Sanne67
Newbie
Antal inlägg: 44
|
 |
« skrivet: Juli 27, 2007, 10:09:47 » |
|
Funderar på att starta eget företag nu till Hösten.Har betalningsanmärkningar och undrar nu om någon vet hur det funkar ihop med eget företag?Ska alltså starta ett handelsbolag.Och vet att jag måste starta företaget i mitt personnummer.Hur funkar det med vinsten i företaget?Kommer KF att ta av den? Någon vänlig skäl som vet svaret?
Sanne
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #1 skrivet: Juli 27, 2007, 10:21:59 » |
|
Jag tror någon har sagt att KF inte kan röra de pengarna, för nästa månad kanske du inte alls tjänar lika mycket. Har du kollat igenom de olika alternativen så att ett HB är det bästa för dig? på www.bolagsverket.se kan du läsa mer och även registrera företaget. Jag har skrivit lite kortare artiklar: http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=863 och http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=859Jag tror du ska komma åt dem även om du inte är medlem. SPCS, numera Vista har ett program som jag man kan ladda ner gratis där man kan göra budget, jobba med sin marknadsföring osv.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
Jens Di Pulvers
Newbie
Antal inlägg: 13
|
 |
« Svara #2 skrivet: Juli 27, 2007, 10:30:52 » |
|
I normal fall skall det inte vara ett problem att starta ett företag. Men det går inte att starta ett företag om man har döms till näringsförbud. Som jag förstått så är det en individuell prövning och det sker om man har gjort sig skyldig till ekonomisk brottslighet (medveten eller omedveten).
Om du till exempel har en skuld du betalar till Kronofogden varje månad så kommer din betalningsförmåga att omprövas efter du har lämnat in din företagsdeklaration.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Callemaja
|
 |
« Svara #3 skrivet: Juli 27, 2007, 10:56:03 » |
|
Det är inga problem att starta och driva ett företag.
Men du skriver att du tänker starta ett handelsbolag med ditt eget personnummer! Det kan inte stämma för om du startar ett handelsbolag så får det ett eget unikt nummer. Om du startar en enskild firma så får firman ditt personnummer.
Absolut att du ska starta ett handelsbolag, eller varför inte ett kommanditbolag där bara du ansvarar för bolagets affärer.
Handelsbolaget ansvarar inte för dina skulder. Ingen kan mäta ut dina skulder så länge pengarna finns på bolagets konto. I praktiken så tar du ut pengar eftersom du behöver. Du själv bestämmer hur mycket eller litet. När året är slut så deklarerar du och bolagets vinst blir din "lön" på pappret. Därför är det bra om du kan betala in preliminärskatt varje månad för att slippa en skattesmäll. Men den är fortfarande inte utmätningsbar eftersom du redan har förbrukat den under förra året.
Jag brukar rekommendera alla med betalningsproblem och särskilt alla med löneutmätning att starta ett eget företag eftersom man då själv bestämmer hur mycket man tar ut i lön och då inte tar ut mer än existensminimum.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sanne67
Newbie
Antal inlägg: 44
|
 |
« Svara #4 skrivet: Juli 28, 2007, 16:41:32 » |
|
Tack ni alla underbara för svaren jag fått  . Skriv gärna mer om ni har info jag kommer att behöva! Sanne
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leo
Newbie
Antal inlägg: 4
|
 |
« Svara #5 skrivet: Augusti 12, 2007, 15:53:13 » |
|
Hej!
Jag är en ny medlem som upptäckte Ert forum när jag googlade runt.
Har också lite skatteskulder vilket förhindrar F-skattsedel.
Går det alltså att driva ett hadelsbolag utan F-skattsedel? Hur betalar man in arbetsgivaragift & skatter då?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #6 skrivet: Augusti 12, 2007, 19:45:23 » |
|
På https://www.foretagsregistrering.se kan du läsa lite mer och även registrera företag. Du kommer märka om du får registrera bolaget eller inte. Handelsbolag är ett företag som drivs av två eller flera bolagsmän med lika stort ansvar. Handelsbolaget är i och för sig en egen juridisk person, men bolagsmännen svarar personligen för företagets skulder.Eftersom ett HB är en egen juridisk person så är det handelsbolaget som betalar in skatter och avgifter.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #7 skrivet: Augusti 12, 2007, 22:04:36 » |
|
Hej!
Jag är en ny medlem som upptäckte Ert forum när jag googlade runt.
Har också lite skatteskulder vilket förhindrar F-skattsedel.
Går det alltså att driva ett hadelsbolag utan F-skattsedel? Hur betalar man in arbetsgivaragift & skatter då?
F-skatt behövs egentligen endast om du driver ett tjänsteföretag. (tex byggfirma, städföretag etc) Om du har en butik, kiosk eller liknande behövs ingen f-skatt-sedel. Avgifterna betalar man ändå och har inget med själva f-skatten att göra. Du deklarerar som näringsidkare helt enkelt. Glöm inte att registrera dig för moms bara!
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Callemaja
|
 |
« Svara #8 skrivet: Augusti 12, 2007, 22:29:03 » |
|
Det här med F-skattesedel är ju rena fjanterier från myndighetens sida. Man trodde i sin enfald att det skulle sortera bort oseriösa företag(-are). Staten vill ju bara ha dem som betalar sin skatt i rätt mängd och regelbundet och inte tar hänsyn till om den privata ekonomin rasar eller ej. Jag känner inte till något annat land som har ett liknande gallringssystem.
Men nu till saken: Om du inte har F-skattesedel (För det är inget tvång att ha det. Du kan driva hur mycket företag som helst utan) så ska din kund innehålla 30% av fakturerat belopp och betala in det som skatt till skattemyndigheten om du har ett tjänsteföretag. Så är det tänkt. Men är det så att du sköter dina skatter, ja då finns det ingen anledning för skattemyndigheten att jaga dina kunder. I skattemyndighetens ögon räknas du som anställd om du inte har F-skattesedel och sköter du inte dina skatter så kan de jaga dina kunder på den. Det har säkert förekommit. Jag känner däremot inte till någon.
Det är lite oklart om du personligen har fått ett avslag på en ansökan eller om du ansökt för ett handelsbolag.Jag vet heller inte, huruvida skattemyndigheten bedömer, om en av flera delägare i ett handelsbolag har skatteskulder, ska detta rendera till att bolaget inte skulle få F-skattesedel. Kolla vad de säger.
Det går bra att betala skatter o moms som vanligt. Se bara till att regga bolaget för skatt och moms.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
framtid
Newbie
Antal inlägg: 46
|
 |
« Svara #9 skrivet: Augusti 12, 2007, 23:59:40 » |
|
Företaget kanske kan registreras i ett annat EU-land där det är enklare för en skuldsatt, och sedan bara verka i sverige? (fri rörlighet för varor och tjänster inom EU)
Går det? Lagligt?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leo
Newbie
|
 |
« Svara #10 skrivet: Augusti 13, 2007, 08:18:08 » |
|
Typiskt är det ett tjänstföretag jag tänkt öppna  Är det alltså Handelsbolaget som har F-skatt? Eller är det de båda företagsinnehavarna? Jag blir förvirrad 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Callemaja
|
 |
« Svara #11 skrivet: Augusti 13, 2007, 10:50:58 » |
|
Det är bolaget. Men kolla med skattemyndigheten hur de ställer sig om en eller båda bolagsdelägare har skatteproblem. Men bry er inte om det. Sköt era skatter så är det inga bekymmer.
Bilda bolag utomlands. Javisst gör det, men ska ni driva verksamhet här så måste ni bilda en filial eller ett dotterbolag och regga för skatt och moms. En klar fördel är att all vinst går till moderbolaget och skattas där. Det finns sk EU-bolag som kan verka här utan att bilda någon form av bolag, men det gäller då stora företag. EU har diskuterat detta och kanske kommer med den möjligheten även för mindre företag. Det vore kalas!!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #12 skrivet: Augusti 13, 2007, 11:12:58 » |
|
Typiskt är det ett tjänstföretag jag tänkt öppna  Är det alltså Handelsbolaget som har F-skatt? Eller är det de båda företagsinnehavarna? Jag blir förvirrad  Handelsbolaget är den som har f-skatt. Men innehavarna kollas, eftersom ägarna till ett HB har fullt personligt ansvar för bolagets skulder. Så var det för mig i varje fall. Jag startade ett KB (en typ av HB) och fick först avslagpå grund av mina skatteskulder. Direkt jag hade löst dem så fick vi f-skatten. Nu är det ett antal år sedan så hur det är just nu kan jag inte svara på, så reglerna kan ju vara ändrade.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Leo
Newbie
|
 |
« Svara #13 skrivet: Augusti 13, 2007, 16:55:01 » |
|
Ok. Tack för bra svar då vet jag ungf hur det ligger till!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|