Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dröjsmålsränta, ränta, kostnader...vad är avdragsgillt i deklarationen?  (läst 1842 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« skrivet: Januari 28, 2010, 12:22:11 »

Jag är helt rudis på det här med räntor och vad jag får dra av för och inte i deklarationen. Har sökt runt lite i olika inlägg men blir bara mer förvirrad, det verkar t.ex. som om "dröjsmålsränta" inte är avdragsgill och det som inkassobolagen kallar "kostnader" får man inte heller dra av för?

Jag har amorterat en ganska rejäl slant till 11 st olika inkassobolag under 2009, och strax innan årets slut så slutbetalades hela skulderna (det flesta med ackordsuppgörelse, men det var en rejäl bit ränteskuld med ändå). Jag är alltså helt skuldfri nu, och ser fram emot att få min första skatteåterbäring jag får behålla Cheesy Jag känner dock på mig att jag kommer att få ligga i en hel del här för att faktiskt få dra av på räntorna jag surt har betalat. Stämmer det att inkassobolagen inte har skyldighet att lämna ut uppgifter till mig om betald ränta under året? Men om de inte gör det till skattemyndigheten heller? De enda jag har fått en ordentlig sammanställning ifrån och löfte om att uppgiften lämnas till skattemyndigheten är AK och Intrum (detta kom alltså automatiskt per brev, jag har inte kontaktat någon av bolagen och bett om det själv, ännu). Ifall jag nu inte får en sådan uppgift från alla, hur gör jag då när jag ska dra av? Skriver man en uppskattning själv i deklarationen? Jag har ju ungefärliga uppgifter från alla brev som avierna har kommit med under året, men där är som sagt en massa termer jag inte förstår med "dröjsmålsränta" och "kostnader".

Och den slutliga summan man sedan drar av, är det 30% man får tillbaka av den?

Någon som kan hjälpa mig?

Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Januari 28, 2010, 14:36:04 »

Lite fundersam jag med faktiskt. har för mig att dröjesmålsränta inte får dras av, men endå har jag fått papper om det från AK och att dom skickat uppgifter till skattemyndigheten.   Huh?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2880

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: Januari 28, 2010, 14:46:40 »

Så har de även gjort mot frugan när hon var hos dem.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 849

« Svara #3 skrivet: Januari 28, 2010, 16:47:49 »

Har fått kontrollutgifter ifrån tre sms bolag där jag har tydligen betalat in en ränta på........håll i er............50 :-/styck  Grin
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2880

raising hell against injustice

« Svara #4 skrivet: Januari 28, 2010, 17:38:08 »

När jag kom hem idag hade det ramlat in ett brev från AK med ränteuppgifter de har lämnat (för sista gången) till skattmasen.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: