Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 11, 2025, 17:09:21
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Preskription
»
Presk.. kontra skuldsanering...
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Presk.. kontra skuldsanering... (läst 7920 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zeejay
Newbie
Antal inlägg: 24
Presk.. kontra skuldsanering...
«
skrivet:
April 14, 2008, 21:08:02 »
vårt skuldsaldo ligger någonstans i närheten av miljonen...
av detta är MINST 300.000 preskade skulder egentligen...
nu är min fundering följande:
Då vi precis bestämt oss för att ansöka om skuldsanering efter som KFM fått hybris och tar alla våra pengar så vi inte kan betala övriga fodringsägare... är det då rent ut sagt korkat att börja hävda preskribering för att få ner skuldsaldot?
eller är det en fördel att sänka skuldsaldot så mycket som möjligt...?
Loggat
lillstark
Hero Member
Antal inlägg: 611
SV: Presk.. kontra skuldsanering...
«
Svara #1 skrivet:
April 15, 2008, 12:45:06 »
Jag skulle vara ytterst försiktig med att hävda preskribtion i ett sådant läge.
Anledningen är att fordringar som är tvistiga på det ene eller andra sättet AVSKILJS från en skuldsanering.
Risken finns alltså att du efter ett ev. beviljande av skuldsanering har kvar denna skuld i sin fulla form.
Det finns i ett sådant sammanhang överhängande risker vid att åberopa preskribtion då det inte är säkert preskribtionsinvändningen kommer att gillas.
Vid klandertalan bör du därför vara MYCKET säker på att skulderna verkligen är preskriberade.
Det är i regel nästintill omöjligt att förutse hur en domstol vill se på saken ang. preskribtion så det är inte heller möjligt att ge ett vägledande svar på preskribtionsfrågan.
Vad du däremot kan göra är att hävda preskribtion INNAN du ansöker om skuldsanering.
Beroende på utfallet av detta kan du sedan få en överblick över situationen och få en idé om vilka skulder du skall ansöka om sanering av.
Jag kan inte tillräckligt kraftfullt poängtera detta; Hävda ej preskribtion samtidigt med ingivande av ansökan om skuldsanering!
//lillstark
Loggat
Execute Justice - Not People
lillstark
Hero Member
«
Svara #2 skrivet:
April 16, 2008, 09:14:51 »
Av bara farten glömde jag din fråga ang. skuldsaldot.
Det finns i skuldsaneringsärenden två rekvisit som måste vara uppfyllda; Insolvensrekvisitet och det allmänna skälighetsrekvisitet.
Det räcker inte att endast det ena är uppfylld till fullo.
Då din fråga rör sig om skuldsaldot finns det ingen anledning att gå närmare in på skälighetsrekvisitet.
Insolvensrekvisitet har den innebörd att att det i praktiken inte skall gå att se att du/ni någonsin kommer att kunde betala skulderna.
Som riktlinje kan du taga den utmätning som nu är föreliggande.
Om du/ni med denna utmätning kan betala skulderna inom 12-14 år anses enl. skuldsaneringslagen insolvens inte vara föreliggande.
Går det däremot att se att med nuvarande utmätning - som är erat betalningsutrymme - skulderna aldrig kommer att kunde betalas är insolvens föreliggande.
Ur insolvensperspektivet är det ingen fördel att minska på skuldsaldot, däremot kan det anses vara fördelaktigt ur skälighetskriteriet.
Lite självmotsägande, men så är det faktisk.
I kommentaren till SksanL påpekas att rekvisiten är beroende av varandra (kumulativa) och det därför inte går att bortse från vara sig det ene eller det andra.
Dock är lagen sådan att om skuldsanering ej kan beviljas på grund av det ene rekvisitet ej anses vara uppfylld skall det andra ej prövas. Ansökan kommer därför att avslås.
Även om det s.k. egenförsöket har avskaffats finns det dock kvar i en annan skepnad. Under skälighetsrekvisitet faller bl.a. de ansträngningar som gäldenärern har gjort för att komma tillrätta med skulderna och som du skall redogöra för i ansökan.
Härunder kan möjligen åberopas perskribtionsinvändning om du har fått avslag på denna.
Hoppas det lyckas för för dig. Blir det bakslag så ge inte upp.
2007 inkom till Kronofogden omkring 10.000 ansökningar om skuldsanering, endast ca 2.700 beviljades.
Kronofogden skall väl inte göra sig själva arbetslösa?
//lillstark
Loggat
zeejay
Newbie
Antal inlägg: 24
«
Svara #3 skrivet:
April 16, 2008, 09:26:40 »
Tack för svaren.. känner mig liiite klokare om än inte mycket...
Ska träffa budgetrådgivaren på måndag med alla papper.. ;-)
Loggat
lillstark
Hero Member
«
Svara #4 skrivet:
April 16, 2008, 09:46:23 »
Hoppas det går bra för dig.
Som jag tidigare har påpekat är det min uppfattning att kommunernas budgetrådgivare är av varierande kvalitet.
Felet tror jag grundar sig på att dessa ofta är ganska överhopade med ärenden och inte av tidsskäl kan engagera sig i den enskilda och dennas problem, så förvänta dig inga mirakel.
Budgetrådgivarene har ofta ganska stor erfarenhet och goda kontakter till Kronofogden.
För långt de flesta är det en stor hjälp då förmuläret som används vid ansökan är ganska knöligt. Detta ger sig uttryck i att det endast är mellan 5 och 10 % som på egen hand klarar av att driva ett skuldsaneringsärende själv.
Som sagt; Lycka till
//lillstark
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till: