt mer?

Om inte så bör du ha en hyffsad chans till skuldsanering
fast det beror lite på hur mycket av skulderna som räknas som nya

Hursomhelst så blir du ju aldrig skuldfri om dom bara kan dra 1900 per månad
Det täcker väl inte ens en bråkdel av den ränta du har
Därmed ökar din skuld år efter år oavsett hur länge du har löneutmätning
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #2 skrivet: April 12, 2010, 00:20:14 »

Som föregående skriver så är nog risken ganska minimal att dom kommer gå med på under 50%.
Är du dessutom ung och frisk så lär det bli svårare Inkassobolagen har deras egna riktlinjer.
Gammal som gatan då blir resonemanget ok kanske bättre att ta det lilla vi  hinner få in.
Ung och frisk hmmm den grabben kanske får en karriär någon dag så vi kan ju avvakta lite för att se hur det slutar
räntan tickar ju ändå på som vi gillar.
1900:- det innebär att din suld ökar varje år dvs det är lite som att betala friden men skulden ökas på varje år.
Totalt meningslöst
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #3 skrivet: April 12, 2010, 01:50:55 »

Man kan ju prova med att försöka få accord. Jag skulle ha ringt upp alla och försöka med det, om det är så att du har möjlighet att låna (?) 250.000:- Akta dig bara för att låna 250.000:- betala en del skulder och sedan ha ett lån på 250.000:- och skulder kvar som fortsätter ticka (det misstaget gjorde jag).

Lånar du 250.000 så se till att ALLA skulder betalas. Se isåfall till att få på papper att " vi godkänner accord på 20.000:- och därefter avskrivs skulden helt"  annars får du säkert påhälsning av den skulden ett par år senare...

Funkar inte detta med accord så skulle jag iaf söka skuldsanering. Inte heller säkert att det går igenom eftersom de kan dra på din lön via utmätning,även om skulderna aldrig blir betala på det sättet (men det tar de ingen hänsyn till).

Skuldernas ålder ska väl inte längre spela så stor roll,och det kostar ingenting att försöka.

Förresten,välkommen! Smiley
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #4 skrivet: April 12, 2010, 02:14:16 »

Jag skulle också gjortt som anyday_now skrev, fast det gäller att ha järnkoll på samtliga skulder så att det inte helt plötsligt dimper ner en ny efter några år. Alla skall vara med i ackordet annars skulle jag satsat på skuldsanering men det förutsätter ju att ditt skuldsättningsbeteende har upphört annars finns det ju ingen vits med det för det får man bara en gång i livet.
Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #5 skrivet: April 12, 2010, 11:43:48 »

Banker brukar vara väldigt tröga med att ackordera
dom har ju 10 års preskribering, så om du har 20-30 år kvar tills pensionen = tid att betala
fast å andra sidan är ju deras ränta oftast inte så skyhög som de vanligaste inkassobolagens
Loggat
iPhone
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: April 13, 2010, 23:12:55 »

Tack för responsen!

Vad tror ni om att lyckas ackordera ner till 35-40% då? Att jag betalar resterande 60% t.ex.? Är det smartare av mig att försöka fixa skuldsanering isf?

Banker är svårare alltså? Det är iofs en storbank, sen är det mindre nogräknade banker - om man säger så.

Dessa SMS-lån institut som har sålt (?) sina fakturor till mindre nogräknade inkassobolag då, dom borde uppskatta att få se lite kulor på banken? Eller har jag fel? Vad ska jag göra anser ni? Skuldsanering eller ackord? Försöka först med ackord - funkar inte det - så testar jag att ansöka om skuldsanering? Kan man nämna skuldsanering som ett 'hot' när man söker om ackord? För att få dem införstådda med att: Ta detta bud, eller så blir det inte mycket mer till er.

Hur är det att leva med skuldsanering? Förändras vardagen avsevärt? Många frågor, sorry.  Kiss
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #7 skrivet: April 13, 2010, 23:44:26 »

Tack för responsen!

Vad tror ni om att lyckas ackordera ner till 35-40% då? Att jag betalar resterande 60% t.ex.? Är det smartare av mig att försöka fixa skuldsanering isf?

Banker är svårare alltså? Det är iofs en storbank, sen är det mindre nogräknade banker - om man säger så.

Dessa SMS-lån institut som har sålt (?) sina fakturor till mindre nogräknade inkassobolag då, dom borde uppskatta att få se lite kulor på banken? Eller har jag fel? Vad ska jag göra anser ni? Skuldsanering eller ackord? Försöka först med ackord - funkar inte det - så testar jag att ansöka om skuldsanering? Kan man nämna skuldsanering som ett 'hot' när man söker om ackord? För att få dem införstådda med att: Ta detta bud, eller så blir det inte mycket mer till er.

Hur är det att leva med skuldsanering? Förändras vardagen avsevärt? Många frågor, sorry.  Kiss

Jag skulle absolut börja med att försöka få accord. Visst kan man slänga in lite fint att "jag planerar att söka skuldsanering,men vill försöka lösa detta själv, jag har si och så mycket att erbjuda". En del inkassobolag skiter dock  i det... Börja med att ge ett skambud,då kommer de antingen säga nej eller "vi kan tänka oss....XXX kr". De brukar vilja höja lite...

Smiley

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Jagad!
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #8 skrivet: April 14, 2010, 00:06:04 »

Hej iPhone.
Jag precis som du är också ny här. Jag är i liknande situation som dig och har också många frågor kring det här med ackord. Jag har dock ingen löneutmätning än då jag jobbar "ideelt" i min frus företag.
Måste man kunna erbjuda fordringsägarna en klumpsumma eller det räcker med att föreslå en avskrivning med viss procent och därefter betala av per månad?

Ni som kan detta får gärna kolla på tråden "Nu brinner det i knutarna" om ni har mer svar på lager.

Lycka till iPhone, jag håller tummarna för dig. Du kommer att bli skuldfri, tillsammans blir vi fler...  Wink

Jagad!
Loggat
iPhone
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: April 18, 2010, 23:10:02 »

Tycker mig inte fått så mycket hjälp som jag hade förväntat mig, faktiskt.  Tongue

Jag har nu fått hem mitt registerutdrag från Kronkalle. Det var ingen rolig läsning. Problemet är att jag idag har löneutmätning på 2000 ca. Hur skulle man kunna göra upp med vissa fodringsägare? Är det någon som har en bra idé? Jag menar, jag kan ju fortfarande inte betala mer än dessa 2000 fördelat till alla, eller hur? Hur kan man då dela upp det? Flera av skulderna är ju på ca 4-5000 bara. Kan man få betala 200/skuld i månaden på dessa? Eller hur ska man gå tillväga? Sen har jag ju de stora lånen...

Vad kan man göra där? Hur kan man lösa dessa? Jag vet att t.ex. Lindorff vill att jag minst typ betalar 2-3000 på det största lånet - i månaden. Det fixar jag ju inte. Hur kan man få det att bli tillbakadraget från KFM iaf? Eller är det stört omöjligt? Får jag inte till uppgörelse med alla, så spelar det ju ingen roll. Då kan lika gärna alla andra ligga kvar också, eftersom Kronkalle kommer fortsätta utmäta 2000:- för mig då - i månaden.

Jag förstår inte vart jag ska börja. Kan någon hjälpa mig? Jag kan gärna ta tips och råd över MSN om det är någon som skulle vilja hjälpa mig med det!
 Cool

Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #10 skrivet: April 18, 2010, 23:45:24 »

Hade jag varit du Iphone så hade jag nog antingen försökt få till ackord där samtliga skulder finns med eller så hade jag kastat in handduken och väntat tills jag varit berättigad till skuldsanering. Men det är bara som jag hade gjort med utgångspunkt från vad du har skrivit.
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #11 skrivet: April 18, 2010, 23:47:39 »

Visst är Accord en lösning.Lite saker spelar kanske in är du väldigt ung så kanske det blir svårare för dig att kunna
hitta ett bra alternativ.Banker mfl anser lite att du kan få en bra karriär och tjäna större pengar än vad du tex gör idag.
Är skulderna väldigt färska som dom verkar vara då är risken ganska stor att bankerna blundar tyvärr.
Sedan måste du ha stenkoll på är det verkligen alla skulder du fått med om du nu lånar pengar från någon.
Inget skoj om något dyker upp när allt verkar klart en ny skuld på tex 50.000 kan slå bort benen snabbt för det man inte räknar med
kan göra ont.
Ang din utmätning så tror jag tyvärr inte du kommer att lyckas med att få bort dessa från KFM det du beskriver är ju att du endast kan
 betala samma pengar som införseln är på.
Varför skulle då inkassobolagen dra bort det från KFM???För den goda viljans skull?Jo tjena mittbena blir svaret..
Dom har policyn det kan likaväl ligga där på KFM för då får dom ju sina pengar till slut oavsett från införseln.
Skulle dom nu mot förmodan gå med på det du vill så finns trots allt risken att du missar en inbetalning pga någon annan räkning blev skithög just 1 månad.Vad sker jo då får du problem och funderar logiskt på hmm vad ska jag göra nu.
Troligen ringer du till inkassobolaget och frågar kan jag vänta 1 mån pga.
KFM där är det typ säkra inkomster till Inkassobolagen
Testa absolut med Bankerna först och se vad dom kan gå med på.Utgå efter det blir det positivt svar då kan du ju pröva att gå vidare
till dina inkassbolag
Loggat
iPhone
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: April 18, 2010, 23:59:37 »

Nightmare: Jag är runt 25 år gammal. Vad menar ni med berättigad skuldsanering? Är jag inte det nu eller? Vad tror ni? Är det ens värt att försöka skicka in en sån?

Kenny: Jag släppte allt till KFM, så det är allt som ligger där som jag har i skuld. Vadå, om jag betalar dem säg 200 i månaden direkt i handen så bör det väl vara mer än vad dom får ut av en löneutmätning på 2000 uppdelat på flertalet olika inkassobolag?

Loggat
500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #13 skrivet: April 19, 2010, 01:07:05 »

Vill bara påpeka att Bankerna har inte 10år som preskription.
Långtidsbevakning = livstid.
Jag vet.
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #14 skrivet: April 19, 2010, 02:10:04 »

Vi vet också 500%. Prova skicka in och resonera som så att det är bara för att du ska få skälet till avslag som du söker, så blir du inte så besviken. 50% av dom som får skuldsanering är pensionärer när deras skuldsanering är klar, sen kan jag tänka mig att massa av dom andra 50% är förtidspensionärer eller långtidssjukskrivna, slutsatsen man kan dra av detta är ju att allt handlar om att dra in pengar till borgenärerna inte om kfm:s försköning om rehabilitering, detta bevisar ju att kfm och även skusan springer Borgenärernas ärenden men har försökt att förpacka det som att dom frångått borgenärsintresset. Finns det någon som är under 30 år och inte tillhör kategorin sjukskriven, förtidspensionär eller någon annan status som inte kommer att förändras nämnvärt under hela livet, som fått skuldsanering??? Jag har aldrig hört eller sett ett exempel om någon i alla fall. DEN STORA BLUFFEN, borde det heta istället.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: