petterniklas
|
 |
« skrivet: November 19, 2009, 20:26:03 » |
|
Har mailat ett antal borgenär som hävdar jag är skyldig dem pengar, första gången jag svarar dem och har då föredragit och maila dem med typ "ärendet är preskiberat och slutar inte ni jönsar och skicka krav brev på preskriberade skulder kommer jag anmäla er till datainspektionen, hör jag inget mer ifrån er anser jag ärendet avslutat och att allt var ett missförstånd ifrån eran sida". TYP, inte riktigt så lite mer diplomatiskt.
Och dem som hotar med kfm, eller vafan det gör ju alla, har jag uppmanat dem och lämna in ärendet dit. Fast det har ingen gjort??
Ingen har svarat på mailen? Den enda som svarat är PBK Inkasso som skickade ett skriftligt brev om ärendet var avslutat för deras del. Sergel Inkasso ringde upp och skrek i telefonen att nu minsann låg man illa ute. Ärendet skulle genast över till KFM. Jamen grattis, lämna över det då? Har redan 3 ärenden där. Sergel Inkasso verkar djävligt osympatiska människor och dem ska inte ha en spänn.
Vad anser ni man ska göra? Ska man maila eller sända brev till Borgenären? Är det viktigt och ha det på skriftligt att ärendet är avslutat?
|
|
|
Loggat
|
Skuldfri efter 20 år...
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #1 skrivet: November 19, 2009, 21:36:25 » |
|
Får lite av känslan att du skiter i vilket hur det går.... den attityden kan man faktiskt komma långt med. Jag tycker din fras med "ärendet är preskiberat och slutar inte ni jönsar och skicka krav brev på preskriberade skulder kommer jag..... " lät alldeles fin fint. Mail är det inte många som svarar på.... så skriv brev som du skriver ut på skrivare och skriver under. Sen posta det till alla inkasso du vet om att du har hos. Mail kan du skicka till dom du är osäker på och fråga om du har nånting... men dom kommer nog svara per post för säkerhets skull. Skriv gärna hur det går för dig sen. 
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #2 skrivet: November 19, 2009, 23:21:13 » |
|
Ursäkta om jag bryter in lite  ,jag sitter lite i samma sits som petterniklas  (de lät allt de) skoj åtsido !! jag är mitt uppe i samma röra ,just att få reda på hur mycket man är skyldig, till vem o.s.v. Jag har skrivit till dom ställen jag vet,och hävdat att mina ärenden är preskriberade enligt Preskriptionslag (1981:130 ) osv,.. Några har svarat snabbt , men vad skriver man till sådana som inte behagar svara ? kan man ,eller bör man skicka någon sorts påminnelse eller så ? Och hur länge ska man vänta tills man skickar en sån ? tacksam för svar och tips på hur man formulerar en sådan påminnelse i sådana fall,,  jag har letat i andra trådar ,men hittar inget konkret
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
petterniklas
|
 |
« Svara #3 skrivet: November 20, 2009, 00:39:09 » |
|
Orginal;
Jag har förmodligen ett trumfkort mot alla mina andra fodringsägare. En dom i tingsrätt som säger jag inte varit tillgänglig mellan 1999-2004. Ett get out of jail card...
Jag svarar på mina kravbrev allt eftersom dem kommer. Men får nog fan börja skicka brev, för man får inga svar på mailen verkar det som.
Men du borde kunna ringa runt lite och höra dig för? Ringa är nog bättre än och maila och skriva, då har dem ju inget bevis på att du kontaktat dem, kan ju varit vem som helst?
Hmm det ska nog jag göra imorgon... ringa lite....
|
|
|
Loggat
|
Skuldfri efter 20 år...
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #4 skrivet: November 20, 2009, 09:31:22 » |
|
Jag har förmodligen ett trumfkort mot alla mina andra fodringsägare. En dom i tingsrätt som säger jag inte varit tillgänglig mellan 1999-2004. Ett get out of jail card...
fan ett sånt kort skulle alla haft  , ja jag ska kolla vilka som inte svarat alls och se om dom behagar svara i telefon i alla fall ,,,
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #5 skrivet: November 20, 2009, 09:47:42 » |
|
Konstigt !jag hann knappt säga att jag tänkte ringa, så upptäckte jag att Sergel Inkasso har svarat på mitt mail, "Hej, Vi sänder skuldspecifikation till dig per post." Ok, ska bli kul och se vad det kan vara för en liten goe räkning  Sen är det dax för "Fredagsmyyyyyyys" 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
petterniklas
|
 |
« Svara #6 skrivet: November 20, 2009, 15:09:24 » |
|
hehe fredagsmys med svininfluensan, tror fan jag åkt på den
|
|
|
Loggat
|
Skuldfri efter 20 år...
|
|
|
Micke J
|
 |
« Svara #7 skrivet: November 20, 2009, 15:20:03 » |
|
hehe fredagsmys med svininfluensan, tror fan jag åkt på den Kanske skulle skicka lite brev till borgenärerna i stället för mail med "svin"influensa. Krya på dej nu och hoppas du inte har åkt på det. Du får ta en whisky elelr två. 
|
|
|
Loggat
|
Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #8 skrivet: November 20, 2009, 16:39:01 » |
|
hehe fredagsmys med svininfluensan, tror fan jag åkt på den men vad tråkigt,krya på dej
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kenny555
|
 |
« Svara #9 skrivet: November 21, 2009, 11:57:29 » |
|
Av egen erfarenhet så ta tag i luren.För en konversation ang dina vilka????Skulder se till att ha kött på benen och svar på det mesta.Jag har preskiberat en hiskeligt massa skulder mycket pga dom vet att dom inte kommer vinna på detta för jag har inte vart anträffbar på ca 4 år. Var rakt fram som tex Hej jag heter Bengt Infjordsson och ringer med anledning av att jag undrar.Kan jag verkligen ha några skulder hos er??För jag har liksom inte fått något från ert inkassobolag.Vad du har för svar kan jag inte råda dig,men mina svar har alltid kontrats med att men konstigt jag har ju bott i Trappuppgångar/Tält längs med E4an.Om dom då påstår tex att lagen säger att du måste ha adress skriven då kan du ju påpeka för dom att jaha vart då???Ska jag skriva adressen på Skillingarydsvägen ändhållsplats 44?? Naturligtvist kan du ju inte skriva din adress var som helst.Allt handlar om dom kan ha fått fram brev till dig där ligger problemet. Ju svårare du varit att få tag på ju bättre chans för dig att slippa rötäggen.Men som sagt stå på dig och ge inte med dig som typ jaha är det så ja då får man kanske betala då.Utan kör en kaxig attityd du vinner inget på att vara den mjuka typen i detta sammanhang tyvärr
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #10 skrivet: November 21, 2009, 12:23:22 » |
|
Kenny detta går så länge du inte har haft en folkbokföringsadress. Har man haft en under tiden så blir saken mycket svårare men troligen inte hopplös. Det finns som sagt två prejudicerande domar. En till fördel för gäldenären och den andra för borgenären. Tyvärr för oss så väljer både kfm och tingsrätten ofta den som är till fördel för borgenären trots att den är äldre och sämre.. Här visar domstolarna att dem faktiskt väljer till borgenärernas fördel..
Villerider. Vilka tror du var som förlorade målet mot gäldenären? Om inte ak-inkassotjänst..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
petterniklas
|
 |
« Svara #11 skrivet: November 21, 2009, 15:31:25 » |
|
Tack orginal, känner mig redan bättre.
Kenny55, som sagt, har redan vunnit ett mål i TR så helt tappad bakom en vagn är man inte. Jag vet vad jag säga och har redan fått nästan allt av avskrivet. Men tack för tipsen. Jag ringde runt igår och fick avskrivet allt utom en hos Sergel och ökända PBK Inkasso, som är av den efterblivna typen. Dem har nu blivit anmälda till data inspektionen, eftersom när jag anser fodran inte är skälig är det tvist och då ska idoten lämna det till TR för förhandling. Det tyckte inte han att han behövde göra. Dem gjorde som dem ville, tur man spelade in samtalet också, ska använda det i tingsrätten. Beloppet är på 2310 kr, men jag tycker det är principen som räknas.
|
|
|
Loggat
|
Skuldfri efter 20 år...
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #12 skrivet: November 21, 2009, 16:42:10 » |
|
Personligen kör jag med en slags taktik hos dem jag vet att det ska finnas ett ärende: Jag varken frågar eller undrar. Jag kräver att de ska skicka bekräftelse att skulden är preskad.
Med den metoden har jag snart blivit av med totalt 900 000
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
ORIGINAL65
|
 |
« Svara #13 skrivet: November 21, 2009, 18:25:54 » |
|
Jag kräver att de ska skicka bekräftelse att skulden är preskad. Är det allt du skriver ?? , så lätt,, ska testa i så fall , jag tycker det är lite svårt att formulera sej , då jag inte är direkt van att skriva till sådana som jag normalt föröker undvika,
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #14 skrivet: November 21, 2009, 18:28:23 » |
|
Mail eller brev. Nu är det så att det är samma sak. Mail betyder brev på engelska Ursäkta var lite uttråkad 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|