Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: rädd  (läst 23153 gånger)
0 Medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #15 skrivet: Januari 26, 2010, 11:17:47 »

Det spelar ju ingen roll vad man anmäler till DI, de säger att de skall utreda men i slätändan får inkasso alltid rätt. De vrider på resoemangen så att det skall passa bättre in för borgenären. DI är ett stort skämt. Det är sällsynt att hitta en myndighet som tar ansvar idag. De skuldsatta har bara skyldigheter - inga rättigheter. Det räcker på att titta på det svenska rättsystemet. Ett mer urholkat rättsystem får man leta efter.
Loggat
Villerider
Hero Member

Antal inlägg: 737

« Svara #16 skrivet: Januari 28, 2010, 23:01:32 »

Jag ska berätta hur det går med min polisanmälan.
Känns skönt att jag har gjort den!

Du kan ju göra en grej till som kan hjälpa dig. Anmäl detta till Finansinspektionen också. Dom tar allvarligt på sådana här saker.
Dom finns på www.fi.se

Vad säger D.I om en sådan här sak? Det kanske inte är deras bord?

Finansinspektionen är den tillsynsmyndighet som övervakar kreditföretag.
En anmälan dit inleder alltid till utredning och ev. polisanmälan.
När det gäller hot så räcker det med att man känner sig hotad för att det ska betraktas som hot.
Loggat

Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #17 skrivet: Januari 28, 2010, 23:24:48 »

Sjukskriv dig för psykiska besvär. I en förhandling kan det vara guld värt. Ett hot är exakt så starkt som man uppfattar det, varken mer eller mindre, vare sig det är psykiskt eller fysiskt. Jag utläser att detta hot gjort dig rädd och därmed begränsar dig.

Pratade med en polis om det här med hot en gång. Hans uppfattning var att ett hot i sig inte var mycket att haka upp sig på även om han förstod att det kunde kännas besvärande. Från hot till handling är det ganska lång våg för de allra flesta som hotar. Grejen med ditt hot är att det går lite steget längre än ett hot eftersom de är ett konstaterande. Tror att om  det kommer så långt som till en TR så kan just ordvalen vara till deras nackdel.
Loggat

corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #18 skrivet: Januari 29, 2010, 08:14:58 »

I Ea:s fall är det tack och lov ingen som helst tvekan om att det är ett riktigt hot, det är så klart utformat att ett barn skulle bli skrämt av det. Jag skulle själv tveka att gå ut ur lägenheten ensam efter en sån grej, och som kvinna (sorry guys, inte för att diskriminera, bara genuspaerspektivet som måste fram) har man ännu mer anledning att vara rädd eftersom man måste tampas med våldtäktsrisken också, inte bara misshandelsrisken.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #19 skrivet: Januari 29, 2010, 20:16:22 »

Det är inte hotet i sig som är avgörande i straffskalan utan hur den utsatte uppfattar hotet. Då håller jag med Corner. Om man blir så rädd att man inte kan sova och gå ut så är det allvarligt. 
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #20 skrivet: Januari 29, 2010, 20:44:41 »

I Ea:s fall är det tack och lov ingen som helst tvekan om att det är ett riktigt hot, det är så klart utformat att ett barn skulle bli skrämt av det. Jag skulle själv tveka att gå ut ur lägenheten ensam efter en sån grej, och som kvinna (sorry guys, inte för att diskriminera, bara genuspaerspektivet som måste fram) har man ännu mer anledning att vara rädd eftersom man måste tampas med våldtäktsrisken också, inte bara misshandelsrisken.
Jag förstår ditt genusperspektiv men även jag, man, relativt stor/stark och som tränar kampsport hade blivit rädd av ett sådant här hot. Tveklöst hade jag jag haft det i tankarna när jag rörde mig ute och innan jag somnade.
Loggat

fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #21 skrivet: Januari 29, 2010, 22:44:39 »

Nu för tiden utsätts ju även män för våldtäkter!  Shocked
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #22 skrivet: Januari 30, 2010, 17:11:41 »

OK, ber om ursäkt, killar. Ni kan också våldtas, det är sant.
Loggat
EA
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« Svara #23 skrivet: April 12, 2010, 22:28:46 »

Lite uppdatering

På måndag, den 19/4, ringer polisen från Jämtland upp mig för förhör. De har rubricerat det som försök till utpressning.
Fortsättning följer...
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #24 skrivet: April 12, 2010, 22:32:48 »

Bra EA. Säg till polisen att du känner dig hotad också och är väldigt rädd. Sån´t skall de känna till. Stå på dig och lycka till.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #25 skrivet: April 13, 2010, 00:48:50 »

Lite uppdatering

På måndag, den 19/4, ringer polisen från Jämtland upp mig för förhör. De har rubricerat det som försök till utpressning.
Fortsättning följer...

Kör hårt. Du vet att du har hela forumet bakom dig.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« Svara #26 skrivet: April 13, 2010, 12:32:38 »

Lycka till.

Dessa SMS-låneföretag måste stoppas.
Loggat

EA
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« Svara #27 skrivet: April 19, 2010, 23:26:32 »

20 minuters förhör med en trevlig polis i morse!

Han tryckte väldigt hårt på detta om hur rädd jag hade blivit.

Får se vart det hela slutar...
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #28 skrivet: April 19, 2010, 23:29:26 »

Jag kan nog tänka mig att fler än du har råkat illa ut, och att polisen gärna vill ha stopp på en sån galning som hotar människor så illa. Bra att de tar fasta på vad du känner, det är du som är brottsoffret här och därför är dina känslor viktiga att ta hänsyn till.
Loggat
500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #29 skrivet: April 19, 2010, 23:34:02 »

EA. ta det lugnt. Inget händer. Tro mig, been there, done that.
En tandlös hund som skäller bara.
om man vill "åtgärda" någon, så skickar man ingen reklam på det.
Klokt med Polisanmälan. Nu är det de som är livrädda.
Polisen ser mycket allvarligt på detta, speciellt hot mot kvinnor.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: