Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: A-mål och E-mål  (läst 1577 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« skrivet: Februari 06, 2009, 20:49:21 »

När man har löneutmätning så ska ju det först betalas ut pengar till A-mål och sedan E-mål. Visst är det så?
Jag har c:a 12.000 i A-mål. Hur kommer det sig då att det dom 2 senaste månaderna har betalats ut  pengar till E-mål? Ganska mycket också, på en löneutmätning på 6.500 så har 3.500 gått till ett enda E-mål!? Till saken hör att jag har ganska många E-mål, vet inte om dom andra har fått något alls!
Är inte det konstigt?  Huh? Någon som vet?

För övrigt ska jag nog begära en redovisning från KFM, vart pengarna går varje månad. Att jag fick nys om att det gått så mycket till ett enda E-mål dom senaste månaderna var att jag har bestridit det ärendet, och då fanns dom summorna med på inkassos yttrande.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #1 skrivet: Februari 08, 2009, 13:45:38 »

Nu har jag fått reda på vad som gäller!
"Det är kronofogdemyndigheten som meddelar föreskrifter om vilka A-mål som som skall/kan indrivas med förtur.
Generellt sett har alla A-mål förtur framför E-mål, och alla A-målsborgenärer har i princip lika rätt i utmätningshänseende.
Genom föreskrifter kan nu KFM välja att prioritera vissa A-mål framför andra, men prioriteringen är inte längre inskriven i lag".

Jag har tv-avgifter och CSN i A-mål, så dom prioriteras alltså inte!
Det värsta är ju att dom inkassobolag som ännu inte har lämnat in till KFM, nu känner vittring på pengar, så nu ligger dom i och försöker driva in urgamla skulder! Evil Flera stycken har dykt upp sista månaden och det är definitivt utan tvekan skulder som är preskriberade! Men jag bestrider för fullt!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: