Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sökes!  (läst 4203 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3969

« skrivet: November 06, 2009, 11:44:25 »

Fick ett mail från TV4 som jag lägger ut här om någon känner sig manad att ställa upp!

Citat
Hej, vi håller på att göra en serie inslag om den ökande överskuldsättningen. Jag skulle vara tacksam för hjälp att hitta någon som hamnat hos kronofogden pga kommunikationsskulder, alltså bredband, tv eller mobiltelefon. Har ni några förslag?

Framåt skulle vi också vilja tala med någon som hamnat i skuldfällan pga sms-lån, och vi planerar också ett jobb om hur unga drabbas.

Har ni några namn så är vi tacksamma för hjälp.

Mvh

Andreas Öbrink

TV4 Nyheterna

andreas.obrink@tv4.se

08-459 41 00
Loggat
birana
Sr. Member

Antal inlägg: 338

« Svara #1 skrivet: November 06, 2009, 20:51:21 »

Hmm vi som "räddade bankerna" på 90-talet  när skall man göra ett reportage om oss  men det är klart vi är liksom inte "inne" numera vi "dumskallar" som drev företag och litade på vårt lokala bankkontor Evil
Sorry men birana är "JÄTTEFULABOKSTÄVER" just nu
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« Svara #2 skrivet: November 07, 2009, 08:38:49 »

Nu vill ju inte jag vara den som är den, men har de ändrat inriktning, eller vet de inte riktigt vad de ska göra??? Jag fick nämligen följande mail:

"Hej, jag läste din blogg på nätet. Vi håller på att göra en serie inslag om hur överskuldsättningen ökar i Sverige, och i samband med det vill vi såklart komma i kontakt med folk som hamnat i den situationen. Hur hamnade du där du är? Är det här något du kan tänka dig att tala med en journalist om?

Hör gärna av dig
Andreas Öbrink
TV4 Nyheterna
andreas.obrink@tv4.se
08-459 41 00"

Jag tycker dock att det är bra att tv4 uppmärksammar problemet, men om de lägger tonvikten på kommunikationsskulder, så angriper man nog problemet på fel ställe...

Loggat

Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #3 skrivet: November 07, 2009, 12:44:15 »

Visst är det tråkigt att dem lägger mycket vikt på sms och telefonskulder men tycker ni inte att det är intressant att dem både hittar hit och till en av våra bloggare. Klart att det är bra. Måste ändå påpeka att kampen på nätet inte har varit så länge och senaste året har det hänt mycket.. Ska bli kul att se hur det ser ut om ett år från om med nu.

Loggat
birana
Sr. Member

Antal inlägg: 338

« Svara #4 skrivet: November 07, 2009, 13:13:58 »

Självklart det är jättebra jag är mest bara allmänt gnällig o less just nu men det känns som det  bara är  Lyxfällan upplägg som är poppis nu
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #5 skrivet: November 07, 2009, 14:52:02 »

Jag tycker inte alls att du är gnällig Birana, det är nämligen som du säger. Problemet med skulder och att det tynger mer och mer på samhällets axlar är kronofogdens uppdrag inte några kommunikationsskulder.

Vi kan ta kommunikationsskulderna då igen som exempel. Även där -liksom SMS-lån - bygger deras (leverantörernas) enorma marknadsföring av produkterna på att man ska "dela ut" dessa on masse. Det är mängden dom vill åt. Många många många kunder vill dom ha. Och det är förståerligt. MEN i den jakten på mängden beviljar och "delar man ut" avtal och lån till personer man inte skulle beviljat till. Alltså personer som alldeles uppenbart inte kommer kunna betala tillbaka. Ex 18-åringar som får teckna 3 åriga telefonabonnemang för mobiler o.s.v. Så varför beviljar man avtal till dessa? Jo för att man VET att under en livstids arbete för en person så kommer man, med KFMs hjälp, få tillbaka Allt och Lite till. Dra bort kronofogden från karusellen och dessa avtal kommer beviljas med en BETYDLIGT strängare granskning av om man tror man kan få tillbaka pengarna.

Det är inte i kommunikationsskulder eller leverantörer eller långivare problemet ligger. Det är att KFM utan urskiljning driver in vad som helst åt vem som helst.

Det är ren idioti!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: