Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har kronofogden "tystnadsplikt",,,,  (läst 13364 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
catta63
Newbie
*

Antal inlägg: 18

« skrivet: Februari 28, 2008, 19:38:32 »

Undrar om en myndighet som KF får agera som de vill.
Är ensamstående med ensam vårdnad. Blev sjuk. Hamnade illa till i ekonomin. Mycket av pengarna gick till olika alternativa mediciner för att kunna återgå till arbete.
Fick en hyreskuld som gick till KF. Fick brev med delgivningskvitto vilket jag sände in om att hyres rätten var avsagd. Innan vräkning packade jag allt, städade ur och flyttade vilket hyresvärden visset om. Fick ett nytt brev från KF efter min flytt om vräkning utan delgivningskvitto. Dagen efter detta ringer jag mitt jobb då jag var ledig och hör att de låter "konstiga". En av mina arb. kamrater ringer på mitt mobil svar att jag bör genast kont. henne på jobbet. Hon berättar att en kvinna från KF sökt mig och att hon gett mitt nummer. (De har mitt mob nr på arbetet) KF hade sagt till henne att de söker mig..och att hon ska försöka kontakta mig och att JAG SKALL INFINNA MIG PÅ ARBETET DAGEN EFTER kl nio.
Ringer KF men handläggaren är ledig. Lämnar meddelande om att jag EJ längre bor i lägenheten och att hon ej behövergå till mitt jobb. Detta ska vara i morgon.
Min ort är liten...min arbetsplats är liten. Jag känner mig totalt kränkt. Jag har sagt upp mig. Går aldrig mer dit. Vill inte  ha allas tissel och tassel och blickar. Hade jag inte haft mina barn hade jag tagit livet av mig!!!!!
Att hamna i en situation med KF är nog en pers...men att sedan jagas på arbetet och att handläggaren berättar för den första som svarar vad det gäller och vem....är inte hög moral....Får man göra så?Huh???....Jag vet att de kan söka på arbetet...men är det inte först om jag ej skickat delgivningskvitto tillbaka till dem???...Jag trodde i min enfald att de ej skulle komma fram till hela samhället hur jag har det. Jag mår "SKIT" på ren svenska. Min sjukdom är stressrelaterad och har blosssat upp igen vilket gör att jag ej kan gå. Kan någon svara mig....om någon vet...ang. KF kvinnans sätt att agera....

Tack!
catta
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: Februari 28, 2008, 20:16:42 »

Anmäl till chefen att de kontaktat dig på arbetet och sagt att de är från KFM.
Jag tror att de har tystnadsplikt men de finns nog de som mer än gärna säger att de är från fogden.

Om de får söka dig på jobbet vet jag inte. Mag känslan säger Nej eftersom det kan upplevas som kränkande. I ditt fall ledde det ju till att du blev arbetslös.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #2 skrivet: Februari 28, 2008, 20:44:20 »

Jag tror att den här handläggaren har begått tjänstefel.De får nog söka en på arbetet men inte tala om att de är från KFM,ej eller tala om vad saken gäller.Det här tycker jag att du ska gå vidare med.
Jag känner med dig.Hoppas att du repar dig.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Februari 28, 2008, 23:14:12 »

Undrar om en myndighet som KF får agera som de vill.
Är ensamstående med ensam vårdnad. Blev sjuk. Hamnade illa till i ekonomin. Mycket av pengarna gick till olika alternativa mediciner för att kunna återgå till arbete.
Fick en hyreskuld som gick till KF. Fick brev med delgivningskvitto vilket jag sände in om att hyres rätten var avsagd. Innan vräkning packade jag allt, städade ur och flyttade vilket hyresvärden visset om. Fick ett nytt brev från KF efter min flytt om vräkning utan delgivningskvitto. Dagen efter detta ringer jag mitt jobb då jag var ledig och hör att de låter "konstiga". En av mina arb. kamrater ringer på mitt mobil svar att jag bör genast kont. henne på jobbet. Hon berättar att en kvinna från KF sökt mig och att hon gett mitt nummer. (De har mitt mob nr på arbetet) KF hade sagt till henne att de söker mig..och att hon ska försöka kontakta mig och att JAG SKALL INFINNA MIG PÅ ARBETET DAGEN EFTER kl nio.
Ringer KF men handläggaren är ledig. Lämnar meddelande om att jag EJ längre bor i lägenheten och att hon ej behövergå till mitt jobb. Detta ska vara i morgon.
Min ort är liten...min arbetsplats är liten. Jag känner mig totalt kränkt. Jag har sagt upp mig. Går aldrig mer dit. Vill inte  ha allas tissel och tassel och blickar. Hade jag inte haft mina barn hade jag tagit livet av mig!!!!!
Att hamna i en situation med KF är nog en pers...men att sedan jagas på arbetet och att handläggaren berättar för den första som svarar vad det gäller och vem....är inte hög moral....Får man göra så?Huh???....Jag vet att de kan söka på arbetet...men är det inte först om jag ej skickat delgivningskvitto tillbaka till dem???...Jag trodde i min enfald att de ej skulle komma fram till hela samhället hur jag har det. Jag mår "SKIT" på ren svenska. Min sjukdom är stressrelaterad och har blosssat upp igen vilket gör att jag ej kan gå. Kan någon svara mig....om någon vet...ang. KF kvinnans sätt att agera....

Tack!
catta
Jag skulle vara glad om du kunde förtydliga lite här.

Som jag förstår det hela så har dom begärt att du skulle vräkas.
Istället för att vräkas så har du själv avflyttat från lägenheten.
Har du innan vräkningsdagen lämnat tillbaka nycklarna och tömt din bostad med tillhörande förråd?

Efter din avflyttning har du fått ett nytt brev om vräkning (denna gång utan delgivningskvitto).
Vad stod det i detta brev?
Är det så att dom vräkt (avhyst) dig trots att du avflyttat i tid före avhysningsdagen?

Har jag uppfattat dig rätt eller fel?

(Jag vet att detta gick lite utanför din frågeställning, men jag ser likheter i ett annat ärende där kronofogden
genomförde en olaglig avhysning eftersom hyresgästen redan hade avflyttat)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
catta63
Newbie
*

Antal inlägg: 18

« Svara #4 skrivet: Februari 28, 2008, 23:44:49 »

svar till Admin...

Det fanns inget datum för avhysning. Först ett brev med delgivningskvitto om obetald hyra. Började då smått packa eftersom jag även utan denna händelse hade tänkt säga upp min lägenhet och flytta till min särbo.
Packade och lastade i bil. Min hyresvärd "smög" i krokarna utan att komma och prata med mig....bara med dem som bar sakerna. Han hade undrat "var jag var på väg att flytta?".
Tömde lägenheten och städade ur. Lämnade nycklarna till en som bor i samma hus och som känner hyresvärden för att han skulle kolla min post första vardagen efter denna helg. Han som tog hand om mina nycklar sa till hyresvärden att ska titta posten och därefter ge nycklarna...vilket hyresvärden tyckte var ok.
Då han kollade min post fanns då detta brev utan delgivningskvitto från kronofogden där det stod att det skulle bli en vräkning omgående....Det hade aldrig kommit något datum i det tidigare brevet och när detta kom om vräkning var jag redan borta vilket hyresvärden visste.
Min telefon sa jag upp då jag flyttade. kronofogden hade då sagt att hon ej fick tag på mig. Att "denne" som svarade på jobbet skulle kontakta mig och be mig vara där i morgon kl nio.

Jag har ej heller något kontrakt. Min hyresvärd lämnade ett kontrakt till mig när jag flyttade in.....skulle hämta denna när jag skrivit på...komma med sådant som saknades i lägenheten. han kom varken och hämtade kontraktet eller med de saker som saknades.....badkar...termostat till badrummet.

Nycklarna fick hyresvärden samma dag som kronofogden sökte mig på jobbet. Hon kommer till mitt jobb i morgon....men jag har ej lägenheten eller jobbet kvar......
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #5 skrivet: Mars 03, 2008, 12:03:02 »

Offentlighetsprincipen tillåter att Kronofogdemyndigheten presenterar sig som myndighet. Inget fel har begåtts i detta sammanhang då KFM samt deras register är offentliga och därmed tillgängliga för allmänheten.
Enl. UB har KFM möjlighet att söka en gäldenär på arbetsplatsen varför det inte kan bli tal om tjänstefel på den punkten.

Vad som däremot kan vara anmärkningsvärd är att handläggaren talar om för arbetsgivaren vad ärendet handlar om, men under åberopande av offentlighetsprincipen har KFM ganska fria tyglar...
Att KFM däremot kräver du skall infinna dig på arbetsplatsen saknar stöd i lag. Däremot kan du kallas att inställa dig till förhör vid Kronofogdemyndigheten.

Tyvärr tillämpas detta förfarande med att uppsöka personer på arbetsplatsen - enl. min bedömning - i allt för stor utsträckning. Även Polisen tillämpar detta framför att söka personer i bostaden vilket har lett till att många har förlorat sina arbeten helt i onödan. Inte ens detta har lett till åtal om tjänstefel... Visserligen gömmer sig polisen ofta bakom utredningssekretess, men efter avslutat utredning - och ev. åtal - blir handlingarne, med vissa undantag, offentliga och arbetsgivaren kan begära att få handlingarne utlämnade.

Din hyresvärd verkar inte ha haft ett hyreskontrakt som underlag för vräkningen...
Detta kan i så fall jämnställas med vräkningen av s.k. husockupanter där vräkning i regel verkställs med omgående verkan. Detta påstående kan dock kullkastas om du har ett hyreskontrakt som din hyresvärd har skrivit på.

KFM lyder under såväl Sekretesslagen som Personuppgiftslagen, dock skall handlingarne (uppgifterna) vara märkte med sekretess för att dessa inte skall anses vara allmänna.

Enl. UB anses avhysning först verkställd den stund hyresvärden har fått nycklarne i sin hand alternativt låsen har bytts. Detta oavsett hyresgästens ägodelar finns kvar i bostaden.
Detta är den troliga förklaringen till du har fått ytterligare ett brev utan delgivningskvitto.

Rent juridiskt kan jag inte se att KFM har begått tjänstefel och du kommer troligen inte heller att nå framgång med en JO-anmälan.
Just tjänstefel - som har ett eget kapitel i Brottsbalken - är ett av de brott som det är svårast att få den pågäldande dömd för.

Ett stort problem inom det förvaltningsrättsliga området är utkrävande av ansvar. Hela systemet är uppbyggd på att beslut tas i grupper eller efter föredragande, vilket gör det i stort sett omöjligt att ställa någon till svars för ett felaktigt (diskutabelt?) beslut.
Ingen inom offentlig förvaltning (utom domstolar) tolkar lagen, andra har gjort tolkningen åt dem.

Vad som kan bli aktuellt i ditt fall är de interna regler som är gällande för Kronofogdemyndigheten och dennas verksamhet.
Inom ramen för detta regelverk (kommentaren till Indrivningspolicy) talas det tydligt om integritetsskyddet för gäldenären och detta tycks ha åsidosatts i ditt fall. Ett klagomål har under hänvisning till detta har sin berättigelse och tycks vara befogad.

Förvänta dig inga mirakel då klagomålet troligen kommer att behandlas internt och du får endast reda på resultatet om du uttryckligen ber om det.
Personligen är det min uppfattning att en JO-anmälan kommer att avvisas.

Ovetenhet skapar fördomar och det verkar som det är detta du har utsatts för på din arbetsplats.
Jag bor själv i ett pyttelitet samhälle där alla känner alla t.o.m. posten som kommer med alla breven från borgenärer och kronofogde.
Jag har valt att vara öppen i frågan och svarar på frågor om någon ställer dessa. Hör jag tala om skitsnack bakom ryggen har jag valt att attackera pågäldande och svara på frågor denna eventuellt kunde ha, eller i annat fall sluta prata strunt och komma med lösa antaganden utan att känna till de faktiska förhållande.
På detta sätt tror jag faktisk att folk respekterar mig för den jag är och när de får reda på hur de faktiska förhållanden egentligen ser ut kan t.o.m. den mest inbitna Lutheran se att det är någonstans i systemet det haltar.

Visserligen har jag i åretal kämpat med kronofogde och borgenärer med orimliga krav så jag är nog ganska hårdhudat och låter mig inte slås ned av sådana saker.
Oavsett hur det ser ut går solen upp även imorgon...

// lillstark

Loggat

Execute Justice - Not People
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: