Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan detta vara användbart för oss kanske ?  (läst 6124 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« skrivet: Mars 21, 2010, 13:00:41 »

VÄRNAMO KOMMUN Istället för de 99 000 kronor som Skogssällskapet ansåg att Värnamo kommun var berättigad till, så har företaget nu dömts att betala ut 5,7 miljoner kronor.
99 000 kronor eller 5,7 miljoner? Hur kunde det bli sådana skillnader? Efter stormen Gudrun ändrades prislistorna för virket drastiskt. Värnamo kommun, som över en natt hade blivit av med tolv årsaavverkningar, överlät ansvaret för avverkningen av den stormfällda skogen till Skogssällskapet som skött kommunens skog i stort sett sedan 1917.
Det som nu har blivit en segdragen rättslig tvist är frågan om det så kallade leveransvärdestillägget. Enligt Skogssällskapet skickade man ut flera brev med information om att pristillägget togs bort för stormfälld skog efter Gudrun och att man vid flera tillfällen informerat representanter för Värnamo kommun om att så hade skett. Från Värnamo kommuns sida gjorde man ingen koppling till att Skogssällskapet menade leveransvärdestillägget men trots att det bara blev 99 000 kronor i leveransvärdestillägg under 2005 för virke som inte var stormfälld så reagerade inte kommunen. Det gjorde man först i juni 2007 då man fick stormredovisningen och fann att man inte bara hade gått miste om leveransvärdestillägget, utan att man också fått ett betydligt lägre pris än andra av Skogssällskapets kunder. Det ledde så småningom till att kommunen stämde Skogssällskapet på 8,9 miljoner kronor i mars 2008.

I dag kom Jönköpings tingsrätts dom som innebär att Värnamo kommun inte blir kompenserade för att man fått ett lägre medelpris. Däremot tillerkänns man leveransvärdestillägg på 5,7 miljoner kronor eftersom tingsrätten inte anser att Skogssällskapet lyckats visa att man verkligen har informerat kommunen om att man tog bort tillägget efter Gudrun.

Det feta är det intressanta

Vad tycker ni mina vänner ?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
:)
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #1 skrivet: Mars 21, 2010, 13:14:49 »

Du är guld värd, en fråga har du länk till domen   Evil
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Mars 21, 2010, 13:19:44 »

Du är guld värd, en fråga har du länk till domen   Evil

Den har nog inte gått igenom än...
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Mars 21, 2010, 13:23:41 »

Håll oss uppdaterade om du har koll på när den går igenom! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Patrik1
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Mars 21, 2010, 13:26:59 »

Håll oss uppdaterade om du har koll på när den går igenom! Cool

Absolut.. men jag skulle tro att det är 3 veckor från i Fredags då TR´s dom kom.

Artikeln:

http://finnveden.nu/?option=com_content&task=view&id=35026&Itemid=2     
Loggat

Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #5 skrivet: Mars 23, 2010, 12:46:32 »

Förlåt, man jag måste vara dum. Vad betyder detta?
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Patrik1
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Mars 23, 2010, 17:04:07 »

Förlåt, man jag måste vara dum. Vad betyder detta?

Skogsällskapet kan liknas Inkasso....  Kommunen, Vi.

Har med brev att göra.. preskavbrott.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: