Mats A
|
 |
« skrivet: Mars 19, 2010, 14:27:07 » |
|
Har tänkt på detta med skam över att vara skuldsatt. Anledningen till att det inte är 5000 medlemmar redan på ex. FR är skammen över sin situation, tror jag. Vill starta denna tråd för att väcka på ide'er att lösa problemet. Jag personligen har inget att fölora på att inte gå ut ex. med hela mitt namn i alla sammanhang vad gäller frågan. Kanske är jag bara en "linslus" som vill synas  . Struntar i vilket. Jag jobbar för öppenhet i frågan. Men förstår ABSOLUT de som inte vill skylta. Det är en stor fråga. Men mata gjärna på med ide'er. Vad har man att förlora som evighetsgäldenär? Vet inte om jag är helknäpp men känner endå att detta skulle behöva luftas. Ta bort skammen och vi är inte längre c:a 70-80 pers varje dag på forumet. Närmare 7000 eller 70.000.
|
|
|
Loggat
|
Welcome To My Nightmare ;-)
|
|
|
Inspirera
|
 |
« Svara #1 skrivet: Mars 19, 2010, 14:47:30 » |
|
På ett sätt har du rätt Johnny...meeeen och nu låter jag som Tony i Let's dance...meeeeeennn...Jag vill inte skylta dels för att jag slåss för sekretess kring mina skulder, jag anser att grannen inte ska ha rätt att ta reda på hur jag har det, om jag sköter min hyra och el m.m. men av olika anledningar hamnat i skuld, ska inte det bedömas av en ny hyresvärd om jag ska få hyra, dessa referenser bör hämtas av föregående. Vi vet båda att många väntar bara på att slita upp strupen på oss om vi skulle bli offentliga. Jag har mycket tack vare forumet "kommit ur garderoben" och slutat dölja för alla hur min verklighet ser ut. Meeeeenn bara till vänner som jag känner inte skulle döma mej ...för trots allt känner jag skam skuld och en evig ångest över hur det blivit för mej.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #2 skrivet: Mars 19, 2010, 15:02:10 » |
|
Förstår dig fullständigt inspirera. Sådana "tekniska" detaljer om någon är offentlig kan ju faktiskt förstöra en hel del för individen. Detta är ett svårt ämne.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #3 skrivet: Mars 19, 2010, 15:09:22 » |
|
På ett sätt har du rätt Johnny...meeeen och nu låter jag som Tony i Let's dance...meeeeeennn...Jag vill inte skylta dels för att jag slåss för sekretess kring mina skulder, jag anser att grannen inte ska ha rätt att ta reda på hur jag har det, om jag sköter min hyra och el m.m. men av olika anledningar hamnat i skuld, ska inte det bedömas av en ny hyresvärd om jag ska få hyra, dessa referenser bör hämtas av föregående. Vi vet båda att många väntar bara på att slita upp strupen på oss om vi skulle bli offentliga. Jag har mycket tack vare forumet "kommit ur garderoben" och slutat dölja för alla hur min verklighet ser ut. Meeeeenn bara till vänner som jag känner inte skulle döma mej ...för trots allt känner jag skam skuld och en evig ångest över hur det blivit för mej.
Inte nog med det, du ska springa och förklara dig hur det kunnat bli som det blivit hela tiden. Svenskarna är ett fördömande folk på alla dess vis. Inskränkta och trångsynta som lallar rundor i sina egna små bubblor tills dom spricker, men då är det försent.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #4 skrivet: Mars 19, 2010, 22:48:21 » |
|
För egen del så skiter jag i vad grannen tycker. Alla mina vänner och bekanta + arbetskamrater vet om att jag har miljonskulder. Nu har jag mina efter en konkurs och det brukar omgivning acceptera bättre. I mitt fall vill jag vara anonym så länge jag har strider och förhandlingar med borgenärer. Skulle man krypa ur garderoben så måste man tänka efter lite mer på vad man skriver här på forumet.
Leif
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
NoCash
|
 |
« Svara #5 skrivet: Mars 20, 2010, 18:56:15 » |
|
För egen del så skiter jag i vad grannen tycker. Alla mina vänner och bekanta + arbetskamrater vet om att jag har miljonskulder. Nu har jag mina efter en konkurs och det brukar omgivning acceptera bättre. I mitt fall vill jag vara anonym så länge jag har strider och förhandlingar med borgenärer. Skulle man krypa ur garderoben så måste man tänka efter lite mer på vad man skriver här på forumet.
Leif
Håller med mina föregående talare... Att vara en livstidgäldenär är ju en livsstil, ingenting som går att förneka eller förändra. Tyvärr har man väl tappat en del vänner under årens lopp, då man inte varit fin nog. Men fått nya istället med sunda värderingar. Det är alltid lättast att vara den man är, och ingen annan. Ärlighet vara längst... 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #6 skrivet: Mars 20, 2010, 19:27:12 » |
|
Nu kanske ni tror att jag sniffat lim, meeeeeen. En sak har jag funderat över, och det är det här med skammen och att de flesta gäldenärer står i garderoben. Det här är en stor bromskloss för frågan. Vad kan vi lära oss av andra grupper som haft liknande trösklar att stiga över? Jag tänker närmast på HBT-gänget som för inte allt för länge sedan stod och skämdes i sina garderober och som idag stolt paraderar. Det finns många liknelser om man tänker efter. Hänger ni med på hur jag tänker? Det vore bra, för jag gör det knappt själv, men ni är begåvade 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #7 skrivet: Mars 20, 2010, 19:45:02 » |
|
Jag tänker närmast på HBT-gänget som för inte allt för länge sedan stod och skämdes i sina garderober och som idag stolt paraderar. Det finns många liknelser om man tänker efter.
Jag förstår hur du tänker. I min familj är det tabu och skam att ha psykiska besvär, men jag ser inga hinder att säga att jag har Aspergers Syndrom när någon frågar varför jag är som jag är. Samma sak med att ha skulder. Läxade t.o.m upp en av mina handläggare förra vecka pga dennes trångsynta syn på skuldsatta.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Ulrika Ring
|
 |
« Svara #8 skrivet: Mars 20, 2010, 19:50:40 » |
|
Nu råkar det vara så pass illa att bara du vet vad en person heter och bor så kan du fixa fram persnr och efter det är det bara att ringa till KFM och hämta ut uppgifter på vem du vill. Det är offentliga register och kan nyttjas av den som det behagar.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #9 skrivet: Mars 21, 2010, 13:29:15 » |
|
"Råbert" är inne på en intressant linje. Personligen så skäms jag inte ett dugg. De som däremot borde göra det är alla inkasobolag som likt gamar utnyttjar lagen till att jaga människor in absurdum. Inkassobolagen vet sååååå väl att det är skammen som är bromsklossen. Det är därför de är inne och snokar på FR titt som tätt. De är skiträdda för att vi ska bli likt HBT folket.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
mimmie
Newbie
Antal inlägg: 5
|
 |
« Svara #10 skrivet: Mars 21, 2010, 13:42:17 » |
|
Nu kanske ni tror att jag sniffat lim, meeeeeen. En sak har jag funderat över, och det är det här med skammen och att de flesta gäldenärer står i garderoben. Det här är en stor bromskloss för frågan. Vad kan vi lära oss av andra grupper som haft liknande trösklar att stiga över? Jag tänker närmast på HBT-gänget som för inte allt för länge sedan stod och skämdes i sina garderober och som idag stolt paraderar. Det finns många liknelser om man tänker efter. Hänger ni med på hur jag tänker? Det vore bra, för jag gör det knappt själv, men ni är begåvade  Det är klart att det skammen som står i fokus på att man inte går offentligt när man är skuldsatt. Men om man verkligen vill göra något åt sina skulder så måste man komma ut ur garderoben. Det finns de som har större skelett i sina garderober än jag och det är en liten tröst för mig.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #11 skrivet: Mars 21, 2010, 15:07:51 » |
|
Är det skammen som är problemet eller att man måste förklara sig? När skulderna kommer på tal så tycker jag inte skammen är så svår däremot att man måste hela tiden förklara sig och försvara sig mot träskallar som tror att det bara är att betala. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för folk hur saker hänger ihop. Lite som att vara lärare i förskolan
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #12 skrivet: Mars 21, 2010, 15:16:14 » |
|
Är det skammen som är problemet eller att man måste förklara sig? När skulderna kommer på tal så tycker jag inte skammen är så svår däremot att man måste hela tiden förklara sig och försvara sig mot träskallar som tror att det bara är att betala. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för folk hur saker hänger ihop. Lite som att vara lärare i förskolan
Huvudet på spiken.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #13 skrivet: Mars 21, 2010, 16:34:07 » |
|
J*vligt bra där. Visst, skammen är jobbig, men när man väl kommit över den så står man där som ett fån i det fall man väljer att ta upp ämnet. Jag skäms inte, men aktar mig noga för att ta upp skulder som ett ämne att diskutera med folk i småputtriga sociala sammanhang, jag pallar inte att lägga den energin på att banka in något i huvudet på folk som de lik förbaskat ändå inte förstår. Kanske därför min närmsta bekantskapskrets är ganska liten, de jag umgås och kan slappna av med är sådana som suttit eller sitter i samma båt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Noomi
|
 |
« Svara #14 skrivet: Mars 21, 2010, 16:38:30 » |
|
Skammen är hemsk för de flesta. Det är just detta att förklara, det är inget man har lust med. Folk begriper ju ändå inte hela sammanhanget. Men om man fick upp fokus på hur inkassobolagen beter sig skulle kanske många inse att de skuldsatta sitter i dessa fällor helt överdrivet. Tänk om man kunde svara, -"klart jag sitter hos inkasso, de tjänar xxx på mig". -"Ja, då förstår vi, stackars fan".
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|