Admin, noctumlux:
Du har naturligtvis rätt att tycka vad du vill om ränta på inkassokostnads vara eller inte vara. I vårt uppdrag som inkassobolag ligger dock att på bästa sätt ta tillvara borgenärernas intressen. Att debitera lagenlig ränta på inkassokostnad är ett sätt att totalt sett sänka borgenärernas kostnader för indrivningen. Även om det inte är många kronor i varje enskilt ärende kan det för en borgenär med tiotusentals ärenden bli belopp av betydelse.
Gällande Datainspektionen så vet jag inte vem på inspektionen du talat med. Jag utgår dock från att inspektionen inte har någon annan uppfattning än att det är i linje med god inkassosed att debitera ränta på inkassokostnad.
Beträffande räntedebiteringen som sådan så framgår det redan i prop. 1980/81:10 (som ledde till bl.a. lagen om ersättning för inkassokostnader m.m.) att ränta kan utgå på inkassokostnad. På sidan 107 kan t ex läsas att "Den civilrättsliga reglering av skyldigheten att ersätta inkassokostnader som har förordats […] innebär att gäldenären, om inte annat föreskrivs, ska betala ränta på kostnadsersättningen enligt bestämmelserna i räntelagen". Frågan om ett eventuellt förbud mot räntedebitering berördes på s 108, varvid departementschefen förkastade förbudstanken. Att ränta kan utgå på inkassokostnad är alltså inget nytt, tvärtom har det alltid varit så.
De jag talat med hos DI har själva sagt att dom
tyvärr inte kan göra något åt detta med att Alektum debiterar ränta till och med på inkassokostnaden.
Dvs man har hittat ett kryphål som DI vill täppa till, men än så länge har dom inte funnit stöd i lagen.
Detta betyder inte, som du vill påskina, att man från DI:s sida tycker att det är helt rätt att debitera denna ränta. Men dom kan tyvärr inget göra....
Kom
aldrig mer och påstå att Alektum vill hjälpa gäldenärerna!

Det är såna här lagvrängningar som du/ni pysslar på med som gör att dels ett "krig" mot inkassobolagen finns och att detta forum bara växer och växer!
Så fortsätt i Din stil du så kommer Fattiga Riddare att bli enormt stort!!
Så tack på förhand, Peter!

Admin:
En konsumentfordran har alltid 3 års preskriptionstid, även efter dom. Dock gäller att rättegångskostnaderna som döms ut löper med 10 års preskriptionstid. Efter dagen för domen löper alltså olika preskriptionstid på olika delbelopp.
Mmm, detta är utrett, men jag ville bara kolla Din syn på saken....
Ett konkurrerande inkassobolag påstod att om det faller en dom så ändras preskriptionstiden från tre år till tio år.
Då jag hävdade att så icke var fallet så blev jag hånskrattad åt.

Men skrattar bäst som skrattar sist! Deras jurist kollade senare upp mitt påstående och det visade sig att jag såklart hade rätt, och hon fick vackert ringa och be så mycket om ursäkt!

Men, som jag sa innan, det hade inget med Alektum att göra.