Fattiga Riddares forum
September 09, 2010, 22:24:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Sveriges största diskussionsforum för överskuldsatta!

Startsida   Hjälp Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Offentlighetsprincipen  (läst 438 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 741

« skrivet: Januari 31, 2010, 13:58:22 »

Funderar ofta på alla register som är tillgängliga för allmänheten. UC har ju till uppgift att hämta in uppgifter från kfm så att de kan lägga ut det till alla som är intresserade. Personligen tycker jag detta är ett sjukt tillvägagångssätt. Dessa uppgifter borde inte vara tillgängliga med mindre än att man ansöker om krediter. Vill jag få ordning på min ekonomi är dessa uppgifter största hindret. En som vill byta sitt boende mot ett billigare alternativ har inte en chans. En som vill söka arbete för att kunna betala sitt uppehälle och sina skulder, har inte en chans. En som vill hyra en skåpbil för att ombesörja en transport, har inte en chans. En som vill lägga om sina försäkringar till ett billigare alternativ, har inte en chans. Etc, etc....

Jag läste en intervju med VD för UC där han uttalade sig om att det är bra att vi har hårt hållna regler för de skuldsatta. Han är helt emot lättnader i skuldsaneringslagen för han ansåg att det skulle demoralisera människor och bara göra det svårare för "skötsamma" människor att få lån. Ett bevis för att han ingår i konsortiet där allt vilar på "bäste broderanda". Som finansbranschen i övrigt.

Men de offentliga uppgifterna, när människor försöker komma på fötter, är en av de största stötestenarna för de skuldsatta. Återigen tar man ifrån människor verktygen att komma tillbaka till livet. Detta är ju det största hindret. Om inte detta är en anledning till att göra lättnader i skuldsaneringslagen så vore det fan....
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #1 skrivet: Januari 31, 2010, 20:27:08 »

Jag förstår hur du menar, det försvårar för de ärliga skuldsatta.

Å andra sidan ska jag erkänna att jag alltid kollar upp mina nya kunder, och att jag ringt KFM anonymt många gånger när jag sökt jobb på privata företag, för att få en uppfattning om huruvida jag skulle få betalt för mitt arbete eller inte. Har helt enkelt inte råd att bli lurad.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!