Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Var ska jag börja?!  (läst 67319 gånger)
0 Medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« Svara #75 skrivet: April 02, 2010, 08:05:10 »

men  nu får ni sluta,, det blir bara osämja på forumet.... Huh? finns man här som på andra forum måste man kunna ta och ge kritik..alla kan inte tycka lika.. sen har väl gammelrävarna lite  mer i kappsäcken än oss nyskuldsatta ...

Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
cami
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #76 skrivet: April 02, 2010, 09:17:17 »

Helt klart MÅSTE man uttrycka sin åsikt, alltid och överallt! Vi lever ju i ett fritt land? Callemajas inlägg måste ju ha gjort antingen honom eller Meggie gott, varför skulle han annars känna ett så starkt behov av att hävda sin åsikt, om det inte var för sitt goda hjärtas sak?
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #77 skrivet: April 02, 2010, 10:44:51 »

Jag skiter i att ge mig in i soppan av kommentarer som haglar hit och dit, nöjer mig med att hälsa dig varmt välkommen Meggie.

På forumet finns källor av kunskap att ösa ur, hoppas du stannar kvar, upptäcker dem och drar nytta av dem. Som medlem här, oavsett hur i skiten man sitter, så tror jag de allra flesta kan skriva under på att det ger viss vind i seglen. En del har till och med fått kraft att gå i mål.

Självklart har jag en dold agenda också, och det är att locka in dig i onsdagsbloggarna, men det tänker jag inte avslöja här Wink
Loggat

carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« Svara #78 skrivet: April 02, 2010, 10:46:57 »

Självklart har jag en dold agenda också, och det är att locka in dig i onsdagsbloggarna, men det tänker jag inte avslöja här Wink

Grin Grin

sen är det OFTAST i all välmening man kan bli lite brysk i sitt skriveri då man oftast vill att denne person ska vakna upp och se verkligenheten..
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #79 skrivet: April 02, 2010, 11:56:50 »

men  nu får ni sluta,, det blir bara osämja på forumet.... Huh? finns man här som på andra forum måste man kunna ta och ge kritik..alla kan inte tycka lika.. sen har väl gammelrävarna lite  mer i kappsäcken än oss nyskuldsatta ...

Jag är inte nyskuldsatt carisma. Har varit i "branchen" i över 15 år.
Kram
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Mats A
Hero Member

« Svara #80 skrivet: April 02, 2010, 11:58:33 »

Jag skiter i att ge mig in i soppan av kommentarer som haglar hit och dit, nöjer mig med att hälsa dig varmt välkommen Meggie.

På forumet finns källor av kunskap att ösa ur, hoppas du stannar kvar, upptäcker dem och drar nytta av dem. Som medlem här, oavsett hur i skiten man sitter, så tror jag de allra flesta kan skriva under på att det ger viss vind i seglen. En del har till och med fått kraft att gå i mål.

Hade exakt samma dolda tanke igår  Grin
Loggat

Mats A
Hero Member

« Svara #81 skrivet: April 02, 2010, 12:00:33 »

Grin Grin

sen är det OFTAST i all välmening man kan bli lite brysk i sitt skriveri då man oftast vill att denne person ska vakna upp och se verkligenheten..

Men ALDRIG så brysk att man skrämmer bort människor från forat. Personliga påhopp är lågt. Har sagt det förr.
Det måste varit såhär världskrigen startade  Cheesy
Loggat

Ludde
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #82 skrivet: April 02, 2010, 12:05:48 »

Grin Grin

Men ALDRIG så brysk att man skrämmer bort människor från forat. Personliga påhopp är lågt. Har sagt det förr.
Det måste varit såhär världskrigen startade  Cheesy

Ja typ.

Det finns ju väldigt många typer av männsikor som hamnar i samma sits, det tar olika lång tid och man kan vara mer eller mindre delaktig i resultatet.

Jag tillhör ju heller inte normaltypen fast på ett annat sätt
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #83 skrivet: April 02, 2010, 12:11:16 »

Oavsett callemaja´s inlägg så måste han få ha en åsikt. Om man kommenterar/försvarar sig mot det så måste det ju nån gång i sitt liv ha stämt det han säger. Men skillnaden är ju att fallet inte kanske är så nu. Vilket ingen säger att det har ändrats från förr till dagens datum.

Hur som helst vill jag bara säga till MeggieForssander : Att du tagit dig hit och "öppnat" dig för oss mer än andra gjort visar ju att du verkligen vill ta tag i ditt liv vilket är skitbra. Detta forumet är till för oss som hamnat i skulder av egen eller andra orsaker. Och vi ställer upp för varandra i den mån vi kan.

Kämpa på och ge inte upp.  Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #84 skrivet: April 02, 2010, 12:27:37 »

Jag undrar om det kan vara så att en anledning till att Meggies historia, förutom att det var en sjuhelvetes fart på Meggie, provocerade så mycket är åldern? Det kanske inte är anledningen men hursomhelst så tror jag att vi kommer ser fler, många fler, här på forumet som är unga och kommer med en soppa till ekonomi. SMS-lånen har funnits i bara några år nu och de som inte har klarat betala tillbaka har nu börjat få riktiga problem. Dom har vuxit till sig, dom kanske blivit sambos, fått anställning, ska börja bilda familj och behöver reda ut sin ungdomsekonomi. Inkassoföretagen har sett att på senaste deklarationen finns det en inkomst. Knack Knack på dörren, vem där? Kronofogden... Vilket aktualiserar problemet för dom. Och för dessa unga människor är det samma regler som gäller som för "äldre". Det är svårt hitta vägen ut FÖR REGLERNA ÄR FELSKRIVNA. *pust*

Jag tror att det är viktigt att dom också får stöd i det. Jag tror det värsta jag sett i utmätningsväg var en 60 man som hade hamnat på obestånd när han var 19 tror jag det var. 41 år alltså... Hela sitt vuxna bittra liv. Och som alltid, ju tidigare man tar itu med problemen desto...

Men att det kommer bli flera unga människor med karusellhistoria som hittar hit det tror jag vi behöver förbereda oss på. Det är nu skitföretagen som delade ut lån hit och dit skickar KFM efter unga människor som ska starta sina vuxenliv. Det tänker jag är något att fundera över.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #85 skrivet: April 02, 2010, 14:42:02 »

Jag fårstår både Callemaja och Meggie. Meggie är naiv i sitt tänk för även om hon har skov och är deprimerad så lönar det sig ju inte att ta itu med problemet skuldsättning förrän risken för återfall är eliminerad. Callemaja uttrycker sig plumpt eller rakt på sak som man gjorde förr i tiden. Att möta människor på deras egen nivå och ha förståelse för att vi har olika kultur beroende på geografi eller social status eller "what ever" är väl ett konststycke i sig.
Loggat
Brida8
Full Member

Antal inlägg: 117

« Svara #86 skrivet: April 02, 2010, 17:36:01 »

Jag har inte i något av mina inlägg påstått att Callemaja inte har rätt till sin åsikt. Dock vill jag få fram att det även finns olika sätt att få dessa åsikter uttalade. Man behöver alltså inte skriva på det sätt som Callemaja gör. Dock säger netikett och sunt förnuft att man trots olika åsikter ska uppföra sig hövligt.

En sak vill jag dock tillägga. Personer som Callemaja, som har kämpat med sina skulder i tiotals år, som är bittra och sura över att ha blivit dåligt behandlade och har fördomar gentemot andra skuldsatta på grund av skulduppkomst, ålder med mera, är just sådana personer som vi (skuldsatta som grupp) kämpar mot i myndigheter, kommuner och statligt ägda instanser. PERSONER MED FÖRDOMAR SOM ENDAST SER SIG SJÄLV SOM RÄTT. När vår grupp till och med består av sådana personer är det inte konstigt att det inte går framåt med arbetet att förbättra överskuldsattas situationer och rättigheter i Sverige.

För att vara lite brysk och med risken att få ännu mer spott och spe, tror jag att om Callemaja skulle bli fri från sina skulder en gång för alla så skulle han nog avstå från att fortsätta kampen som FR idag bedriver. Har svårt att tro att han skulle ställa upp med att fortsätta kämpa för andra när han själv har blivit befriad!

Jag tar från och med nu avstånd från FR´s forum då jag anser att man inte ska behöva stå ut med att bli kränkt i samband med att andra medlemmar delger sina åsikter.
Dock är jag tacksam över de kontakter jag vunnit denna korta tid på FR´s forum och dessa människor är dem som kommer gå längst fram i kampen för bättre hantering av överskuldsatta, det gör dem tackvare sitt mänskliga sätt, omtänksamhet och välvilja att inte bara hjälpa sig själva utan även andra (oavsett ålder, kön, härkomst eller skuldform).

Tack för ordet
Loggat
Mats A
Hero Member

« Svara #87 skrivet: April 02, 2010, 17:47:24 »

Jag fårstår både Callemaja och Meggie. Meggie är naiv i sitt tänk för även om hon har skov och är deprimerad så lönar det sig ju inte att ta itu med problemet skuldsättning förrän risken för återfall är eliminerad. Callemaja uttrycker sig plumpt eller rakt på sak som man gjorde förr i tiden. Att möta människor på deras egen nivå och ha förståelse för att vi har olika kultur beroende på geografi eller social status eller "what ever" är väl ett konststycke i sig.

You got a point there Nightmare. Personligen tycker jag om båda Callemaja och Meggie.
Men P:H skulle jag vilja ge en spark i röva  Cheesy . Som sagt, man kan inte gilla alla här i världa'
Loggat

kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #88 skrivet: April 02, 2010, 18:03:00 »

Asgarvar Johnny den sparken skulle jag inte ens vilja se Grin
Jag misstänker att man hamnar min 22 cm från ursprungspunkten där man stod
Loggat
Mats A
Hero Member