Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Köpa bostad när man har skuldsanering?  (läst 10266 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« skrivet: Mars 11, 2010, 21:06:37 »

Jag håller som bäst på med att fylla i alla papper för att få skuldsanering.Jätterolig skrivning Cry Wink Jag tror min make blir godkänd men inte jag (då jag är arbetslös och kommer bli mammaledig i augusti).

Om min man nu får skuldsanering, kan han då få ett lån från tex. Bluestep för att köpa bostad? Eller får man inte göra det alls?

Jag tänker på om man har en hyresrätt och vill köpa den som bostadsrätt eller köpa ny bostad. Dumt att ens tänka så men vi bor j-t trångt nu (snart 6 pers i en förbannad 2:a). Det jag undrar är alltså om man FÅR ta ett lån för bostad om man har sanering? Sen om banken godkänner eller inte är ju en annan fråga....Vi får ju inte ta en hyreslägenhet pga skulderna....Jag blir inte klok på detta hur jag ka göra.Hur länge till kan vi bo såhär? Åandra sidan får man ju inte ens ta bostadslån om man har skuldsaldo,så det skiter sig ju vilket som.

Vi har ett lån hos Jak som vi betalar snällt på varje månad (har ju borgenärer som säkerhet). Måste jag ta upp detta i ansökan, jag vill ju inte att denna skuld ska vara med i saneringen?

Ursäkta svamlet. Hoppas nån förstår mig Huh?

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #1 skrivet: Mars 11, 2010, 22:28:41 »

Jag tror inte ni får köpa er bostad, men invänta fler svar, för jag kan inte tillräckligt mycket för att vara en bra referenskälla. Men principen för att få skuldsanering är väl att man ska ha gjort allt, även gjort av med säljbara tillgångar, för att betala sina skulder innan man får skuldsanering?

Gadreel vet säker hundraprocentigt besked, eftersom han jobbar på en skuldsaneringsenhet.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #2 skrivet: Mars 11, 2010, 23:00:54 »

Är jag dum? Är inte Gadreel en hon?
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #3 skrivet: Mars 11, 2010, 23:12:48 »

Är jag dum? Är inte Gadreel en hon?

Ingen aning. Men till anyday_now så tror jag visst att man får köpa hus när man har skuldsanering. Du kan få betalningsanmärkningar och sånt elände också under skuldsaneringen det har inte med själva skuldsaneringen att göra. Däremot får du inte öka på din inkomst så att du passerar 4-5000 i månaden, då kan någon av dina borgenärer protestera och du kan få en förlängd skuldsaneringsperiod eller att skuldsaneringen upphör. Men att få lån under skuldsaneringstiden tror ju jag är den svåraste biten.
Loggat
Thomas Sakshaug
Full Member

Antal inlägg: 132

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Mars 11, 2010, 23:44:26 »

Jag håller som bäst på med att fylla i alla papper för att få skuldsanering.Jätterolig skrivning Cry Wink Jag tror min make blir godkänd men inte jag (då jag är arbetslös och kommer bli mammaledig i augusti).

Om min man nu får skuldsanering, kan han då få ett lån från tex. Bluestep för att köpa bostad? Eller får man inte göra det alls?

Jag tänker på om man har en hyresrätt och vill köpa den som bostadsrätt eller köpa ny bostad. Dumt att ens tänka så men vi bor j-t trångt nu (snart 6 pers i en förbannad 2:a). Det jag undrar är alltså om man FÅR ta ett lån för bostad om man har sanering? Sen om banken godkänner eller inte är ju en annan fråga....Vi får ju inte ta en hyreslägenhet pga skulderna....Jag blir inte klok på detta hur jag ka göra.Hur länge till kan vi bo såhär? Åandra sidan får man ju inte ens ta bostadslån om man har skuldsaldo,så det skiter sig ju vilket som.

Vi har ett lån hos Jak som vi betalar snällt på varje månad (har ju borgenärer som säkerhet). Måste jag ta upp detta i ansökan, jag vill ju inte att denna skuld ska vara med i saneringen?

Eftersom det går att köpa bil till avbetalning, max 300000 tror jag, så går det väl att köpa hus också.  Åtminstånne om jag får tro några vänner.  Det måste vara något med säkerhet till lånet och att kalkylen går ihop.
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #5 skrivet: Mars 12, 2010, 00:20:36 »

Eftersom det går att köpa bil till avbetalning, max 300000 tror jag, så går det väl att köpa hus också.  Åtminstånne om jag får tro några vänner.  Det måste vara något med säkerhet till lånet och att kalkylen går ihop.

Du kan köpa vad du vill, när du har skuldsanering så finns det inget som säger att du inte får låna pengar och köpa vad du vill. Problemet är ju just att få låna under en skuldsanering eftersom det står i alla register att du/han är under skuldsanering. Du får äga en svindyr bil också men du får ju hålla den belånad osv ja du förstår säkert vad jag menar.
Loggat
anyday_now
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Mars 12, 2010, 08:18:38 »

Ok....

Ja det där med att FÅ lånet är ju en annan sak......
Loggat

Ludde
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2010, 02:00:28 »

Ramlade in här av en ren tillfällighet :-)

Att försöka sig på att få ett bostadslån under skuldsaneringstiden skulle jag vilja påstå av egen erfarenhet är dömt att misslyckas, detta oavsett långivare, bank eller typ Bluestep.

Jag och min hustru har resp har haft skuldsanering (även fast skulderna var gemensamma fick vi inte ansökan beviljade samtidigt) och hustruns 5 årsplan gick ut i fjol.
Nu i januari tänkte vi försöka köpa ett hus (vi bor i bostadsrätt idag) och att hustrun som både har bra inkomst och nu inga anmärkningar skulle stå för lånet..... men eftersom vi är gifta så blev det direkt avslag både hos banken och hos t.ex Bluestep, däremot om vi ansökte om skilsmässa var det inga problem att bevilja det sökta lånet.... Evil

Nu sitter vi ju inte i sjön utan vi kan vänta tre år till min 5 årsplan är avslutad men det känns lite skumt denna inställning.
Loggat
anyday_now
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Mars 19, 2010, 08:49:13 »

Ibland förstår man bra inte hur banker och myndigheter fungerar. Det är helt galet!
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: