Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: indrivning  (läst 21844 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
naimie
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« skrivet: April 09, 2010, 19:29:43 »

fick brev idag om att jag skulle lämna ny inkomsuppgift,ringde kFM,då talade dom om att dom har minskat förbehållsbeloppet,Hör o häpna för att det blivit billigare,det är ju tvärtom,så nu kommer dom väl att dra mer av mej,jag har en pension på 5500,snart har vi inget att leva av,sedan mars månad har vi betalat 3000 för läkare mediciner o sjukresor för min cancersjuka man,han är obotligt sjuk med spridd cancer.Om man finge vara i fred för KFM den tid han har kvar.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #1 skrivet: April 09, 2010, 19:39:59 »

Stackars dig, jag lider med er när ni får gå igenom detta nu. Vad menade krf med att det blivit billigare? Inte för er antar jag eftersom det är oerhörda merkostnader när man är sjuk. Men de begriper inte det.
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #2 skrivet: April 09, 2010, 20:34:10 »

Hej Naimie, jag ser att ni har det oerhört svårt med din makes sjukdom och jag beklagar detta djupt.

Det verkar orimligt att mäta på dig när du har så lite inkomst och er situation drar på er så mycket extra kostnader. Vad händer om du gör ett besök hos KFM och visar dem alla kvitton? Jag menar, de räknar säkert mediciner till schablonbeloppet 225 kr/månad bara för att man får frikort efter 1800 på receptbelagda mediciner, men jag gissar ju att ni får betala en del för receptfritt också, och för alla resor ni måste göra till vårdgivare, upp till frikortsbeloppet för makens vård och så extra dygnskostnad för eventuella sjukhusvistelser för maken. Ovanpå det kommer dina resor och utlägg för dig som antagligen måste vara med som följeslagare gissar jag om maken är i livets slutskede. Ett exempel är att du säkert måste äta något om du är med maken på sjukhus hela eller halva dagar, eller hur? Det innebär en stor belastning för er, och det måste väl KFM förstå också?
Loggat
naimie
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: April 09, 2010, 21:16:08 »

Jag har talat om allt för KFM hur vi har det,men det bryr dom sej väl inte i.Dom menar att det blivit billigare så dom kan dra mer av ens inkomster.Jag tycker el och mat blivit dyrare.
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #4 skrivet: April 09, 2010, 21:28:36 »

Jag tycker det verkar orimligt, men jag är bara privatperson och vet för lite om utmätning etc... så jag la ett PM till Varinder som är kronoinspektör, och som garanterat vet mer om regelverket, med frågan "Finns det verkligen inget utrymme för lättnader i utmätning av en familj där en medlem befinner sig i livets slutskede?"

Nu är det fredag kväll, men vi kan ju hoppas att Varinder har möjlighet att svara framöver?
Loggat
naimie
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 09, 2010, 21:31:47 »

Tack för att du bryr dej,jag hoppas det kommer något svar.Hälsn Naimie.
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #6 skrivet: April 09, 2010, 22:20:00 »

Ja, det är bedrövligt. Om jag inte missminner mig så tror jag det var corner som berättade i en tråd hur det förhöll sig om det sänkta förbehållsbeloppet. När man menar att något blivit billigare så slår man ut det på ALLA varor. Något om att lyxbilar kan har gått ner väldigt mycket och maten gått upp men i konsumentprisindex blir då priset lägre. Har jag fel?
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #7 skrivet: April 10, 2010, 05:18:58 »

Stämmer tyvärr. Förbehållsbelopp, pensioner etc följer KPI. Grundprincipen med KPI, KonsumentPrisIndex:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentprisindex

Man tittar bara på prisöknings- eller prissänkningstakten på varor, alltså på inflationstakten, och inte på faktiska prisändringar på mat eller el. Vilket ger att om räntan är låg, så är det ju mycket riktigt billigare att ta exempelvis ett villalån, samtidigt som maten kan ha blivit dyrare. Det drabbar dem som INTE ska köpa villa eller lyxbil, men måste betala högre priser för el och köttfärs för mindre pengar än de hade året innan.
Loggat
naimie
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: April 10, 2010, 11:50:58 »

Det är ju inte klokt,vi har ju ingen nytta att lyxbilar och villor blir billigare.
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #9 skrivet: April 10, 2010, 12:03:02 »

Det är ingen tröst men det finns inte mycket som är klokt i regelverken runt skuldsättning.
Loggat
lisen65
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #10 skrivet: April 11, 2010, 14:00:05 »

Jag trodde att man ändrade uträkningen av förbehållsbeloppet nyligen. Har för mig att jag läste det någonstans. Jag har själv fått behålla 500kr mer av min lön sen den 1 mars, trots en löneökning med 1000kr från förra året.
Loggat
naimie
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: April 12, 2010, 14:31:01 »

Jag pratade med fogden i dag och förbehållsbeloppet hade minskat,alltså får man behålla mindre,att prata med dom om sjukresor m.m är ju lönlöst,dom går bara efter högkostnadsskydden,trots att allt inte räknas in där.Nu ska dom se om dom kan mäta ut på min 5500 lilla pension.Dom drar säkert mer av min man också.En värre mardröm kan man leta efter,allt går åt skogen,saker går sönder,sjukdomar.När jag vaknar på morgonen är det ett sug i magen och illamående,inget är roligt.
Loggat
500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #12 skrivet: April 20, 2010, 12:27:58 »

Naimie. Inte utan en tår i ögat när jag skriver detta till Er.
Jag är ganska illa däran även, dock inte lika illa, men sista Fogden hade gett sig faen på att sparka på mig fast jag ligger ned.
Så funkar Fogdarna.
De är inte människor.
Fogdarna hade varit perfekta i förintelselägren, min erfarenhet.
Igen, vi kan inte ta mer nu, vi måste resa oss ur vårt skuld-getto eller gå under.
Ett eget parti!
Det där sådant här som driver folk till självmord.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #13 skrivet: April 20, 2010, 12:44:02 »

Om ingen förändring kommer till stånd på den korrekta vägen så tänker i alla fall inte jag hålla tyst om att man kan be sin polare skicka in till kfm och man hämtar hem slantarna bakvägen, blir det många som gör på detta viset så ska ni se att det kommer att komma en förändring relativt fort, för då helt plötsligt är det ju finans och inkasso som blir lidande och det går ju absolut inte för sig. Die dumme schweden igen. Hahahahaha
Loggat
naimie
Newbie
*

« Svara #14 skrivet: April 20, 2010, 14:48:17 »

Dom har inte räknat ut än hur mycket dom tänker dra,dom väntar in svar på förfrågningar,jag undrar vad dom väntar på?Förr gick det jättefort att räkna ut det nya beloppet,det gjorde dom i telefon,men inte nu.Dom ska väl ta allt man har.Har fått en räkning på 2400 idag,för vi hade mistat bilden på teven,måste byta antennkabel.Men det får man väl inte ta upp.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: