Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: FK PANIK preskriptionstid  (läst 25014 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Waltherxy
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: November 10, 2009, 00:34:27 »

Hej, Jag har sett en del trådar men hittar inte riktigt svaret på min fråga:
Jag fick tillsammans med min sambo i mitten av 90-talet bostadsbidrag. Vi separerade -97, och något senare -98 fick jag klart för mig att jag var skyldig 2400:- i för mycket ersättning.(det blev aldrig inbetalt)
I dagarna fick jag en skrivelse från FK dem. Jag citerar:” Du har tidigare fått ett beslut daterat den 5 mars 2001 om att du ska betala tillbaka 2560:- pga felaktig utbetalning av bostadsbidrag.

Om du inte betalar senast den 12 nov, så överväger FK att skicka ärendet till Kronofogden.

Jag kommer inte ihåg att jag sett något från dem 2001, men det är inte omöjligt, men jag har inte kvitterat ut något med legitimation, och jag hade betalningsanmärkningar under den tiden.
De anser nu att jag har möjlighet att betala, och det må så vara, men är jag skyldig till det är min fråga?
-Preskriptionstiden? Har den inte gått ut?
-Kan de lägga på 160:- i(inkassoavgift) som de gjort ?
-Ärendet har de daterat den 24/10-2009, men vill ha betalt senast den 12/11. ? Jag kom just hem, tänk om jag varit bortrest längre, som jag oftast är.
-Vad ska jag göra?
-Och om jag ringer FK och frågar så har jag väl "öppnat" preskriptionen?
Tacksam för ett snart svar
Med vänlig hälsning
Walther
Loggat

Ingenting är för enkelt.
Det kan aldrig bli för lite arbete.
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #1 skrivet: November 10, 2009, 01:25:20 »

Jag har inte svaren på alla dina frågor...
Men jag har själv försökt hävda preskription på en sådan skuld, nu gick jag inte vidare med just den skulden för jag koncentrerade mig på lite andra överklaganden vid det tillfället, men på mina papper från Kfm när jag fick avslag står det att det är 10 års preskriptionstid som gäller!
Nu låg den skulden redan hos Kfm för min del, men det har ju inte med saken att göra!  Smiley
Loggat
Waltherxy
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: November 10, 2009, 23:47:33 »

Ja, tack men frågan kan också göras enklare, det svar jag tycker är viktigast:
(någon annan här också kanske?)
1.Om vi antar att skulden uppkom-96 som ett bostadsbidrag hos FK, och då har den ju passerat 10års regeln? Vad kan det då vara för något de relaterar till den 5 mars 2001? Och är det då det datumet som räknas, inte året -96?

2. Ifall jag ringer FK och frågar om vad de menar med datumet 5 mars 2001, har jag inte "öppnat" upp preskriptionstiden då?

mvh
Loggat

Ingenting är för enkelt.
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« Svara #3 skrivet: November 11, 2009, 00:15:29 »

om du fått 160 kr i ränta på 11 år hade jag betalat det och varit nöjd.
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #4 skrivet: November 11, 2009, 00:29:06 »

-Preskriptionstiden? Har den inte gått ut? Svar: Verkar vara tio års preskriptionstid vilket dessvärre innebär att det inte är preskriberat om beslutet togs 2001....

-Kan de lägga på 160:- i(inkassoavgift) som de gjort ? Svar: Ja, det är en lagstadgad avgift

-Ärendet har de daterat den 24/10-2009, men vill ha betalt senast den 12/11. ? Jag kom just hem, tänk om jag varit bortrest längre, som jag oftast är. Svar: Man skall ha skälig tid på sig att betala. Ca tre veckor är mer än skälig tid. (Tror man brukar säga minimum en vecka)
Anmärkningsvärt är dock att ärendet är daterat den 24/10-09, vilket var en lördag!

-Och om jag ringer FK och frågar så har jag väl "öppnat" preskriptionen? Svar: Tja, det beror på hur man ser det....
Om du endast per telefon frågar om ärendet innebär väl inte precis att det finns något bevisbart preskriptionsavbrott. Det beror lite på hur rymligt samvete man har..... Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Waltherxy
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: November 13, 2009, 00:06:21 »

Tack för svaren och hjälpen.
Jag ringde upp dem idag, när det var sista betalningsdag idag. Svaret jag fick stämmer väl överens med det som sagts här.
Och ja, jag sa att jag skulle betala in vid min månatliga inbetalningar denna månad, vilket verkade vara okay för dem.
Jag frågade också om, till vilken adress jag skulle skicka min överklagan om beslutet och fick det.

Petterniklas: Ja, 160.- är lite om man ska börja räkna räntor m.m. och jag kanske borde vara glad för det men,för mig var det mer en principsak; många år och bortglömt.

Admin: Jag dubbelkollade. Det stämmer, det var 24/10! De jobbar väl helger med att skicka ut säkra indrivningar  Grin
(jag får väl räkna mig till en "säker" indrivning, när jag inte har för avsikt att dra på mig en betalningsanmärkning för en struntsak, som dessutom också är en skuld)
Loggat

Ingenting är för enkelt.
Villerider
Hero Member

Antal inlägg: 737

« Svara #6 skrivet: November 13, 2009, 00:56:10 »

Tack för svaren och hjälpen.
Jag ringde upp dem idag, när det var sista betalningsdag idag. Svaret jag fick stämmer väl överens med det som sagts här.
Och ja, jag sa att jag skulle betala in vid min månatliga inbetalningar denna månad, vilket verkade vara okay för dem.
Jag frågade också om, till vilken adress jag skulle skicka min överklagan om beslutet och fick det.

Petterniklas: Ja, 160.- är lite om man ska börja räkna räntor m.m. och jag kanske borde vara glad för det men,för mig var det mer en principsak; många år och bortglömt.

Admin: Jag dubbelkollade. Det stämmer, det var 24/10! De jobbar väl helger med att skicka ut säkra indrivningar  Grin
(jag får väl räkna mig till en "säker" indrivning, när jag inte har för avsikt att dra på mig en betalningsanmärkning för en struntsak, som dessutom också är en skuld)

Att brevet skickades ut en lördag är helt normalt. Det fungerar nämligen sålunda att FK skickar i väg alla underlag elektroniskt till en brevcentral som gör brev av dem och skickar ut. detta brukar ske på just lördagar då belastningarna av FK:s intranät är som lägst.

Loggat

Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #7 skrivet: November 13, 2009, 05:43:36 »

-Preskriptionstiden? Har den inte gått ut? Svar: Verkar vara tio års preskriptionstid vilket dessvärre innebär att det inte är preskriberat om beslutet togs 2001....

-Kan de lägga på 160:- i(inkassoavgift) som de gjort ? Svar: Ja, det är en lagstadgad avgift

-Ärendet har de daterat den 24/10-2009, men vill ha betalt senast den 12/11. ? Jag kom just hem, tänk om jag varit bortrest längre, som jag oftast är. Svar: Man skall ha skälig tid på sig att betala. Ca tre veckor är mer än skälig tid. (Tror man brukar säga minimum en vecka)
Anmärkningsvärt är dock att ärendet är daterat den 24/10-09, vilket var en lördag!

-Och om jag ringer FK och frågar så har jag väl "öppnat" preskriptionen? Svar: Tja, det beror på hur man ser det....
Om du endast per telefon frågar om ärendet innebär väl inte precis att det finns något bevisbart preskriptionsavbrott. Det beror lite på hur rymligt samvete man har..... Evil

Jag har bara skummat den här tråden, och inte läst igenom ordentligt, men statliga skulder har 5 års presktid. Du skriver 10 år i presk så kan du upplysa en dum en varför du skriver 10 år?
Loggat
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #8 skrivet: November 13, 2009, 09:07:49 »

Citat
Jag har bara skummat den här tråden, och inte läst igenom ordentligt, men statliga skulder har 5 års presktid. Du skriver 10 år i presk så kan du upplysa en dum en varför du skriver 10 år?

Borde ju vara 5 års presktid på det eftersom det inte rör sig om ett lån utan ett bidrag.

Har en överklagan inne hos KFM om detta när det gäller återbetalning av socialbidrag.
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
Waltherxy
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: November 14, 2009, 01:45:47 »

Så då kanske FK t.o.m. ljög för mig, på min direkta fråga? (å andra sidan är jag inte ett uns förvånad, när jag läser historier här, som har drabbat många av er andra.  Angry     )

Men tillbaka till frågan, hur kan jag säkerhetsställa om det är 5 eller 10-års preskription?
mvh
Loggat

Ingenting är för enkelt.
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #10 skrivet: November 14, 2009, 02:11:19 »

Jag har för mig att skulder till kommun är det 3 år.

En skuld till kommunen är det 3 år.
Vad jag vet så är sociala en kommunal angelägenhet.Prova med det.

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #11 skrivet: November 14, 2009, 02:23:52 »

Tog det ur dels Försäkringskassans handledning för återkrav samt en dom jag läste någonstans:
Citat
Eftersom preskriptionstiden för Försäkringskassans fordran mot en
återbetalningsskyldig person är tio år ska Försäkringskassan återkräva felaktigt
utbetalad ersättning maximalt tio år tillbaka i tiden (2 § preskriptionslagen
[1981:130]).

Förhoppningsvis
har jag fel, och är det någon som har bra koll på läget är jag jätteglad om Ni skriver här!
Ska själv rota lite mer i detta under helgen.

Edit:Lite lurigt detta, men samtidigt viktigt och intressant:

Enligt Lag (1982:188) om preskription av skattefordringar m.m. är det fem års preskriptionstid på skatter, underhållsbidrag osv.
Men ingenstans hittar man annat än att återbetalning av tex för mycket utbetalt bostadsbidrag skulle vara annat än tio års presktid!?
Bostadsbidrag torde väl också vara en statlig fordran tycker man.
Just nu är klockan alldeles för mycket för att tänka klart.... Undecided

Kan dessutom påminna mig om ett ärende där jag blev krävd på återbetalning av ett statligt bidrag där det var tio års preskriptionstid.
Jag hade fått 60.000kr i bidrag, men det visade sig vid justering av mina inkomster att det var 25.000kr för mycket.
Åtta år efter kom staten med krav på dessa pengar, varpå jag glad som en lärka hävdade på att det var preskriberat, men tji fick jag.... Undecided Sad Angry
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Waltherxy
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: November 14, 2009, 03:12:19 »

Admin:
"Eftersom preskriptionstiden för Försäkringskassans fordran mot en
återbetalningsskyldig person är tio år ska Försäkringskassan återkräva felaktigt
[1981:130])."

-Jag läste också det när jag var inne för att ta reda på mer fakta, men jag fastnade själv, redan i formuleringen:
"utbetald ersättning maximalt tio år tillbaka i tiden".
Jag kan tolka det på två sätt:
1. Datumet från det att de skickar kravet, och 10 år framåt.( i mitt fall 2001)
2. Från det datum som den senaste "felaktiga" utbetalningen gjordes.( i mitt fall före -97).

mvh
Godnatt
Loggat

Ingenting är för enkelt.
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #13 skrivet: November 14, 2009, 07:29:16 »

Admin:
"Eftersom preskriptionstiden för Försäkringskassans fordran mot en
[1981:130])."

-Jag läste också det när jag var inne för att ta reda på mer fakta, men jag fastnade själv, redan i formuleringen:
"utbetald ersättning maximalt tio år tillbaka i tiden".
Jag kan tolka det på två sätt:
1. Datumet från det att de skickar kravet, och 10 år framåt.( i mitt fall 2001)
2. Från det datum som den senaste "felaktiga" utbetalningen gjordes.( i mitt fall före -97).

mvh
Godnatt

Jag tolkar det som #2  Från det datum som den senaste "felaktiga" utbetalningen gjordes.( i ditt fall före -97).
Jag tycker du ska skicka den lagen till dom och be dom "gör om gör rätt" så höres vi om en kvart typ  Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #14 skrivet: November 14, 2009, 09:35:30 »

Citat
En skuld till kommunen är det 3 år.
Vad jag vet så är sociala en kommunal angelägenhet.Prova med det.

För kommunala skulder är det 3 års presktid eftersom det oftast rör sig om kostnader för tjänster.
Men nu rör det sig om försörjningsstöd och då är frågan om det faller inom ramen konsumentskulder.
Men ska bli intressant att läsa vad KFM kommer fram till i mitt fall.
Är det 3 år så är den preskad, men tyvärr inte om det är 5 år från sista utbetalning/dom.

Det är i så fall från det datumet som bidraget betalades ut.
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: