Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Var ska jag börja?!  (läst 67322 gånger)
0 Medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #60 skrivet: April 02, 2010, 01:36:23 »

Meggie, du vänder dig hit för att du har ett problem och när vi försöker lösa det så säger du att du inte har bett oss att städa bort dina bekymmer?Huh??

Du har ju enligt din egen uppfattning lätt att uttrycka dig i skrift och tal, dessutom är du lättlärd och har en intelligens som är högre än medel. Då undrar man ju hur i helvete du har hamnat i denna situationen.

Sedan blir man ju lite fundersam när dina skulder bara är en liten del av ditt liv.
Det visar bara på att du skiter i dem.

Sedan är det väl inte så konstigt att om du lägger ut ditt ekonomiska liv på detta forum att du får mothugg.
Ska vi jamsa med alla som har skulder så resulterar det väl i att ingen betalar någon räkning.

Ulrika trycker på en väsentlig punkt: ska alla med skulder få finnas här. Ja absolut.
Men man måste också kunna få kritik för sitt handlande oavsett om man för lättsinnigt tar på skuldsättning vilket jag tycker att Meggie gör. Vi kanske inte är de rätta att avgöra hennes framtid, ekonomiskt sett. Men jag ser stora svårigheter för henne att komma tillrätta med de ekonomiska problem hon har innan hon inser och tar tag i sitt liv. Precis som du och jag och alla andra på detta forum.

Som jag sa tidigare så har vi en lång väg att vandra. Att det kommer en rookie gör ju bara att vägen blir lite krokigare.
Loggat
Brida8
Full Member

Antal inlägg: 117

« Svara #61 skrivet: April 02, 2010, 01:38:32 »

Hehehehe vilken latmask!!Tänkte på en annan sak du skrev sambo körde dom stora sakerna
Har han bra arbete bra lön etc??Jag tror vårt åkeri söker kunnigt folk vår lön är helt ok+att vi endast jobbar
1 vecka och är fri 1 vecka.Tänkte mer på om sambon kanske hade dåligt betalt etc då kan det ju vara en ide
att se om sitt hus

Haha, latmask och latmask. Han hoppade in och arbetade extra idag, trots att han egentligen kört vad han får....ja du vet regelverket.
Han är anställd hos Schenker Åkeri. 16500 ut i lön varje månad, finns åkerier med bättre löner har jag hört.
Han har ju berhörigheter BE och CE + farligt gods

Vilket åkeri syftar du på?
Loggat
Brida8
Full Member

« Svara #62 skrivet: April 02, 2010, 01:44:01 »

Meggie, du vänder dig hit för att du har ett problem och när vi försöker lösa det så säger du att du inte har bett oss att städa bort dina bekymmer?Huh??

Du har ju enligt din egen uppfattning lätt att uttrycka dig i skrift och tal, dessutom är du lättlärd och har en intelligens som är högre än medel. Då undrar man ju hur i helvete du har hamnat i denna situationen.

Sedan blir man ju lite fundersam när dina skulder bara är en liten del av ditt liv.
Det visar bara på att du skiter i dem.

Sedan är det väl inte så konstigt att om du lägger ut ditt ekonomiska liv på detta forum att du får mothugg.
Ska vi jamsa med alla som har skulder så resulterar det väl i att ingen betalar någon räkning.

Ulrika trycker på en väsentlig punkt: ska alla med skulder få finnas här. Ja absolut.
Men man måste också kunna få kritik för sitt handlande oavsett om man för lättsinnigt tar på skuldsättning vilket jag tycker att Meggie gör. Vi kanske inte är de rätta att avgöra hennes framtid, ekonomiskt sett. Men jag ser stora svårigheter för henne att komma tillrätta med de ekonomiska problem hon har innan hon inser och tar tag i sitt liv. Precis som du och jag och alla andra på detta forum.

Som jag sa tidigare så vi en lång väg att vandra. Att det kommer en rookie gör ju bara att vägen blir lite krokigare.

Anledningen till HUR I HELVETE JAG HAMNAT i denna situationen är fortfarande till stor del på grund av min sjukdom!
Skulderna är bara en liten del av mitt liv, men det innebär inte att DEM INTE ÄR EN VÄSENTLIG DEL! Jag försöker ändå leva så gott jag kan. Jag utbildar mig hela tiden. Så fort jag kommer igång med min medicinering och kommer lite längre i min KBT-terapi så är jag 99% säker på att jag i framtiden kan förhindra att jag i maniska skov åtar mig ännu fler ekonomiska bekymmer, eller andra allvarliga konsekvenser för den delen.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #63 skrivet: April 02, 2010, 01:56:14 »

För tredje gången önskar jag dig lycka till.

Om du har en sjukdom som sätter dig i en ekonomisk ofördelaktig situation och en medicinering som hindrar dig att skuldsätta dig så skulle jag gärna vilja att du talar om för alla på detta forum vad det är för något så att vi alla kan få en receptbelagd skuldsanering.
Loggat
Brida8
Full Member

« Svara #64 skrivet: April 02, 2010, 02:00:44 »

För tredje gången önskar jag dig lycka till.

Om du har en sjukdom som sätter dig i en ekonomisk ofördelaktig situation och en medicinering som hindrar dig att skuldsätta dig så skulle jag gärna vilja att du talar om för alla på detta forum vad det är för något så att vi alla kan få en receptbelagd skuldsanering.

HAHA!! Nu var du väl ändå för rolig Callemaja!!!

Men visst gå du till psykiatrin och be om att få bli utredd för bipolär sjukdom samt add, så kan säkert du också få hjälp med att hantera ditt liv på ett bättre sätt och genom medicinering få ett bättre stämningsläge som i sin tur preventerar att man hamnar i allvarliga maniska och depressiva skov. Vilket innebär att man förhoppningsvis slipper fler konsekvenser av allvarlig natur, såsom självmordshandlingar eller till och med skulder på hundratusentals kronor.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #65 skrivet: April 02, 2010, 02:00:54 »

Men alltså, Jag loggar ut nu. Loggar in här på forumet tidigast på söndag igen.

Jag behöver veta om det finns en åldersgräns för skulder. Då menar jag skuldernas ålder, likväl som ålder på den som har skulderna
Jag behöver veta om det finns krav på sjukdom. Har man en psykiatrisk sjukdom, så gäller vilken regel+
Jag behöver veta om en 42 åring med 50 000 i skulder de senaste 2 åren väger mer än en 28 årings skulder som är 500 000 OCH 10 år gamla.
Jag behöver veta om skulder från en 23 årig missbrukare är fel, men skulder från en 57 årig missbrukare är rätt.
Jag behöver veta om skulder från en företagskonkurs går fri men ett sms-lån för att rädda sin hyresrätt inte gör det

Jag måste få veta vilka som är välkomna här och vilka som inte är välkomna här för att kunna skicka vidare.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #66 skrivet: April 02, 2010, 02:12:15 »

Det där var verkligen lågt, mycket lågt! Cynism på hög nivå!
Får en moderator bete sig hur som helst!?

Snacka om att skjuta sig i foten!
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #67 skrivet: April 02, 2010, 02:13:08 »

Jag behöver veta om det finns en åldersgräns för skulder. Då menar jag skuldernas ålder, likväl som ålder på den som har skulderna
Jag behöver veta om det finns krav på sjukdom. Har man en psykiatrisk sjukdom, så gäller vilken regel+
Jag behöver veta om en 42 åring med 50 000 i skulder de senaste 2 åren väger mer än en 28 årings skulder som är 500 000 OCH 10 år gamla.
Jag behöver veta om skulder från en 23 årig missbrukare är fel, men skulder från en 57 årig missbrukare är rätt.
Jag behöver veta om skulder från en företagskonkurs går fri men ett sms-lån för att rädda sin hyresrätt inte gör det

Jag måste få veta vilka som är välkomna här och vilka som inte är välkomna här för att kunna skicka vidare.

Du stal mitt inlägg Ulrika
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Brida8
Full Member

« Svara #68 skrivet: April 02, 2010, 02:14:31 »

Det där var verkligen lågt, mycket lågt! Cynism på hög nivå!
Får en moderator bete sig hur som helst!?

Snacka om att skjuta sig i foten!
1. Ja det undrar jag med, om man anmäler hans inlägg, vad händer då?
2. haha, jo Callemaja du idiotförklarade nyss sig själv + alla andra på detta forum.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #69 skrivet: April 02, 2010, 02:24:34 »

Jag lägger ingen som helst vikt på orsaken till skuldsättningen eller skuldernas ålder, det är liksom inte min bussiness att rota i det. Men ibland känner jag som Callemaja, detta med att man känner igen mönster och gärna fas indelar skeenden. Jag tror att Callemaja menar att Maggie enligt fas indelningsprincipen inte har nått ett sådant stadium där man kan se en egen vilja att lösa problemen långsiktig. Sen att Callemaja plumpar sig mellan varven, är ju faktiskt bara ett bevis på hur olika människor uttrycker sig.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #70 skrivet: April 02, 2010, 02:36:59 »

FOKUS var det ja
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #71 skrivet: April 02, 2010, 02:38:01 »

Sen att Callemaja plumpar sig mellan varven, är ju faktiskt bara ett bevis på hur olika människor uttrycker sig.

Plump är väl milt sagt, han är ju för fan otrevlig!
Loggat
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« Svara #72 skrivet: April 02, 2010, 03:05:47 »

Självklart finns det skulder som betraktas som "finare" än andra, det är ju krass verklighet. Och det säger jag trots att jag inte tillhör den "fina" gruppen (av ofrivilligt skuldsatta genom skilsmässor, konkurser och dylikt). Jag satte mig själv i skuld, och jag fick fanimej själv ta mig ur den. Men alla ska likväl vara välkomna på det här forumet för att få råd och ställa frågor, har man en genuin vilja och avsikt att ta sig ur sin situation så kan väl anledningen till att man hamnat i den kvitta.

Som jag skrev tidigare Meggie, det blir alltid diskussioner när folk inte kan relatera. Du har levt ett liv i fullt ös och ackumulerat dina skulder snabbt, och för någon som kanske inte vet vad bipolär sjukdom och maniska skov innebär så verkar det förstås konstigt och väldigt oansvarigt. Många här är dessutom märkta av samhällets syn på skuldsatta, skammen och den negativa särbehandlingen, och blir livrädda när någonting dyker upp som kan förvärra det. Det blir liksom lite av ett hot att du pratar så öppet och ärligt om dina fel och brister, för det betyder att vanliga icke-skuldsatta människor kanske tror att så har det gått till för alla skuldsatta - därav min tidigare referens till "Lyxfällan", ett program vars effekt på samhällets åsikter ofta debatteras här.

Det var därför modigt av dig att ställa dig naken med hela din problematik, men i samma sekund som du tryckte på "posta" så gick du faktiskt med på att bli både berömd och kritiserad. Du bad om åsikter, och det fick du. Min åsikt är fortfarande att du ska ta tag i behandlingen av din sjukdom först och främst, då kommer det andra att bli lättare att hantera så småningom.

Sov gott!
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #73 skrivet: April 02, 2010, 03:10:37 »

Ja ja, ni kan väl lösa Meggies problem om ni anser er kallade. Det kommer ni inte att göra!!

Jag fick skit för att jag hade en åsikt, man ska väl tydligen hålla käften och bara jamsa med.
Loggat
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« Svara #74 skrivet: April 02, 2010, 03:21:25 »

Fast har man inget konstruktivt att säga kan det faktiskt vara en god idé att hålla käften.
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: