Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Få reda på hur en delgivning gått till?!  (läst 32078 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #15 skrivet: Februari 05, 2010, 00:11:26 »

Jag fattar inte hur man får fram citat och därefter sina egna inlägg så jag skippar det..... Smiley

LÄNGST UPP TILL HÖGER I ALLA INLÄGG HITTAR DU CITAT "KNAPPEN" LÄNKEN.
SEN SKRIVER DU BARA DITT INLÄGG UNDER SJÄLVA CITATET. IBLAND FÅR MAN FLYTTA MARKÖREN MED MUSEN. (Nu tänkte jag på sex igen.....fy, fy, fy  Grin Grin Grin
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #16 skrivet: Februari 05, 2010, 18:36:19 »

Jag fattar inte hur man får fram citat och därefter sina egna inlägg så jag skippar det..... Smiley

Särskild delgivning med aktiebolag används när ett AB har visat sig vara svårdelgivet. Förutsättningarna finns förtecknade i kfm:s bok "Utmätning" s. 435. Det går ut på att man skickar handlingarna till den adress som är registrerad hos bolagsverket. Att det finns ett inneliggande ärende har nog ingen juridisk betydelse är jag rädd. Men kolla om det går att yrka på att detta delgivningsätt var olämpligt med tanke på omständigheterna, tex. om det var semestertider när den utfördes eller annat. se JO 1999/2000 s.164
Tack för tipset, jag har sökt som en galning, har du någon mer preciserande att gå på, hittar inget när jag söker på JO 1999..?

Stället de spikade på var stängt p.g.a julhelg. Svårdelgivet har inte aktiebolaget varit, tvärtom ifall man bara kollat vart det befunnit sig. Företrädaren har varit på plats varje dag.
Loggat

Walker
Newbie
*

Antal inlägg: 40

« Svara #17 skrivet: Februari 05, 2010, 19:34:49 »

Tja, Unicol lyckades ju inte nåt vidare...

Jag använde mig av denna delgivningsform jämt när jag hade AB på mitt skrivbord. Jag skrev ett brev till bolaget där jag bad dem skriva på ett delgivningskvitto och skicka tillbaka till mig. Gjorde de inte det ansåg jag mig ha gjort ett delgivningsförsök men att bolaget var svårdelgivet, för ett AB anses ju vara anträffbart på den adress som de är registrerade på.

Det räcker nog för att kfm ska ha sitt på sitt torra men jag ska kolla om jag hittar den där JO-fällningen. Den går ut på att kfm använde sig av en sådan här delgivningsform i juli när alla har semester och företrädaren för AB:t kan förväntas ha tagit ledigt, för det är ju han/henne allt hänger på...

Den här delginingsformen är ju en process som tar nästan en månad, men om den inleddes i mitten av december kanske man kan hävda att det skedde under semestertider och att delgivningen därmed ska anses vara ogiltlig. Inte mycket att gå på men är ett halmstrå i alla fall...
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #18 skrivet: Februari 05, 2010, 22:51:35 »

Tja, Unicol lyckades ju inte nåt vidare...

Jag använde mig av denna delgivningsform jämt när jag hade AB på mitt skrivbord. Jag skrev ett brev till bolaget där jag bad dem skriva på ett delgivningskvitto och skicka tillbaka till mig. Gjorde de inte det ansåg jag mig ha gjort ett delgivningsförsök men att bolaget var svårdelgivet, för ett AB anses ju vara anträffbart på den adress som de är registrerade på.

Det räcker nog för att kfm ska ha sitt på sitt torra men jag ska kolla om jag hittar den där JO-fällningen. Den går ut på att kfm använde sig av en sådan här delgivningsform i juli när alla har semester och företrädaren för AB:t kan förväntas ha tagit ledigt, för det är ju han/henne allt hänger på...

Den här delginingsformen är ju en process som tar nästan en månad, men om den inleddes i mitten av december kanske man kan hävda att det skedde under semestertider och att delgivningen därmed ska anses vara ogiltlig. Inte mycket att gå på men är ett halmstrå i alla fall...
Alla halmstrån är välkomna. Unicol lyckades inte beroende på att de inte hade något förordnande att delge samt att representanten betedde sig illa. Privata delgivningsmän är inget som räknas, de ska ha på tafsen och inget annat, det är min åsikt.
Loggat

corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #19 skrivet: Februari 05, 2010, 23:51:57 »

Håller med Robert. De privata företagen är riktigt obehagliga, man litar inte på dem för ett ögonblick så de har ingen pondus i sammanhanget. Jämfört med KFM är de bara blodsugande småkryp, äckliga och irriterande, ute efter att parasitera på folk.

Strid vidare, Robert!
Loggat
Walker
Newbie
*

Antal inlägg: 40

« Svara #20 skrivet: Februari 06, 2010, 00:19:07 »

Jag hittar inte JO-beslutet på deras hemsida. Jag har en kontakt kvar på kfm som är bra på det här och som sannolikt kan rabbla upp beslutet i sömnen men som jag bara kan ringa under kontorstid. Jag får be om att få återkomma tidigast på måndag ang. detta.

Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #21 skrivet: Februari 06, 2010, 09:25:44 »

Jag hittar inte JO-beslutet på deras hemsida. Jag har en kontakt kvar på kfm som är bra på det här och som sannolikt kan rabbla upp beslutet i sömnen men som jag bara kan ringa under kontorstid. Jag får be om att få återkomma tidigast på måndag ang. detta.

Det vore oerhört uppskattat om du hade möjlighet att ta dig den tiden.
Loggat

Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #22 skrivet: Februari 23, 2010, 11:19:57 »

Det blev seger! Fick beskedet 16.25 igår och vet inte innehållet i hur Tingsrätten resonerade. Återkommer när jag nyktrat till, jag blev bjuden på en rätt ordentlig krogrunda igår Grin Grin Grin

Men jävlar vad roligt att det gick vägen!
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #23 skrivet: Februari 23, 2010, 12:20:55 »

Det blev seger! Fick beskedet 16.25 igår och vet inte innehållet i hur Tingsrätten resonerade. Återkommer när jag nyktrat till, jag blev bjuden på en rätt ordentlig krogrunda igår Grin Grin Grin

Grattis och tummen upp! Cool

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #24 skrivet: Februari 23, 2010, 13:39:02 »

Vad najs. Bra.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #25 skrivet: Februari 23, 2010, 21:14:50 »

Tack! Fick brevet uppläst för mig, tydligen stod det bara att inhibitionen hade gått igenom och att ärendet ska prövas i Tingsrätten. Eller nå´t i den stilen, det har inte riktigt lirat i skallen idag Grin

Men jag ser det som ett stort plus att Tingsrätten valde att ta ställning till helheten, Jordabalken är som jag uppfattat det ganska tvingande där det inte finns så mycket tolkningsutrymme. Fortsättning följer.

Loggat

Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: