Sidor: [1] 2 3 ... 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Var ska jag börja?!  (läst 67288 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Brida8
Full Member

Antal inlägg: 117

« skrivet: April 01, 2010, 00:11:50 »

Jag vet inte om detta är rätt tråd men jag försöker.

Jag är en 24årig tjej med följande ekonomiska historia:

2006
januari: Jag flyttar hemifrån och tar då ett konsumentlån på 25 000 kr för att köpa möbler samt leva en månad med uppskjuten lön.

mars: Jag har levt över mina tillgångar, struntat i arbetet för att jag mått psykiskt dåligt. Min moster går in och tar ett lån på 12 000 kr för att rädda min situation så att jag kan äta och undvika att bli vräkt.

april: Återigen har jag levt upp pengar som ska användas till hyra och mat. Kommunen där jag bor beviljar inte mig försörjningsstöd då jag har ett överskott på grund av mina lån. Jag har inte fyllt 20 och får därför inte ta studielån för att studera. Jag är inte heller berättigad till någon högre bidragsdel från Arbetsförmedlingen på grund av min ålder. Jag tar återigen kontakt med banken (som sista utväg) som gav mig mitt första lån och lyckades få igenom ytterligare ett lån på 75 000 kr för att lösa skulder och dylikt.

juni: Flyttar återigen hem till min mamma med en total skuld på 100 000 kr, utan inkomst och med ett mycket försämrad psykisk ohälsa.
Min första kontakt med psykiatrin etableras och jag ordineras antidepressiv behandling.

juli: Jag får jobb som barnflicka och trivs jättebra. Jag mår bättre och mitt sociala liv är på topp. Får erbjudande om att bli konditorlärling och arbetade som detta några nätter i veckan. Det dröjde inte länge innan min situation återigen var ohållbar.

augusti: börjar studera till servitris med stöd och lån från CSN (för att ha en inkomst inte för att det intresserade mig)
Blev utkastad efter 2 veckor.

september: För att behålla min försörjningsmöjlighet genom csn påbörjar jag studier till undersköterska.

oktober: flyttar till egen lägenhet, livet går bra för första gången på länge.

november: börjar arbeta på min affärsplan

januari 2007: flyttar till annan lägenhet, anmäler mig till kostrådgivarkurs

februari: ansöker om företagslån på 100 000 kr och ansökan godkändes.

mars: beger mig till sthlm för att studera min kostrådgivar utbildning under totalt 3 veckor. Klarar inte sluttentamen.
åker till göteborg och bor på lyxhotell, super bort pengarna. blir utkastad från min undersköterskeutbildning.

april: blir i slutet av denna månad inlagd på sluten psykiatrisk avdelning.

maj: min mamma som gått i borgen tvingas betala mina obetalda hyror för lägenheten.Vi påbörjar förhandling med kommunen på
grund av avslag på ansökan om försörjningsstöd.

juli: flyttar till min fars före detta fru i sthlm som lovar hjälpa mig komma på fötter. Trivdes inte och kände mig oförstådd.
vet inte hur jag ska ta mig hem eftersom jag inte hade pengar. vågade inte heller fråga någon om detta. Stal därför smycken som
jag pantade och på så sätt kunde jag betala en biljett och ta mig hem.
Jag blir polisanmäld för stöld av smycken, en videokamera samt en kreditkortsstöld med tillhörande uttag (uttaget skedde i juni dåjag
befann mig i min mammas säng hemma i helsingborg) på 20 000kr.anhålls
i min frånvaro. efterlyst i hela landet.
Min familj får vetskap om anmälan hos polisen och jag nekar.
jag försöker ta livet av mig och bli återigen inlagd på psyk. avd.
anhålls i min frånvaro. efterlyst i hela landet.utan min vetskap.
Polisen hämtar mig hemma hos en väninna och för mig i handbojor till arresten där förhör hålls.
Jag får för första gången veta vad jag är anmäld för. Nekar till allt utom stöld av smycken.
Husrannsakan utförs utan resultat.

september: ansökan om försörjningsstöd blir godkänd. Mamma får tillbaka halva delen av pengarna hon lånat mig för min hyresskuld.
Jag återfår rätten till min lägenhet.

november: flyttar in med min nuvarande sambo, hyr ut min egen lägenhet i andra hand utan att tillfråga hyresvärd.
får pengar för hyra både från andrahandshyresgäster och från soc.

januari: tingsrätten i tyresö sthlm meddelar sitt domslut. Villkorlig dom samt böter 3500 kr (idag skuld hos KFM)

maj 2008: mina andrahandshyregäster flyttar, jag hyr ut lägenheten igen till nya. Jag berättar för dessa att jag inte gjort
en laglig uthyrning med mina f.d hyresgäster och att jag denna gång vill att ska gå rätt till.
Nya hyregästerna dyker inte upp när vi ska skriva kontrakt med huvudhyresvärd.

juni: Jag hör av mig till mina hyresgäster som redan i maj fått tillträde till lgh trots att avtal inte var påskrivet med
huvudansvarig, för att få betalt för hyran. Får inte tag på dem trots upprepade försök. Hyresgästerna återkommer till mig
och hotar mig till livet. Dem påstår att jag lurat dem och hyrt ut lägenheten i andra hand trots att jag var vräkt. Inget
av detta stämde givetvis.
Jag försöker få hyregästerna att följa avtal och betala hyra. Ansöker om betalningsföreläggande hos KFM.
Blir hotad och utpressad och drar därför tillbaka ansökan om betalningsföreläggande.
Hyresgästerna anmäler mig till socialtjänsten och försäkringskassan i hbg för bidragsfusk. En utredning startas men läggs ner i brist på bevis.
Lyckas få min lägenhet under kontroll och upptäcker i samband med dörröppningen (låssmed var tvungen att tillkallas för
borrning av lås samt byte till nytt eftersom jag aldrig återfick nycklarna till lgh) att lägenheten var totalförstörd.
Valde att inte anmäla dessa personer eftersom jag själv riskerade fängelse i och med min villkorliga dom på stölden som
jag begick juli 2007.

juli: tvingas ta ett lån med hjälp av mina svärföräldrar på 50 000 kr för att betala för skadorna i min hyresrätt.
bilen går i sönder och eftersom den inte gick att laga köpte vi en ny. Billån på 169 000 kr togs.

augusti: börjar studera på distans för att ha inkomst då jag inte längre är berättigad till försörjningsstöd på grund av
misstankarna som uppstod kring anmälan som angav mig som bidragsfuskare.

februari 2009: börjar studera till undersköterska än en gång

juli: min psykiska ohälsa och situation är ohållbar och min sambo tar mig till min husläkare för att få hjälp.
blir remiterad till psykiatrisk öppenvård och kommer då i kontakt med psykolog som startar en diagnosutredning.
CSN stoppar mina utbetalningar då jag inte klarat av poänggränsen för studiestöd.
Jag överklagar genom att skicka in min journal. Då vi står utan pengar sen en och en halv månad tar min sambo ett lån hos THORN
på 10 000 kr.

augusti: csn utbetalar mina pengar för juni juli.

september: träffar min psykiatriker för första gången som sjukskriver mig från den 6e juli till den 31 oktober.
sjukanmäler mig till försäkringskassan.

november: diagnos fastställs som add och bipolär sjukdom. CSN stoppar mina utbetalningar ytterligaren en gång då
Försäkringskassan inte godkänner min sjukskrivning före den 17 september (tid före anmälan)
Jag överklagar. Min sjukskrivning förlängs till 12 januari.

december: börjar medicinera för diagnos add. mår snabbt bättre.

januari: Sjukskrivning tar slut, skolan väljer att avskriva mig från studier utan att kontakta mig om detta.

februari: Min överklagan godkänns efter många om och men och diverse kompletteringar och
jag får rätt till pengarna för månad december, januari, februari, mars.
Jag får ett jobberbjudande som projektledare. Börjar arbeta utan något ingått avtal veckan före sportlovet (v7)
Arbetsgivare vill att jag tar kontakt med arbetsförmedlingen för att ansöka om lönebidrag på grund av mina
funktionshinder.
Arbetsförmedlingen begär in läkarintyg om bekräftade diagnoser.

mars: pengarna från CSN utbetalas. Jag är sjuk sedan v8. Genomgick en titthålsoperation som gav komplikationer.
Jag får mitt läkarintyg och lämnar det till arbetsförmedlingen. Meddelas av min handläggare att jag får vänta ytterligare
2 veckor på att utredning ska startas då han har semester.

IDAG: Detta är bara en kort version (jisses, tänker du säkerligen) av vad som gjort att vi står där vi är idag.
Jag och min sambo har skulder (registrerade på honom) på ca 240 000 kr inkl bilfinansiering. Varje månad
betalar vi mellan 6000 och 8000 kr i räntor och amorteringsavgifter. Vi går aldrig runt och tvingas låna för att äta.
Under svåra månader har vi inte betalt vår hyra vilket resulterar i en hyreskuld på minst 20 000 kr.
Vi bara väntar på att bli vräkta.
Vi kan inte flytta på grund av att ekonomin inte tillåter det.

Personligen har jag minst 240 000 kr i skuld hos KFM, flertalet betalningsanmärkningar. Har även skulder hos de flesta inkasso
bolag men saknar uppgifter om totala skuldsummor hos dessa.
Är skyldig min moster ca 22 ooo kr.
Pengarna som jag var skyldig min mor för de hyror hon tvingades betala är den första skuld jag återbetalt Smiley Hela beloppet!!

Vilken människa som helst ser att detta är en ohållbar situation och jag kan även förstå om historien verkar förbryllande
och förvirrande.

Som jag resonerar är vår enda chans ett refinansieringslån för att sänka månadskostnaden för räntor och amorteringar. I detta
lån måste det finnas utrymme att betala av den nuvarande hyresskulden.
Denna lösning kommer att göra det möjligt för oss att flytta till ett boende om underlättar min rehabilitering.
Idag bor vi nämligen i en högst bristfällig lägenhet från 30-talet, senast renoverad kring 65. Vägen utanför
är Helsingborgs mest trafikerade väg och avgasgifterna försämrar vår hälsa avsevärt. Så gör även svartmöglet under plastmattan
i badrummet, fukten i skåpstommarna i köket och den dåliga ventilationen i fastigheten.

Om vi genom ett refinansieringslån kan sänka dessa skyhöga månadskostnader kan vi även efter en flytt börja betala av på
mina skulder till inkassobolag och KFM.

Hur resonerar ni andra? Vad tror ni om möjligheterna att få ett refinansieringslån?
Om jag ansöker om skuldsanering, hur påverkar det min sambos möjligheter att rätta till sin egen ekonomi?

Några tips eller råd?

Vore evigt tacksam för någon typ av stöd då jag känner att situationen är så totalt hopplös. Min bipolära sjukdom
gör inte insikten lättare att hantera. Suicidtankarna blir bara mörkare och fler för var dag som går.

Hur ska vi göra?

Kram!!
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #1 skrivet: April 01, 2010, 00:27:24 »

Men gumman vilket tempo du haft! Jag fick nog en släng av någon diagnos själv där tror jag...

Skämt åtsido (och det var inte avsett att vara respektlöst, tvärtom jag tänkte halvvägs in i din berättelse, vänta nu det här ligger det nog något bakom... Mönstren syntes tydligt.) Det finns många med olika diagnoser som råkar riktigt illa ut. Även här på forumet finns några som först i vuxen ålder fått förklaringen till varför det varit så lång och tung väg för just dom. Trasslig ekonomi, en del med missbruk (självmedicinering), kriminalitet, men det får dom berätta själva. Om dom vill.

En "olyckssyster" hittar du här. http://projektpariktigt.blogspot.com/ (adhd tror jag men vilken diagnos det varit är oviktigt det är mönstren som är desamma) Men den goa personen nöjde sig inte med endast ekonomi-krasch utan också tog drog-krasch-svängen.

Vad du ska göra lämnar jag åt andra att råda. Och klappar dig lite på axeln och säger att det är tufft att hamna i gränslösa-landet när man inte har rätt verktyg för att klara av det. Du är på rätt väg i alla fall. Även om det kanske inte blir lätt.

Var i Sverige bor ni nu. Det kanske stod i ditt inlägg?
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #2 skrivet: April 01, 2010, 00:29:37 »

Först och då menar jag; först och främst MÅSTE du fundera över; Vad är ditt ansvar i allt detta?
När du kommit fram till att du faktiskt har ett ansvar för ditt eget liv så kan du börja arbeta med dina skulder.
Inte en minut tidigare. För du kommer mot bakgrund av din historia göra om alltsammans igen och igen och igen.

Det kanske låter hårt men jag personligen har levt ungefär som du. Vet vad som krävs för att komma dit jag är idag.
Det krävs arbete med sitt egna jag. Det krävs att du förstått din del i allt detta.

Sorry att jag verkar hård mot dig. Men ett liknande svar kommer du få från alla som lärt sig vad egenansvar är.

Sedan så är ALLA värda en 2:a chans. Så även du min vän.

Kram: Johnny
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Brida8
Full Member

« Svara #3 skrivet: April 01, 2010, 00:37:19 »

Tack till er båda för stödet! Det värmer och tänder en liten gnista av hopp.

Ulrika: Jag tar inte illa upp av din humor Smiley det är humorn i mitt liv som hittills sett till att jag lever.

och så det där med egenansvar:
Givetvis bär jag ansvar till allt som hänt mig. Även om mina diagnoser gör det svårt för mig att verkligen tänka efter noggrant, och det faktum att jag varit ovetande om mina sjukdomar hela mitt liv har gjort att jag trott att när jag väl är pigg och uppåt så måste jag satsa för att vinna. Det är då det mesta av skulderna uppkommit.
Idag vet jag att detta var maniska skov.

Jag jobbar dagligen med mig själv i diverse terapiformer. Jag åtar mig allt ansvar för situationen jag nu befinner mig i. Jag är beredd att göra något åt min situation, jag vet bara inte var jag ska börja.

Det klokaste är ju utan tvekan att vänta på att Arbetsförmedlingen sätter igång så jag får mitt lönebidrag och kan börja jobba. Då har jag en ekonomisk grund att stå på i alla fall....

men faktumet att jag stått utan försörjning från det att min sjukskrivning slutade 12 jan till den dag jag får min första lön utbetald, oroar mig.
Borde ju kunna bli förrsörjd på något sätt? eller=

tack återigen för ert stöd

kram
Loggat
Mats A
Hero Member

« Svara #4 skrivet: April 01, 2010, 00:54:58 »

Tack för att du delar med dig. Nu kom ju saken i ett helt annat läge.
Som du säger är det nog klokast att invänta tills du fått en inkomst.

Skuldsanering är en utväg för de som får den.

Det finns en kronofogde här på forumet som heter Gadreel. Han kan bergis svara dig om hur det är bäst att göra i just ditt fall. Sen finns ju också Budget och skuldrådgivare i varje kommun som du kan ringa och beställa tid hos för ett möte.
Loggat

kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #5 skrivet: April 01, 2010, 00:59:52 »

Oj verklien vilken story du lade in.Jag förstår endast lite om det du vart med om,ok jag erkänner mitt tidigare
liv var också som ett tivoli eller cirkus vill jag lova.Tyvärr vågar jag inte ge dig några råd för det är ganska invecklat
denna långa story du fått ihop.Jag tror generellt att den enda chansen du troligen har är att försöka få någon form av
skuldsanering.För jag misstänker att jobb har inte du eller sin sambo så då är ju chansen otroligt liten på att kunna få lån
någonstans.När dom ser er historik så är risken stor att det blir ett stort nej.Borgen kommer att krävas sedan bör ni ju iallafall ha
en stadig inkomst för att ens seriöst kunna börja betala saker och ting.
Hoppas det löser sig för er på heder och samvete.Lider med er situation
Loggat
Brida8
Full Member

« Svara #6 skrivet: April 01, 2010, 01:05:35 »

Johnny Rocker:
Budget och skuldrådgivningen har jag haft kontakt med och mannen där tittade på mig som jag begått det värsta brottet genom att ha skulder Sad men förlorar inget på att ta kontakt igen...

Ska nog ställa lite frågor till han den där kronofogden Wink

Kenny: Nej jag vet att det blev lte rörigt....´ändå är detta bara en 3e del av allt.
Min sambo har fast anställning som lastbilschaufför och jag väntar på att arbetsförmedlingen ska starta utredning om rätt till lönebidrag då jag har en arbetsgivare som vill anställa mig...

Förresten vet ni om KFM brjar dra pengar direkt från mitt konto när jag får min lön eller måste jag meddela dem att jag vill betala?
Är det rimligt att betala av en skuld hos KFM på minst 240 ooo kr utan skuldsanering?
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #7 skrivet: April 01, 2010, 01:10:35 »

Johnny Rocker:
Budget och skuldrådgivningen har jag haft kontakt med och mannen där tittade på mig som jag begått det värsta brottet genom att ha skulder Sad men förlorar inget på att ta kontakt igen...

Ska nog ställa lite frågor till han den där kronofogden Wink

Kenny: Nej jag vet att det blev lte rörigt....´ändå är detta bara en 3e del av allt.
Min sambo har fast anställning som lastbilschaufför och jag väntar på att arbetsförmedlingen ska starta utredning om rätt till lönebidrag då jag har en arbetsgivare som vill anställa mig...

Förresten vet ni om KFM brjar dra pengar direkt från mitt konto när jag får min lön eller måste jag meddela dem att jag vill betala?
Är det rimligt att betala av en skuld hos KFM på minst 240 ooo kr utan skuldsanering?

När din situation har blivit lite stabilare så förhandla med dina Borgenärer så att du inte bara står och betalar räntor och skulden ändå finns kvar.
Loggat
Brida8
Full Member

« Svara #8 skrivet: April 01, 2010, 01:11:58 »

Okej Smiley tack för tipset Nightmare Smiley
Loggat
Mats A
Hero Member

« Svara #9 skrivet: April 01, 2010, 01:14:09 »

Oftast brukar det ta ett tag innan fogden fattar att du fått ett arbete. De samkör, tror jag iaf sina register med skatteverket.

Att du blev så "väl" mottagen av Budget & skuldrådgivaren är inte helt ovanligt.....tydligen. Det är många härinna som har kassa erfarenheter av dom. Men då ska du hävda din förbannade rätt till hjälp, råd och stöd.
Det var precis det jag sa till min handläggare på B&S. Hon vägrade t.o.m skriva under pappren som skulle skickas till Skusan=Skuldsaneringsinstitutet.

Hon trodde helr enkelt inte att jag skulle få skuldsanering.
Efter mitt andra besök så var det annat ljud i "skällan"  Wink
Loggat

Brida8
Full Member

« Svara #10 skrivet: April 01, 2010, 01:18:35 »

Ok, med andra ord är det alltså lika bra tt jag själv hör av mig och säger: Hej nu kan jag betala...

Varför förvånar det inte mig? Är så trött på alla som arbetar inom stat och kommun som trots bristen på gott utfört arbete kan gå hem och ändå få lön varje månad, fastän dem dagligen hugger folk vid fotknölarna och ger dem besked om att dem numera står på gatan eller dylikt...

Nej, jag tänker kräva mig hjälp. Så länge man kan lagen kan man inte dömas av den
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #11 skrivet: April 01, 2010, 01:19:49 »

Oftast brukar det ta ett tag innan fogden fattar att du fått ett arbete. De samkör, tror jag iaf sina register med skatteverket.

Att du blev så "väl" mottagen av Budget & skuldrådgivaren är inte helt ovanligt.....tydligen. Det är många härinna som har kassa erfarenheter av dom. Men då ska du hävda din förbannade rätt till hjälp, råd och stöd.
Det var precis det jag sa till min handläggare på B&S. Hon vägrade t.o.m skriva under pappren som skulle skickas till Skusan=Skuldsaneringsinstitutet.

Hon trodde helr enkelt inte att jag skulle få skuldsanering.
Efter mitt andra besök så var det annat ljud i "skällan"  Wink

En gång om året när Borgenären förnyar ärendet är det väl dom kollar upp det hela. Jag vet folk som bara byter arbetsgivare så fort det dimper ner nåt om löneutmätning, så har dom kring gått den saken. Så helst ska ens arbetsgivare ha två olika bolag, ena året jobbar man i det ena och nästa år så jobbar man i det andra. Så kanske man skulle kunna göra om man är egen företagare?Huh?
Loggat
Brida8
Full Member

« Svara #12 skrivet: April 01, 2010, 01:21:29 »

Nja, är du egen företagare är du ju inte anställd hos en juridisk person...Bolaget står på dig själv och ditt eget personnummer så tror inte det skulle funka...
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #13 skrivet: April 01, 2010, 01:23:50 »

Nja, är du egen företagare är du ju inte anställd hos en juridisk person...Bolaget står på dig själv och ditt eget personnummer så tror inte det skulle funka...

Fast man skulle nog kunna skriva bolaget på någon annan, det finns en del med egna företag här på fr som säkerligen kan bringa klarhet i det hela. Själv är jag inte insatt  ett dyft i företagskonstruktioner.
Loggat
Brida8
Full Member

« Svara #14 skrivet: April 01, 2010, 01:27:05 »

Ja, vi låter dem som har egna företag sköta den delen Smiley Roll Eyes
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 7   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: