Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Belåna pantbrev!  (läst 7313 gånger)
0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Jagad!
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« skrivet: April 07, 2010, 12:52:06 »

Hej. Finns det någon där ute som har stenkoll på det här med belåning av pantbrev osv?
Vi är i akut behov av att betala vår bank 60000 kr för förfallna räntor för att förhindra exekutiv auktion.  Huset är belånat till ca 3 milj och pantbrev uttaget på 3 milj. Marknadsvärdet är ca 2,8-3,1 milj. Vi får inte låna mer pengar av banken. En släkting är villig att gå i borgen för oss men vi vill helst inte blotta hela vår ekonomi för denne och det hade varit jävligt skönt att kunna "slänga upp" 60000 kr utan att behöva blanda in VÅR bank, då vi efter flertal möten med banken blivit nekade att låna mer.
Tips på hur vi kan göra?
MVH jagad!
Loggat
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« Svara #1 skrivet: April 07, 2010, 15:24:25 »

Hur mycket har ni belånat huset till idag. Pantbrev och lån är ju inte samma sak. Om ni inte har några anmärkningar i övrigt,så är det ju möjligt att någon annan bank ger er lån, detta förutsatt att det finns utrymme att låna mer. Normalt lånar de inte till mer än 80% - 90% av husets värde. Har ni anmärkningar men det finns utrymme att belåna upp huset mer, så kan ni ju alltid höra med tex Bluestep, har ingen erfarenhet av dem själv, kanske någon annan på forumet som har. 
Loggat

Jagad!
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 07, 2010, 15:43:39 »

Som jag nämnde, så är det belånat till ca 3 milj. Så det finns inget utrymme att låna mer, någonstans. Embarrassed
Loggat
birmakatt
Full Member

Antal inlägg: 193

« Svara #3 skrivet: April 07, 2010, 18:33:22 »

Förstår hur ni har det! Har varit med om samma sak. Då lånen inte är uppsagda än så tar det ganska långt tid innan det blir försäljning. Varför inte strunta i å betala ränta å låta det gå till inkasso? Där kan du göra amortplan och förhindra att kf säljer huset. så gjorde jag:)
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
Jagad!
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 07, 2010, 23:14:20 »

Tack för tipset men tyvärr så är lånen redan uppsagda och ligger hos inkasso. Banken har som sagt hotat med exekutiv auktion om inte något händer och vi omg. pröjsar 60 pix. Ska träffa dom imorgon igen med vår släkting och hoppas på en lösning då istället. Om inte så kanske man ska utnyttja sin olycksfallsfallförsäkring?!
Andra tips som är bättre? Undecided
Loggat
ReikäReikä
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #5 skrivet: April 08, 2010, 08:30:26 »

Tack för tipset men tyvärr så är lånen redan uppsagda och ligger hos inkasso. Banken har som sagt hotat med exekutiv auktion om inte något händer och vi omg. pröjsar 60 pix. Ska träffa dom imorgon igen med vår släkting och hoppas på en lösning då istället. Om inte så kanske man ska utnyttja sin olycksfallsfallförsäkring?!
Andra tips som är bättre? Undecided

Snälla söta rara blanda iaf inte in släkten.
Finns ju ingen borgensman som kan få detta skepp på rätt köl.
Kan ju vara bra att ha kvar släktingen över vattenytan så man kan ha någon att gå till och få en bit mat.
Begär inhabitation och be banken om att få gå ut med en egen försäljning på huset som ni har laglig rätt till. Anlita en bra mäklare i hopp om att få mer än 3,1 milj men beror även på var ni bor om det kan gå vägen.
Borgensman på 60 000:- förlänger ju bara lidandet och ni drar släktingen med er i samma hål och då kan man snacka om att må dåligt.
MVH REIKÄREIKÄ
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #6 skrivet: April 08, 2010, 08:52:49 »

Jag svarade på ditt pm innan jag läste tråden.

"Lite känns det som huset är fullbelånat, om ni inte kan göra en ny värdering och få upp värdet. I så fall kanske Blue Step skulle kunna funka. Jag tror den enklaste lösningen är att din släkting lånar er pengar, eventuellt kan ni ju ge denna ett extra datapantbrev som säkerhet. Poängen med det är att h*n då blir prioriterad fordringsägare ifall det går åt pipan. Jag personligen skulle aldrig låta en släkting borga, säkrare för denna att stå själv på lånet i så fall.

Hoppas det löser sig.
MVH
Robert"

Efter att ha läst andra synpunkter här och funderat lite över den tunna beskrivningen du ger över situationen, så slår mig frågan; hur kommer fortsättning att se ut? Är framtiden lugn i fall dessa 60 betalas in? Om det finns minsta fortsatt oro så måste jag nog ändra mig från det jag skrev i pm:t, bättre då att sälja medans ni fortfarande har kontrollen över situationen. Är ni inte helt 100 på att ni reder det framgent så är det dålig stil att blanda in en släkting. Om ni väljer den vägen så tycker jag att ni måste vara helt öppna med hur det totala läget ser ut.
Loggat

500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #7 skrivet: April 19, 2010, 01:14:49 »

Förläng inte pinan och blanda inte in släkt o vänner.
Kam man inte sköta  bef. skuld så inte lär det gå bättre med nya skulder ovanpå de befintliga.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: