Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Osäkerhet kring presk.tid  (läst 16404 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
_kali_
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Februari 05, 2010, 14:16:05 »

Jag en skuld idag som ligger hos ett av de större inkassobolagen, den uppkom ca 1989-1990. (Osäker, har inga papper kvar)
Det hela gällde finansieringen av en bil; räknas det som en konsumtionsskuld?
Bilen köptes av bilhandlare, som ordnade finansieringen via finansbolag.
 (Handelsbanken finans)
Är det 3 eller 10 år på detta? Huh?
Trevlig helg!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Februari 05, 2010, 14:17:59 »

Med största sannolikhet handlar det om en preskriptionstid på 10 år.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #2 skrivet: Februari 05, 2010, 18:59:10 »

Med största sannolikhet handlar det om en preskriptionstid på 10 år.

Gör det verkligen det Admin? Om man går in för att köpa en bil hos en bilhandlar som privatperson så måste det väl vara konsumtionsskuld. Ofta har man också åtagande rätt inskrivit i kontraktet. Så vad skiljer en bil från en tv alternativt soffa.

Det är lite skillnad om jag går in på banken och lånar för att sedan gå och köpa en bil men om bilhandlaren knyter upp ett lån till bilen så kan jag inte få det till något annat än att det är 3 år som gäller..

Om det har varit frågan om ett leasingkontrakt så är det tre år.
Loggat
Walker
Newbie
*

Antal inlägg: 40

« Svara #3 skrivet: Februari 05, 2010, 20:07:45 »

Jag håller på Admin.

Jag menar, även om du handlar bilen i en bilaffär så görs ju lånet upp via en bank som samarbetar med bilhandlaren.

Det är nog 10 år är jag rädd. Men du skriver inte om de sedan dess har gjort en presk.brytande åtgärd, för det är ju 20-21 år sedan!! Eller om kravet gått till verkställighet än. Har det gjort det så invänd enligt 3 kap.21 § utsökningsbalken och yrka på preskribition. Då är kfm tvingade att utreda preskribitionsfrågan.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Februari 05, 2010, 20:35:15 »

Visst gör man upp med en bank men om vi gör en jämnförelse men detaljhandel då krediter ser ut på samma sätt så gäller tre år. Det som skiljer här är beloppet.

Jag har själv skulder till just nämnda bolag avser leasing år 89-90. Var nämnda finansbolag säger att det 10 år pga av jag gjorde köpet via bolaget. Hade jag gjort leasingen private så hade det blivit 3 år.. Jag kan ha fel.

Bilen som sådan är konsumtionsköp och då ska 3 år gälla sedan har vi det här med att ett finansbolag blir involverad men det är inget nytt utan det det görs i alla kapitalbranscher. Gäller det inte 3 år här så gör det väl inte det i någon annan bransch där handlare plockar fram krediter åt kunden.

Jag har varit verksam inom allt vad musik och har såld musikinstrument för ganska stora belopp direkt till kund. Även tv och radio. Vi hade alltid ett avtal med ett eller två finansbolag som finansierade köpen. Hur ser ni då på detta? Gäller det 10 år eller vad är skillnaden mellan dessa två typer av konsumtion?
Loggat
Walker
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Februari 05, 2010, 20:49:54 »

Visst, bilen är väl ett konsumtionsköp men lånet kan man nog upprätta köekontraktet till att vara ett banklån. Då vi inte vet några fakta så är det svårt att spekulera. Jag vet bara att möjligheterna finns för borgenären att få 10 år beroende på hur kontraktet upprättas. Men då Kali saknar papper så föreslår jag att Kali begär av borgenären att allt bordläggs. Går det till indrivning så invänd enligt 3:21 UB med preskribition som grund och låt kfm förelägga borgenären att yttra sig. Då måste de visa att de har brutit preskribirionen.
Loggat
_kali_
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Februari 05, 2010, 22:11:15 »

Det har kommit papper från KFM, men det är lätt 10 år sedan.
(Troligen ännu längre sen) Just nu är det inte så att den skulden ligger hos KFM, den ligger på efterbevakning.
Då jag inte har papper kvar, gällande originalskulden, vet jag inte hur det är-
det enda jag vet är att bilen inte togs som pant/säkerhet, dvs bilen kunde säljas
utan att lånet följde med.
Hjälper dessa fakta?
Loggat
Walker
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Februari 05, 2010, 22:44:10 »

Kali.

Det är två helt olika saker om bilen är såld med återtagning som villkor, eller med ett ordinärt kreditköp. Tyvärr så kan jag inte med det du kommit med hittills avgöra om det är 3 år eller 10 år, men det lutar tyvärr åt 10 år.

Vad har hänt de senaste 10 åren? Har kfm gjort några utmätningsförsök?

Vilka papper har du fått från kfm? Vad står som rubrik? Vad är deras budskap i breven?
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Februari 05, 2010, 22:48:34 »

Tycker Walkers förslag är den ända som gäller då den är gratis. Klart att du skulle kunna kolla med en jurist. Jag ska hänga ut frågan i helgen så får vi se om vi får något svar.

Jag vet att när man handlar bil på det här sättet så skriver man inte på ett bankpapper utan köpeavtal med bilhandlaren. Ett löpande skuldbrev är det nog inte frågan om.. Jag själv blev nu lite nyfiken men jag jobbar hela helgen. jag ska ha ett kontrakt liggande någonstans. Skulle tro att alla är utformad på samma sätt.

Men varför inte göra som walker. Bestridd skulden så får vi se vad finansbolaget kommer upp med.
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #9 skrivet: Februari 05, 2010, 22:52:21 »

Kanon Walker att du beträder Fattiga Riddare.
Vi behöver en som har mer kött på benen
Så ett litet welcome från mig
Loggat
Walker
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Februari 05, 2010, 23:11:26 »

Tack Kenny555.

Men vi får se om man lyckas hjälpa till lite mer konkret först innan man bröstar upp sig....
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Februari 05, 2010, 23:15:57 »

Tack Kenny555.

Men vi får se om man lyckas hjälpa till lite mer konkret först innan man bröstar upp sig....

Hittills så ser det bra ut. Sedan är det svårt att hjälpa alla för det här är inte enkelt när det handlar om mer pengar än vad gäldenären har. Jag tycker det visar att du vet vad du pratar om samma sak med Gadreel.

Ni gör ett kanonjobb.. Varför söker sig folk hit? Troligen för att man vill anonymt får svar på sina frågor. Vi är evigt tacksam för den hjälp vi kan få från sakkunniga som med stor hjärta ställer upp och besvara frågor..

Loggat
kenny
Full Member

Antal inlägg: 104

« Svara #12 skrivet: Februari 06, 2010, 11:32:06 »

Saknar du originalhandlingar, så kan du inte kontrollera vad som däri står. Troligt är att kanske även borgenären saknar originalhandling som styrker att det skulle röra sig om ett löpande skuldebrev. I avsaknad av detta och med hänsyn till skuldens syfte, är det inte osannolikt att få igenom 3 års preskriptionstid. Säkraste sättet är att testa genom en preskriptionsinvändning, så det prövas i domstol eller hos KFM.
Loggat
_kali_
Newbie
*

« Svara #13 skrivet: Februari 06, 2010, 12:18:57 »

Tack för alla råd.
Det har gjorts utmätningsförsök, men det är nog på tidigt 90-tal.
Det enda som finns där (hos KFM) nu, är gamla csn-lån, som jag håller på att reda ut.
Så jag gör nog så att jag skriver ett allmänt hållet brev, ser vilken reaktion jag får,
hävdar preskription, och ser vad som händer.
Tack alla som svarat!
Som nån skrev, hjärtan av guld och en vilja att hjälpa, det betyder oändligt mycket
när man sitter i samma sits som jag gör.
När jag ser en ljusning kommer jag att hjälpa till med den kunskap jag ev. får, för
att betala tillbaka, ni vet "pay it forward".

Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #14 skrivet: Februari 06, 2010, 13:04:52 »

Löpande skuldebrev = 10 år preskriptionstid skulle jag misstänka att det är i detta läge.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: