LillaMy
|
 |
« skrivet: April 01, 2010, 14:37:36 » |
|
Sitter lite i skiten just nu, bor för tällfället med min sambo som står på våran kontrakt och hans pappa står som borgen. Nu ska vi flytta isär och tror inte att det finns ett enga hyresbolag här i stan som accepterar betalningsanmärkningar. Så vafan ska jag göra? Har ingen familj som han gå i borgen (har bara mamma och det är hon som försatt mig i sitsen med bet. anmäkrkningar). Kan man typ gå till soc så kan dom stå som borgen? Har ju inkomst, csn och extra jobb så jag behöver ju inga pengar från dom. hmm vettetusan hur jag ska lösa det här.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Brida8
|
 |
« Svara #1 skrivet: April 01, 2010, 14:45:34 » |
|
Du har rätt i att det inte finns många som accepterar betalningsanmärkningar.
Men det bästa du kan göra, och du har absolut inget att förlora på att gör så, är att ta personlig kontakt med de bostadsförvaltare som du kan tänkas hyra av, förklara din situation och be om att få träffa honom/henne personligen.
Till mötet tar du med dig följande dokument: -anställningspapper - papper från csn som styrker inkomst från dem - kreditupplysning som visar när din senaste betalningsanmärkning uppkom
Förklara att du lever ett ärligt liv och kämpar för att betala eventuella skulder och så vidare så har du en bättre chans. Jag tror att en hyresvärd som är djupare insatt i din problematik har lättare att bortse från betalningsanmärkningarna.
LYCKA TILL!!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
LillaMy
|
 |
« Svara #2 skrivet: April 01, 2010, 14:51:38 » |
|
Ja jag har ju inga skulder kvar till kfm iallfall. Utan det är bara anmärkningen. Förhoppningsvis även snart en polisanmälan som stryker att det inte är jag som satt mig i den här sitsen.
får lägga in lite anmälningar på internet och om jag får nått så får jag försöka ordna ett möte då.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Brida8
|
 |
« Svara #3 skrivet: April 01, 2010, 14:55:28 » |
|
Lägg anmälningar på nätet och ring dem sedan och säg att du har gjort en anmälan, fråga om det finna tid för personligt möte på grund av omständigheter.
Risken med att bara göra en intresseanmälan via nätet är att du på grund av dina anmärkningar inte ens blir utvald till gruppen som är intressant för visning av bostaden.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
LillaMy
|
 |
« Svara #4 skrivet: April 01, 2010, 14:59:17 » |
|
Kan ju passa på att ställa lite fler frågor här. hur funkar det med typ internet abbonemang osv när man har anmäkrningar? Har tv på mej redan, men det är mer telefon/internet som jag oroar mig för.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Brida8
|
 |
« Svara #5 skrivet: April 01, 2010, 15:05:48 » |
|
Kan ju passa på att ställa lite fler frågor här. hur funkar det med typ internet abbonemang osv när man har anmäkrningar? Har tv på mej redan, men det är mer telefon/internet som jag oroar mig för.
Du får inte lov att öppna något nytt abonnemang så länge du har anmärkningar....av min egen erfarenhet. Vet ej om vissa företag tar hänsyn till NÄR den senaste anmärkningen registreras....Det bästa är ju att ringa och kolla även där hos dem företag som man är intresserad av att ha som leverantörer av tv, telefoni och bredband....
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
LillaMy
|
 |
« Svara #6 skrivet: April 01, 2010, 15:08:17 » |
|
Du får inte lov att öppna något nytt abonnemang så länge du har anmärkningar....av min egen erfarenhet. Vet ej om vissa företag tar hänsyn till NÄR den senaste anmärkningen registreras....Det bästa är ju att ringa och kolla även där hos dem företag som man är intresserad av att ha som leverantörer av tv, telefoni och bredband.... hmm ja. Tv har jag redan ståendes på mig här. Så det är ingen fara med det. Mer internetgrejjen jag oroar mig för, har för mig att mamma kunde få teckna men om hon betalade en depositions avgift på 1500 eller nått sånt. men det var till telia det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Brida8
|
 |
« Svara #7 skrivet: April 01, 2010, 15:10:32 » |
|
Du får inte lov att öppna något nytt abonnemang så länge du har anmärkningar....av min egen erfarenhet. Vet ej om vissa företag tar hänsyn till NÄR den senaste anmärkningen registreras....Det bästa är ju att ringa och kolla även där hos dem företag som man är intresserad av att ha som leverantörer av tv, telefoni och bredband.... hmm ja. Tv har jag redan ståendes på mig här. Så det är ingen fara med det. Mer internetgrejjen jag oroar mig för, har för mig att mamma kunde få teckna men om hon betalade en depositions avgift på 1500 eller nått sånt. men det var till telia det. Jo det kan stämma att dem vill göra så, i så fall har dem pengar att ta ifrån om man inte sköter sina inbetalningar. Men som sagt, tror du får bättre och riktigare information om du ringer företagen ifråga 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kenny555
|
 |
« Svara #8 skrivet: April 01, 2010, 15:25:51 » |
|
Ett tips som brukar fungera men det beror lite på vart i landet du bor. Befinner du dig i Stockholm då är det nog helkört för deras bostadbrist är ofantlig, Testa annars Blocket.se sätt ut en annons att du önskar hyra lägenhet hus eller vad ekonomin tillåter.Där kan du ha tur att hitta en hyresvärd som kan acceptera din situation. Som Meggie beskriver med kör raka rör tyvärr har jag anmärkningar men typ så brukar en del köpa det
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
LillaMy
|
 |
« Svara #9 skrivet: April 01, 2010, 15:27:09 » |
|
Ett tips som brukar fungera men det beror lite på vart i landet du bor. Befinner du dig i Stockholm då är det nog helkört för deras bostadbrist är ofantlig, Testa annars Blocket.se sätt ut en annons att du önskar hyra lägenhet hus eller vad ekonomin tillåter.Där kan du ha tur att hitta en hyresvärd som kan acceptera din situation. Som Meggie beskriver med kör raka rör tyvärr har jag anmärkningar men typ så brukar en del köpa det
Bor i en rätt stor ord i Dalarna kan jag säga iallafall. Finns ju en hel del andra hand på blocket, men där verkar alla kräva att man är "fri" också.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Roffe2010
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« Svara #10 skrivet: April 01, 2010, 19:01:30 » |
|
Jag och min sambo har lyckas hyra andra huset nu.. och vi har massa anmärkningar osv. Hyr i ett populärt område, och vi ringde på annonsen på blocket. Trodde aldrig vi skulle få hyra huset. Men dom gillade oss och ville skriva kontrakt. Dock han dom inte kolla upp oss innan skrivning. Och frågade efter att vi skrivit på om vi hade några skulder. Ja sa vi, och frågade om han ville ha dep. Men nej , det ville han inte. Ren tur , vet inte..Tror det viktigaste är att värden tycker man verkar vara reko, är inte bara ekonomin som bedömms. Annat när det gäller dom större bolagen dock.
Menar bara att man ska inte vara rädd att inte försöka söka.
Mitt tips är att hyra privat.Och många gånger så är hur du är som person viktigast för hyresvärden. Många kikar mellan fingrarna för att få hyra ut snabbt, men akta dig för dåliga värdar som utnyttjar din sits. Självklart lättare att hitta bra boende lite i utkant än centralt. Då det inte är lika populärt. Många kör även med deposition på x antal hyror innan inflytt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fattigriddare
|
 |
« Svara #11 skrivet: April 02, 2010, 00:18:51 » |
|
Du får inte lov att öppna något nytt abonnemang så länge du har anmärkningar....av min egen erfarenhet. Vet ej om vissa företag tar hänsyn till NÄR den senaste anmärkningen registreras....Det bästa är ju att ringa och kolla även där hos dem företag som man är intresserad av att ha som leverantörer av tv, telefoni och bredband.... Hos Bredbandsbolaget kan du ha både telefon och internet, dom gör ingen kreditprövning, inte för något år sedan i allafall när jag skaffade det, och billiga är dom också! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ludde
Jr. Member

Antal inlägg: 88
|
 |
« Svara #12 skrivet: April 02, 2010, 10:41:46 » |
|
Vad gäller bostad. Jag jobbar ju lite extra med fastighetsförvaltning, hyror o sånt.
Det första vi kikar på är om det finns hyresskulder, finns det sådana kan man säga att då är det omöjligt om man inte kan presentera en jättebra förklaring, finns det andra anmärkningar så kollar vi först med tidigare hyresvärd och har det inte varit problem där så brukar vi släppa igenom kunden.
Vad gäller anmärkningar i stort så ser vi mindre allvarligt på kvarskatt och extremt stora enskilda skulder, typ från kraschade husköp eller enskilda firmor, har man däremot 20 anmärkningar från Radiotjänst, 15 från Telia och 20 P-böter är det även om det totala beloppet är litet i princip kört, då anses man vara slarvig.
Jag har lärt mig genom åren att det är "farligt" att vara snäll för det blir inte populärt om man godkänt en person trots varningsklockor som sedan inte betalar, den missen har jag gjort två ggr för att hjälpa vänner att få bostad.
Men var ärlig och har du inga hyresskulder sedan tidigare så är det jättebra, sedan vad gäller soc så borgar man inte längre för hyresavtal vad jag förstått (inte där vi är verksamma) antingen så har man lgh "på lager" som man står för kontraktet eller så (om man inte alls har någon inkomst) så betalar soc direkt till hyresvärden hela hyran men du står själv för kontraktet.
Men kan man slippa soc så är det en lättnad även för värden, det är ofta bara bekymmer är min erfarenhet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
LillaMy
|
 |
« Svara #13 skrivet: April 02, 2010, 11:47:34 » |
|
ah okej ludde. Nej några hyresskulder har jag inte. Hyran för denna lägenhet jag bor i nu har skötts exemplariskt, dock har inte jag stått med på kontraktet så det kanske ställer till det.
Ska kolla upp hur många anmärkningar det är. Men jag skulle gissa på två stycken, och som sagt så har jag ju en polisanmälan som kan styrka att det inte är JAG som klantat mig så att dessa anmärkningar uppkommit. Men det kanske inte hyresvärden bryr sig i?
Har iallfall en snäll sambo som sagt att han skall hjälpa mig allt han kan med att få en ny lägenhet. Ska nog ta och ringa till det kommunala bostadsbolaget när helgen är över och se om jag kan få ett möte med någon som kanske kan hjälpa mej med hur jag ligger till.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ludde
Jr. Member

Antal inlägg: 88
|
 |
« Svara #14 skrivet: April 02, 2010, 12:02:57 » |
|
ah okej ludde. Nej några hyresskulder har jag inte. Hyran för denna lägenhet jag bor i nu har skötts exemplariskt, dock har inte jag stått med på kontraktet så det kanske ställer till det.
Ska kolla upp hur många anmärkningar det är. Men jag skulle gissa på två stycken, och som sagt så har jag ju en polisanmälan som kan styrka att det inte är JAG som klantat mig så att dessa anmärkningar uppkommit. Men det kanske inte hyresvärden bryr sig i?
Har iallfall en snäll sambo som sagt att han skall hjälpa mig allt han kan med att få en ny lägenhet. Ska nog ta och ringa till det kommunala bostadsbolaget när helgen är över och se om jag kan få ett möte med någon som kanske kan hjälpa mej med hur jag ligger till.
Jättebra, gör precis så, ett personligt besök. Hyresvärdens intresse är att få betalt varje månad för sina lägenheter, har man aldrig tidigare misskött hyra eller andra primära räkningar finns det ingen anledning att man ska börja med det nu, jag skulle inte se någon förhöjd risk med dig som hyresgäst. Riskvarning är däremot några av de varianter jag räknade upp tidigare, så är det tyvärr, det är sämre att ha 20 anmärkningar från sms lån, anmärkningar från radiotjänst och p-böter jmf med rej'la skulder på ett par 100 tkr upp till flera mkr, det visar lite hur man prioriterat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|