Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: prekribtion  (läst 19230 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #15 skrivet: April 23, 2008, 16:13:19 »

Hej.

Är det vanligt att man ska yttra sig till kfm när man har skickat in ett bestridande.när motparten har inkommit med svar.
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #16 skrivet: April 23, 2008, 18:42:14 »

En anmärkningskontroll Kan det utgöra presk,avbrott.du får en kopia från upplysningsföretaget.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #17 skrivet: April 23, 2008, 19:48:53 »

En anmärkningskontroll Kan det utgöra presk,avbrott.du får en kopia från upplysningsföretaget.
Nej! En kopia från en kreditupplysning är inget krav eller erinran om fordringen.

Jämför 5§ Preskriptionslagen om vad som är preskriptionsavbrott:
Citat
5§ Preskription avbryts genom att

1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,
2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller
3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Lag (2006:698).
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
britt
Hero Member

« Svara #18 skrivet: April 23, 2008, 20:18:03 »

Tack.Varför jag frågar är att Svea har tagit upp det.Då tänkte jag rätt.
De har bara skrivit datum för bevakning.De har inte skickat några kopior på dessa.Bara en kopia på ett tomt dokument.Inget ärendenr,el namn,summa.Jag antar att jag har fått ta del av samtliga dokument.
Loggat
evillinda
Jr. Member
**

Antal inlägg: 55

« Svara #19 skrivet: Maj 06, 2008, 09:14:18 »

hur lång preskriptionstid är det egentligen på skulder...2-3 år el?
Jag har gamla tandl.skulder och till landstinget sen 1998 o fram till 2005,är den på -05 preskiberad??
den på -05 är 3år gamal i juli...presk?
Loggat

//Evillinda
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #20 skrivet: Maj 06, 2008, 09:46:56 »

hur lång preskriptionstid är det egentligen på skulder...2-3 år el?
Jag har gamla tandl.skulder och till landstinget sen 1998 o fram till 2005,är den på -05 preskiberad??
den på -05 är 3år gamal i juli...presk?
Då det handlar om skulder i konsumentförhållanden så är det 3 års preskriptionstid om inget preskriptionsavbrott skett innan dess.

Skulden från -98 är helt klart preskad om inget avbrott skett.

Skulden från -05 får du alltså vänta ett tag med, eftersom den blir 3 år gammal först i juli.
Risken finns alltså fortfarande att dom väcker talan eller gör annat preskriptionsavbrott innan dess. Ligg därför lågt med denna.

Nu låter det som att jag endast uppmanar att man ska se till att skulderna preskriberas för att slippa betala, men samtidigt torde det ligga i fordringsägarnas intressen att kräva in sina fordringar också. Gör dom inte det så får dom stå sitt kast helt enkelt. Undecided
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: