Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lägga ihop kapital, räntor osv till ny kapitalskuld?  (läst 14164 gånger)
0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« skrivet: April 01, 2008, 12:18:41 »

Kan/får ett inkassobolag lägga ihop en kapitalskuld, ränta och inkassokostnad till att bli en ny kapitalskuld?
Sergel påstår att kapitalskulden är 262kr men fakturan de skickade, vilken de inte haft på två år, är på 72kr.

Ska jag gissa så har de slagit ihop 72+160+30 och fått det till kapitalskuld.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #1 skrivet: April 01, 2008, 13:30:21 »

Nej det får de inte göra.Ränta på ränta får inte räknas.
Loggat
Phantera
Hero Member

« Svara #2 skrivet: April 01, 2008, 13:55:09 »

Då blir det en anmälan till DI så får Sergel förklara trixandet med kapitalskulden.
Loggat

britt
Hero Member

« Svara #3 skrivet: April 01, 2008, 14:15:00 »

Det ska tydligt och klart framgå vad som är kapital,ränta,kostnader.
Även fakturanummer.På dom bara.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #4 skrivet: April 01, 2008, 14:18:36 »

Inte första gången Sergel Inkasso gör så där.

Anmäl till Datainspektionen!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
britt
Hero Member

« Svara #5 skrivet: April 01, 2008, 14:25:30 »

Jag läste på Kerstins Forum.Det är en kille som har kontaktat Lotta Gröning.Hon blev intresserad.
De skulle komma på torsdag och fota.Det låter bra.
Jag har funderat över en del saker,Som att det är runt 400,000 överskuldsatta,men hur många medlemmar har Insolvens,Fattiga riddare.
Brister det i information jag tror det.Jag själv visste inte att ni fanns.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #6 skrivet: April 01, 2008, 14:42:41 »

Jag läste på Kerstins Forum.Det är en kille som har kontaktat Lotta Gröning.Hon blev intresserad.
De skulle komma på torsdag och fota.Det låter bra.
Jag har funderat över en del saker,Som att det är runt 400,000 överskuldsatta,men hur många medlemmar har Insolvens,Fattiga riddare.
Brister det i information jag tror det.Jag själv visste inte att ni fanns.
Hur många medlemmar som är medlem i Fattiga Riddare vet jag inte på rak arm. Men vi är många.

Insolvens har säkert ungefär lika många medlemmar som vi, men jag vet inga siffror.

Varför undrar du? Sviker medlemantalet på kerstinsforum? Cheesy
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
britt
Hero Member

« Svara #7 skrivet: April 01, 2008, 15:00:10 »

Nej det tror jag inte att de gör.
Vad jag menar är att det finns många skuldsatta så kunde man fånga upp dessa ,skulle vi bli en maktfaktor.
Loggat
kent12345
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #8 skrivet: April 01, 2008, 22:43:11 »

Jag håller med förgående talare! Om vi kunde ena oss på något sätt, vi är ju i så fall ca 400 000 röstberättigade! Det är ju något som politikerna borde tänka på! Frågan är hur vi skall kunna samla ihop de olika föreningarna!? Jag är ju ny här men jag har förstått att det har varit stridigheter, tyvärr är det bara KFM och inkassobolagen som har vunnit på det! Någon som har någon ide?
Förresten det är jag som har kontaktat Lotta Gröning, jag kallas "swempa" på det forumet.
Får se vad som kommer ut av det!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #9 skrivet: April 02, 2008, 00:54:15 »

Jag håller med förgående talare! Om vi kunde ena oss på något sätt, vi är ju i så fall ca 400 000 röstberättigade! Det är ju något som politikerna borde tänka på! Frågan är hur vi skall kunna samla ihop de olika föreningarna!? Jag är ju ny här men jag har förstått att det har varit stridigheter, tyvärr är det bara KFM och inkassobolagen som har vunnit på det! Någon som har någon ide?
Förresten det är jag som har kontaktat Lotta Gröning, jag kallas "swempa" på det forumet.
Får se vad som kommer ut av det!
Självklart hade det bästa varit om alla skuldsatta tillsammans kunde göra en gemensam aktion.
Tyvärr verkar det inte som att det går att lösa.
Jag har åtskilliga gånger försökt att räcka ut handen till vapenvila och samarbete med både Insolvens och personerna bakom Kerstins forum utan resultat. Det finns helt enkelt inget intresse!

I båda dessa läger råder någon form av storhetsvansinne och maktbegär, då man från båda håll vill visa sig störst och vackrast.
Frågan är bara vem som vinner på att uppföra sig så?
Jo, precis som du säger: Endast KFM och Inkassobolagen! Angry

Ska man kunna genomföra en gemensam sak som du menar så måste man först och främst kunna sluta fred mellan alla parter.
Att sedan man kan ha olika åsikter i saker och ting är inte så mycket att göra åt så länge man ändå väljer att arbeta tillsammans mot det gemensamma målet.

Senast igår fick jag ett oförskämt barnsligt påhopp mailat av Björn från Kerstins forum.
Personliga påhopp, hot och oförskämdheter skickar den karln med jämna mellanrum, och det är sådant som förstör för oss alla.
Från just det forumet så är det otroligt mycket sådant skit som mailas. Av Björn och några till.

En eloge trots allt för Insolvens som inte verkar ägna sig åt sådana barnsligheter!
(dom har istället inslutit sig i en klubb för inbördes beundran då dom inte har något intresse av att kunna arbeta just för allas gemensamma mål. Där ser man endast sig själv som förening. Ingen annan har något värde. Tragiskt!)

Jag gissar på att skall det någon gång gå att bygga upp ett så starkt engagemang i en stor grupp som du menar så måste vi nog släppa gränserna med att man tillhör olika föreningar/diskussionsforum.
Ett alternativ hade varit att gemensamt starta upp en stor organisation bland alla de medlemmar som vill gå vidare i kampen för vår rätt till ett värdigt liv! I styrelsen för en sådan organisation skulle det vara lämpligast med aktörer från alla nuvarande föreningar, alla med samma befogenheter så ingen grupptillhörighet kan utestängas eller frysas ut.
Förmodligen är inte detta genomförbart, men finns det ett intresse så hakar jag gärna på och spånar vidare på det!

Vad tror Ni? Huh?
Loggat

nina_kri
Newbie
*

Antal inlägg: 30

« Svara #10 skrivet: April 02, 2008, 09:24:24 »

Hej! Kan du få till en sådan grupp så anmäler jag mitt intresse omg. Vi måste gå samman i grund o botten har vi alla hamnat på fel sida här i världen.

Heja på dig. Nina
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #11 skrivet: April 03, 2008, 08:51:13 »

Vill bara göra klart redan nu:

Jag personligen har inga tankar på att dra igång något sånt här, utan jag kan vara med om det visar sig att det finns flera drivna personer som vill göra något bra av idén!
Har fått ett par mail efter mitt inlägg där folk verkar tro att jag har några långtskridna planer, men jag satt bara och "spånade" på en möjlighet för att kunna samsas i en stark gemensam aktion mot Kronofogdens omänskliga behandling.

Kom med förslag, ta initiativ!
Loggat

britt
Hero Member

« Svara #12 skrivet: April 03, 2008, 15:48:43 »

Jag har idag pratat med Datainspektionen angående ett ärende jag har hos Svea Inkasso.
Han blev lyrisk.Utbrast halleluja jag blir smått religiös.Det här älskar vi.Skicka in papperna.
Loggat
Phantera
Hero Member

« Svara #13 skrivet: April 08, 2008, 13:37:33 »

Citat
Jag har ett flertal gånger fått brev från Sergel Inkasso där det inte framgått vem som är borgenär, vilket ska framgå enligt Inkassolagen.

När jag ifrågasatte deras krav framkom det att skulden är från Telia.
Jag begärde då att få kopia på urpsrungsfakturan, detta var då något de inte hade?!
Efter någon vecka kom ett brev daterat den 25/3-2008 med kopior på två fakturor, samma belopp och samma fakturanummer. Sergel hävdar att kapitalskulden är 262kr men på dessa två fakturor är kapitalskulden 72kr. Det skiljer alltså nästan 200kr mot vad de påstår att kapitalskulden är. Det går dessutom inte att på något sätt koppla ihop deras krav med fakturan från Telia då det dels inte framgår vem som är borgenär och inga fakturanummer anges, beloppen stämmer dessutom inte överens.

Jag anser att Datainspektionen bör öppna ett tillsynsärende mot Sergel då detta inte kan vara förenligt med inkassolagstiftningen eller God inkassosed att dels skicka ut krav och att dessa sedan inte stämmer med den faktura som de hänvisar till.

Så skrev jag till DI då jag mailade anmälan idag, sen får vi se vad Sergel svarar på det.
Har inte hört något från Sergel sen jag mailade och krävde en faktura som stämmer överens med deras krav eller att ärendet skall skrivas av då det finns för många frågetecken angående skuldens riktighet.
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #14 skrivet: April 08, 2008, 13:42:49 »

Bra! Håll oss gärna uppdaterade om vad Datainspektionen svarar!

Förmodligen vill dom få kopior på de krav du fått.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: