noctumlux
|
 |
« skrivet: Januari 29, 2010, 12:52:32 » |
|
Sitter med ett beslut från Nacka Tingsrätt i handen och skakar...
För det första anser de att skulden mot IJ är preskriberad. Vidare gick mitt krav på eget arbete genom. Om domen vinner laga kraft, kommer jag få 4 000 jämte ränta enligt 6§ räntelagen.
Lite citat: "Av 32 § lagen (1996:242) om domstolsärendn följer att domstolen i ett ärende där enskilda är motparter till varandra får, med tillämpning av 18 kap. rättegångbalken, förplikta den ena parten att ersätta den andra parten för dennes kostnader i ärendet. För att bestämmelsen ska vara tillämplig bör normalt sett krävas att det i ärendet har förekommit en intressemotsättning som föranlett en handläggning i domstolen enligt samma principer som gäller i tvistemål (se Peter Fitger, lagen om domstolsärenden - En kommentar, 1996, s 236 ff.) Enligt tingsrätten har handläggningen i aktuellt ärende varit av sådant slag att bestämmelsen bör tillämpas."
"Av NN yrkad ersättning avser sådana kostnader som i och för sig kan ersättas som rättegångskostnader. Tingsrätten finner ingen anledning att ifrågasätta att NN sammanlagt ner 8 timmars arbete i ärendet. Redovisad tidsåtgång får anses skälig. NN har emmelertid inte närmare anfört några skäl för den timkostnad som redovisats. Vid en samlad bedömning finner tingsrätten att NN får anses väl tillgodosedd med 500 kr per nedlagd arbetstimme. Den kostnad som sålunda varit skäligen påkallad i ärendet uppgår till 4 000 kr. X ska därmed såsom förlorande part ersätta NN med skäligen ansedda 4 000 kr jämte ränta."
Räntan växer enligt räntelagens 6§ fram till att räkningen är betald.
Nu är frågan: Är det ombudet IJ som ska betala eller är det deras "klient"? Nu inväntar jag fram till den 18:e februari att ingen överklagan sker.
Men: JAG VANN!!!! Rättegångskostnaderna kan numera yrkas inom samma ärende, trots förenklad tvistemål. Däremot avslog skadeståndskravet med hänvisning till: "Inom ramen för detta utsökningsärende saknar tingsrätten laglig möjlighet att pröva NN:s skadeståndsyrkande."
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
corner
|
 |
« Svara #1 skrivet: Januari 29, 2010, 13:10:27 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #2 skrivet: Januari 29, 2010, 13:16:21 » |
|
Jag hade använt mig av två fraser i senaste inlagan innan domen: "Jag vill veta hur långt en inkassobolag kan gå genemot en gäldenär innan dessa kan ställas till svars ekonomiskt"
och
"Jag är ingen jurist, men jag har fått göra en jurists arbete."
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Ulrika Ring
|
 |
« Svara #3 skrivet: Januari 29, 2010, 13:28:33 » |
|
Vad du varit duktig nu Noctumlux!!! Well done! Och så roligt för dig! Vilket arbete och vilken insats.
Du är väl värd varje krona! Flera gånger om!!
Vi kanske ska börja rekommendera dig som ombud och när du får igenom positiva domslut så får du också betalt! Av inkassobranschen!
Igen, strålande insats. Verkligen. Grattis!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #4 skrivet: Januari 29, 2010, 14:11:48 » |
|
A.n.g skadeståndsbiten tror jag du måste åberopa det enkilt. Är inte säker. G R A T T I S
|
|
|
Loggat
|
Welcome To My Nightmare ;-)
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #5 skrivet: Januari 29, 2010, 14:13:34 » |
|
Jo, det tror jag också, J.R.
Hoppas inkassobolagen tar lärdom att det inte går att göra vad som helst hur som helst.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #6 skrivet: Januari 29, 2010, 14:16:17 » |
|
Ska du inte testa skadeståndsbiten? Psykiskt och fysiskt lidande. Jag menar det, de båda hänger ju samman många ånger.
Tipsa dun lokaltidning om ärendet. Och speciellt utslaget i TR
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #7 skrivet: Januari 29, 2010, 14:19:54 » |
|
Inväntar tills den vinner laga kraft först. Den som lever, får se. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #8 skrivet: Januari 29, 2010, 14:21:30 » |
|
Ok. Håller tummarna
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mimosa
|
 |
« Svara #9 skrivet: Januari 29, 2010, 18:12:01 » |
|
Ett jättegrattis Det måste kännas härligt så här långt.
|
|
|
Loggat
|
Man kommer fram trots snigelfart
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #10 skrivet: Januari 29, 2010, 19:14:34 » |
|
Ett jättegrattis Det måste kännas härligt så här långt. O ja. Gått på moln hela dagen efter att ha läst brevet på 7 sidor. Skakade och svettades hela tiden. Nu ska jag ta mig en Gin & Tonic. Ölen är slut.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Callemaja
|
 |
« Svara #11 skrivet: Januari 29, 2010, 19:30:55 » |
|
Det var som fan! Grattis.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kerstin
Newbie
Antal inlägg: 7
|
 |
« Svara #12 skrivet: Januari 30, 2010, 11:33:12 » |
|
Grattis! :)då finns det faktiskt hopp för oss alla andra,Hurra
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #13 skrivet: Januari 30, 2010, 11:56:45 » |
|
Jag är full av beundran. Inte nog med att du full av energi och orkar bråka med dem här frågorna utan du uppnår resultat även duktiga jurister inte klarar av. Du är kung Noctumlux
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #14 skrivet: Januari 30, 2010, 19:16:21 » |
|
Jag är full av beundran. Inte nog med att du full av energi och orkar bråka med dem här frågorna utan du uppnår resultat även duktiga jurister inte klarar av. Du är kung Noctumlux
Jag sätter inte känslor i ärendena. Jag ser det som att om någonting är fel, då ska man åtgärda det. Svårt att förklara. Frun har också undrat hur jag orkar gräva i skiten. Eftersom ingen gör det åt mig, så måste jag göra det själv. (Eller som frun sa: Jag jobbar på Aspie-vis.)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|