Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan någon förklara logiken i detta till mig?  (läst 10199 gånger)
0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« skrivet: Februari 20, 2010, 15:40:40 »

Kan någon förklara detta till mig?
Helst någon från inkassos sida, men vem som helst duger...

Lindorff har två gånger försökt få igång en utmätning på en påstådd skuld.

Den ena gången avvisade TR frågan pga avsaknad av saklegitimitet samtidigt som jag anmälde olle till JK för att de påbörjade utmätningen trots att utmätningsbeslutet inte hade vunnit laga kraft.

Andra gången (ett år senare) försökte lindorff få utmätning än en gång. Denna gång stoppade olle ärendet just igen pga avsaknad av talerätt.

När jag begärde ersättning från lindorff för brott mot inkassolagens 4 och 8§§ och för all extra arbete jag har varit tvungen att lägga ned (dementier till bank, telefonbolag, kreditupplysare m.m.), hävdar de att de anser att de har inte gjort något fel samtidigt som de tänker gå vidare i ärendet.

Jag vill gärna veta hur de tänker. De har två gånger åkt på däng i ärendet, men envist tänker de försöka igen.
Två gånger har de missat visa att de äger skulden, hur har de tänkt visa det en tredje gång?

Hur har de tänkt att det ska gå denna gång? Jag har sparat alla papper från olle och TR som jag ska kopiera och ha i beredskap när ärendet ska upp i rätten igen med tanke på att jag har meddelat lindorff att jag anser ärendet är tvistig just pga deras avsaknad av vissa dokument och att jag anser ärendet vara preskriberad.

Undrar ifall de vill ge mig betalt med tanke på att jag har lagt ned över 40 timmar i ärendet och kommer att begära ersättning för eget arbete denna gång.

Så jag undrar: Hur har de tänkt lyckas denna gång när de har fått avslag i ärendet tidigare?

Jag förstår inte deras logik. Den är för absurd i min huvud.
Det enda jag kan tänka mig är 'Går det, så går det'. Samma sak tänker jag också när jag kommer begära att rätten ska kolla förutom saklegitimitet också en gång för alla preskfrågan samtidigt jag lämnar in en skadeståndskrav på 170 000 för eget arbete och ideell skada. 20' för arbete, resten skadestånd.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Februari 20, 2010, 15:58:36 »

Ja du... dom är ju på sin egna lilla nivå.. men jag hoppas verkligen du får igenom detta med skadeståndet. Håller tummarna.  Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #2 skrivet: Februari 20, 2010, 17:01:44 »

Troligtvis har dom massa ärenden som ser exakt ut som ditt. Nu vill dom få till en dom på det hela så dom har något att referera till. Utav erfarenhet tror jag dom tror att det går igenom förr eller senare. Spelar ju liksom ingen rol om det kostar dom massa kosing, det har dom ju gott om och ifall dom vinner så tjänar dom än mer.
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Februari 20, 2010, 17:06:58 »

Troligtvis har dom massa ärenden som ser exakt ut som ditt. Nu vill dom få till en dom på det hela så dom har något att referera till. Utav erfarenhet tror jag dom tror att det går igenom förr eller senare. Spelar ju liksom ingen rol om det kostar dom massa kosing, det har dom ju gott om och ifall dom vinner så tjänar dom än mer.

Ja. Önskar dem lycka till i sådana fall. Tänker inte ge mig utan en rejäl fight.

Jag må kanske inte ha lika mycket pengar som dem, men tid har jag gott om och kunskap inhämtar jag dagligen.

Vem vet ifall de till i slutändan blir tvungna att betala en del av sin kassa till mig. Det om något skulle inte sitta helt fel.
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #4 skrivet: Februari 20, 2010, 17:11:06 »

Kan vara så att dom lär sig av varje fall och "skaffar" fram rätt papper till nästa omgång. Det är väl en kapplöning alltid, som med dopning.

Men konstigt är att man kan lämna in samma ärende flera gånger. Jämför i brottmål så är man en gång frikänd så står det beslutet fast. Om något väldigt stort inte skulle inträffa.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Februari 20, 2010, 17:35:14 »

Så kan det vara, men här borde se faran i att få ett kontraproduktivt prejudikat. Stå på dig Noctumlux, din förra seger var betydelsefull för många, där har vi något att referera till när det kommer till frågor om ersättning. Borde vara högst frustrerande för hela Inkassobranschen att du vann. Det glädjer mig oerhört.
Loggat

NoCash
Sr. Member

Antal inlägg: 349

« Svara #6 skrivet: Februari 20, 2010, 21:56:55 »

Jag förstår inte deras logik. Den är för absurd i min huvud.
Det enda jag kan tänka mig är 'Går det, så går det'. Samma sak tänker jag också när jag kommer begära att rätten ska kolla förutom saklegitimitet också en gång för alla preskfrågan samtidigt jag lämnar in en skadeståndskrav på 170 000 för eget arbete och ideell skada. 20' för arbete, resten skadestånd.

Det finns ingen logik alls, i mitt fall valde Lindorff att utmäta mitt företagsskattekonto via KFM. Fast Lindorff visst att skatteskulden skulle utplåna all möjlighet till framtida betalning för mig som gäldenär. Beloppet blev en del på en 17 år gammal kaptialränta, men med skatt och sociala avgifter för mig personligen hela 500 000 kr. Knappast någon logik i det beteendet, eller? Tack så mycket! Evil

Logik är början till visdom, brukar jag säga. Grin
(Vi dock aldrig tro på vare sig byråkrater eller giriga inkassobolag, eftersom de agerar utan hjärna)
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Februari 20, 2010, 22:08:23 »

Ja stå på dig noctumlux.
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Februari 20, 2010, 22:59:07 »

Logik är början till visdom, brukar jag säga. Grin

Det håller jag absolut med om. Logik går att förstå. Däremot går det inte att säga det samma om inkasso och olle.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #9 skrivet: Februari 21, 2010, 01:17:31 »

Undrar om ink-bolagen kan vara så fräcka att dom i efterhand fabricerar historiklistor o kravbrev som krävs för deras bevisning. Man börjar nästan tro att allt är möjligt för dom.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #10 skrivet: Februari 21, 2010, 01:40:30 »

Undrar om ink-bolagen kan vara så fräcka att dom i efterhand fabricerar historiklistor o kravbrev som krävs för deras bevisning. Man börjar nästan tro att allt är möjligt för dom.

Helt klart gör dem det. Svårigheten är att bevisa det när inte domstolarna kräver styrkt bevis. Ett bolag som jag till 100% är säker på att gör det är AK-finans. Domstolarna och kfm har förenklat för mycket när det gäller bevisbördan för inkasso. Att få använda egna datalistor utan att på något sätt styrka dem när det handlar om pengar är inget annat än rättsskandal av stora mått.

Sedan är det lika lustigt att man inte behöver ta del av innehållet utan det räcker med att brevet tros sig ha kommit till din brevlådan..Inkassos ny signatur. Vi vet vad din brevlåda bor.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #11 skrivet: Februari 21, 2010, 10:12:53 »

Kom att tänka på en sak. Många gånger har jag fått inkassokrav där det inte står vad själva skulden härrör sig till. Det står Landstinget eller Telia o dyl. Jag har ringt och bett fått specat vad skulden är (Telia) men icke, inte en enda rad om vad skulden gäller. Klart som fan att det går att tjäna pengar i den branschen.
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Februari 21, 2010, 12:53:36 »

Helt klart gör dem det. Svårigheten är att bevisa det när inte domstolarna kräver styrkt bevis. Ett bolag som jag till 100% är säker på att gör det är AK-finans. Domstolarna och kfm har förenklat för mycket när det gäller bevisbördan för inkasso. Att få använda egna datalistor utan att på något sätt styrka dem när det handlar om pengar är inget annat än rättsskandal av stora mått.

Sedan är det lika lustigt att man inte behöver ta del av innehållet utan det räcker med att brevet tros sig ha kommit till din brevlådan..Inkassos ny signatur. Vi vet vad din brevlåda bor.

En myt som inkasso rider på att det förhåller sig på det sättet som du beskriver.
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Februari 21, 2010, 12:56:31 »

Kom att tänka på en sak. Många gånger har jag fått inkassokrav där det inte står vad själva skulden härrör sig till. Det står Landstinget eller Telia o dyl. Jag har ringt och bett fått specat vad skulden är (Telia) men icke, inte en enda rad om vad skulden gäller. Klart som fan att det går att tjäna pengar i den branschen.

Dom har att följa god inkasso sed, ligg på hela tiden. Vänd dig till DI annars.
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Februari 21, 2010, 19:43:07 »

Hittar de plötsligt den saknade papperet, kommer jag hävda efterhandskonstruktion och påpeka att hade jag gjort likadant, hade det kallats bedrägeri alt bedrägligt beteende.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: