kenny555
|
 |
« Svara #330 skrivet: September 09, 2011, 16:05:17 » |
|
Grattis din skuld finns då inte mer.. Bevara brevet oavsett ifall om att
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Antal inlägg: 246
Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #331 skrivet: September 09, 2011, 16:38:14 » |
|
Om Inkasso skriver att de avslutat ett ärende så är det avslutat
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
åsa1970
Jr. Member

Antal inlägg: 54
|
 |
« Svara #332 skrivet: September 10, 2011, 15:09:31 » |
|
Trevligt!! 13000.- puts väck...varför hittade jag inte detta forum tidigare?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kenny555
|
 |
« Svara #333 skrivet: September 10, 2011, 15:57:46 » |
|
Troligen för att hade andra bekymmer och grävt långt ner i sanden som oftast alla gjort. Många säger och tänker samma som du varför varför men allt har sin mening i livet tror jag
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Heyking
Jr. Member

Antal inlägg: 65
|
 |
« Svara #334 skrivet: September 23, 2011, 09:29:52 » |
|
Ställer min undran här också och ser om någon inspektör kan besvara detta ! Satt och funderade lite och kom på en liten problematik  Om man som sambos (en har skulder och den andra inte några skulder) samäger en fastighet 50/50 och kronofogden finner ett övervärde i huset så kan ju hela fastigheten säljas. Då får banken tillbaka sina pengar och sedan så får den skuldfria parten hälften av vinsten. Tänk nu att paret har köpt huset riktigt billigt men renoverat för mycket lånade pengar, om då övervärdet kanske endast blir säg 50000kr så kan ju reavinsten för den skuldfria parten bli kanske 150000kr. Så min fråga är kan fogden sälja en fastighet och på så sätt göra den skuldfria parten skuldsatt. Inköp fastighet 500.000kr Renovering 1.000.000kr Bolån 1.500.000 Försäljning 1.600.000 Vinst 100.000kr /2 =50.000kr Reavinst 1 miljon * 0,22 (22%) ca 220000kr /2 =110.000 Summa -60.000kr för den som innan inte var skuldsatt. Nu kommer någon säga att man ju får dra av renoveringar mot reavinst men det får man ju bara göra om de är nyare än 5år. Hoppas ni förstår min frågeställning.
|
|
|
Loggat
|
"Audiatur et altera pars"
"Låt även den andra parten bli hörd"
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #335 skrivet: September 24, 2011, 00:04:02 » |
|
Övervärdet är vad jag har förstått värdet som blir kvar efter att skatter och mäklararvoden och sånt är betalt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Heyking
Jr. Member

Antal inlägg: 65
|
 |
« Svara #336 skrivet: September 24, 2011, 08:40:07 » |
|
Ok, som jag hade förstått det så brukar fogden strunta i skatter men jag kan ha missförstått detta!
|
|
|
Loggat
|
"Audiatur et altera pars"
"Låt även den andra parten bli hörd"
|
|
|
tmtr
Newbie
Antal inlägg: 24
|
 |
« Svara #337 skrivet: Oktober 09, 2011, 10:37:54 » |
|
Trevligt, att det finns såna här optimistiska personer, som orkar leva i tron att inkasso byrorna eller fogden är schyssta mot en.  Jag e varit trogen kund hos fogden snart 20 år, löneutmätning varenda månad, av en skuld, som i början var 475 000kr. Alla kan ju räkna ut hur stor summa det blir, ex, bara 4000kr i månaden. I mitt fall dom senaste åren 8233kr i månad. Haft kontakt med banken, inkasso, fogden osv. utan större hjälp. Svar från fogden var en gång att jobba svart om det känns tungt! VAD! Och att skulden är kvar tills det är betalt, eller livet ut. Tydligen det blir livet ut, för att man får ibland pauser, för att det har inte komit in nya krav? Och helt plötsligt rumban börjar igen efter ett år? Eller efter halv år, ibland tre- fyra månader. Förstår inte, för att jag jobbar heltid, och aldrig varit arbetslös??? Får känslan, att nån gör business, därför pratat med ett par jurister, dom tyckte att nåt e allvarligt fel, och att jag skulle gå vidare med fallet. Jag e alltså tappat förtroendet totalt för dom myndigheterna (KFM o Company).
|
|
|
Loggat
|
sverige är fantastiskt?
|
|
|
blindsorken
|
 |
« Svara #338 skrivet: Oktober 09, 2011, 13:37:35 » |
|
Enligt KFM har alla lika stor chans till skuldsanering, om man har det som krävs för sanering, men så är inte alls fallet har jag märkt, det är annat de går efter, det är ju helt fel helt förskräckligt tycker jag. Har läst om vissa som fått skuldsanering(gäller inte här i forumet) som enligt mig har visat ett totalt oansvar för sin ekonomiska situation, helt enkelt förlitat sig på hjälp från samhället när de slutat betala sina skulder och desutom är runt trettio år, alltså mååånga år till att betala sina skulder och skulderna är inte särskilt höga, de har desutom arbete, men trots detta får de skuldsanering? hur kan det vara möjligt undrar jag.Dessa bloggare har jag visat för bla. människor som arbetar som jurister och de har sagt samma allihopa, dessa kan inte få skuldsanering, men jo det har de fått. Som jag säger, vem är KFM, går de att köpa, eller är de samma skrot som våra oärliga politiker som skor sig på allt och alla och tar vad de vill ha?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
tmtr
Newbie
Antal inlägg: 24
|
 |
« Svara #339 skrivet: Oktober 09, 2011, 15:25:33 » |
|
|
|
|
Loggat
|
sverige är fantastiskt?
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #340 skrivet: Oktober 09, 2011, 16:04:38 » |
|
Det är för att UB tillåter det.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Paris
|
 |
« Svara #341 skrivet: Oktober 09, 2011, 20:03:11 » |
|
Trevligt, att det finns såna här optimistiska personer, som orkar leva i tron att inkasso byrorna eller fogden är schyssta mot en.  Jag e varit trogen kund hos fogden snart 20 år, löneutmätning varenda månad, av en skuld, som i början var 475 000kr. Alla kan ju räkna ut hur stor summa det blir, ex, bara 4000kr i månaden. I mitt fall dom senaste åren 8233kr i månad. Haft kontakt med banken, inkasso, fogden osv. utan större hjälp. Svar från fogden var en gång att jobba svart om det känns tungt! VAD! Och att skulden är kvar tills det är betalt, eller livet ut. Tydligen det blir livet ut, för att man får ibland pauser, för att det har inte komit in nya krav? Och helt plötsligt rumban börjar igen efter ett år? Eller efter halv år, ibland tre- fyra månader. Förstår inte, för att jag jobbar heltid, och aldrig varit arbetslös??? Får känslan, att nån gör business, därför pratat med ett par jurister, dom tyckte att nåt e allvarligt fel, och att jag skulle gå vidare med fallet. Jag e alltså tappat förtroendet totalt för dom myndigheterna (KFM o Company). Skuldsatt i 20 år, det låter helt uppåt väggarna om du har jobbat och haft löneutmätning
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #342 skrivet: Oktober 10, 2011, 01:07:51 » |
|
Det är fler som sitter i din situation tmtr och det är en av anledningarna till att jag fortfarande hänger kvar här på forumet trots att jag fått skuldsanering. Jag hatar systemfel som man uppenbarlligen väljer att blunda för. Ett annat systemfel är ju faktiskt att man kan be någon betrodd person att skicka in till kfm att man är skyldig denne en massa pengar och genom detta så kan man ju hämta tillbaks det mesta bakvägen så att säga. //Skruvar du mig så skruvar jag dig 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kajsakatt121
Newbie
Antal inlägg: 14
|
 |
« Svara #343 skrivet: November 01, 2011, 21:22:52 » |
|
Hej, jag har ett år kvar på saneringen och när den är klar har jag fyllt 64 år och har inte långt kvar till pension  ! Jag är 64,3 år när det är klart. Jag undrar nu vad som händer under sista året? VAD kan hända? Kan någon begära att jag ska fortsätta med saneringen när jag är i den här åldern? Jag har inte fått någon större löneökning. Om jag fortsätter att arbeta efter 65 i ett år till 66, vad händer då? Jag blir jätteglad om någon kan upplysa mig om detta. Snart skuldfri  Jag vill inte att tiden ska gå fort jag blir så fort gammal då. Tacksam för svar!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jimma
Newbie
Antal inlägg: 13
|
 |
« Svara #344 skrivet: November 28, 2011, 18:05:22 » |
|
Hej, jag har en fråga jag hoppas kunna få hjälp med. För ca två år sedan ville jag ta tag i mina gamla skulder och bokade möte med kronofogden. Personen jag hade kontakt med var mycket trevlig och hjälpsam men det blev ett fel som jag ska försöka beskriva. Ca 90% av mina skulder var sköntaxering från skatteverket pga att jag inte lämnat in deklarationer, jag fick hjälp av min kontaktperson hos kronofogden med hur jag skulle gå tillväga och han kom fram till att den äldsta deklarationen inte behövdes lämnas in eftersom den skulle preskriberas senare samma år. Allt gick bra och sköntaxeringarna försvann (enligt skatteverkets brev) efter jag lämnat in alla deklarationer MEN när jag fick brev från kronofoggden om aktuellt skuldsaldo så fanns en stor skuld kvar hos skattemyndigheten. Det som hänt (efter många samtals luskande) var att kronofogden automatiskt hade betalat in (pengar fanns inte med i bilden utan avskrivning av skuld) på den äldsta skulden/sköntaxeringen som nu var preskriberad och således omöjlig att lämna in(den deklaration jag inte skulle lämna in enligt kronofogden eftersom den ändå skulle preskriberas snart). Pratade med flera personer på kronofogden och de var alla ledsna för att min kontaktman gjort fel och att de skulle försöka rätta till det. Någon månad senare fick jag brev från kronofogden att skulden måste betalas  Jag gav då upp med mitt försök att göra mig skuldfri men nu har fogden begärt utmätning från min arbetsgivare och det känns inget kul att betala av en stor skuld som inte finns utan har hamnat snett i deras system.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|