Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 18, 2025, 19:28:17
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Preskription
»
Självbevakning
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Självbevakning (läst 7234 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kalle
Newbie
Antal inlägg: 9
Självbevakning
«
skrivet:
December 04, 2008, 21:09:59 »
Anmälde mej för skojs skull för Ratsits självbevakning.
Och döm av min färvåning. Skulder jag tidigare haft verkar försvinna automatiskt allt eftersom.
Vad betyder detta? Enligt dom så är jag nästan kreditvärdig. (Har obetalda skulder på drygt 50 000)
Är skyldig knappt 2000kr om man ska tro det som står på sidan.
Kan ibland få papper från något inkassobolag som vill ha pengar av mej, men dom finns inte registrerade hos Ratsit.
Varför? Och kollar man på historiska händelser står detta
"Datum Händelse
2008-10-31 Du har nu färre anmärkningar än tidigare. Du har nu 2 anmärkning(ar) (1830 kr). Tidigare hade du 3 anmärkning(ar) (8835 kr).
2008-10-06 Din scoring har förbättrats till scoring 3 - Svag kreditvärdighet. Tidigare hade du scoring 1 - Kredit avrådes.
2008-07-13 Du har nu färre anmärkningar än tidigare. Du har nu 3 anmärkning(ar) (8835 kr). Tidigare hade du 4 anmärkning(ar) (9585 kr)."
Har inte fått ett enda papper från KFM sen jag skrev på min senaste delgivning, vilket var ett antal år sedan. Dom enda som skickat brev är diverse inkassobolag.
Är skulderna preskriberade? Eller kan jag nu få dom preskriberade? Det finns heller inga aktuella utmätningar.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
Antal inlägg: 4012
SV: Självbevakning
«
Svara #1 skrivet:
December 04, 2008, 23:07:40 »
De uppgifter du får fram där är antalet betalningsanmärkningar, samt skuldsaldo hos Kronofogden.
Skulderna kan mycket väl finnas kvar även om betalningsanmärkningarna försvinnerm det har liksom inget egentligt samband.
Betalningsanmärkningar är noteringar över att utslag eller tredskodom fallit alternativt att en exekutiv åtgärd gjorts.
Är du privatperson så försvinner anmärkningarna efter 36 månader (3 år) oavsett skulderna är betalda eller ej.
Därför kan du vara helt ren i registret men likväl ha skulder i miljonklassen som inte syns.
Har du tur så har dina gamla skulder dessutom blivit preskriberade, och då är det bara att tacka och ta emot!
Loggat
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Kalle
Newbie
«
Svara #2 skrivet:
December 04, 2008, 23:25:16 »
Tack så mycket för svaret
Hur gör inkassobolaget för att åter få skulden registrerad hos kronis? Och andvända dom till hjälp för att driva in skulden?
Går det att undvika på något vis?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
Antal inlägg: 4012
«
Svara #3 skrivet:
December 04, 2008, 23:51:41 »
För att förnya hos Kronofogden går dom in med en ansökan om utmätning.
Egentligen tror jag inte att det går att göra så mycket om en förnyad ansökan lämnas in dit.
Däremot kan du alltid invända mot sökt utmätning om du anser att det är något fel, men det kanske inte var till så stor hjälp....
Loggat
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Kalle
Newbie
«
Svara #4 skrivet:
December 05, 2008, 05:02:50 »
Man måste alltså hävda preskription innan dom gör en ny sökning? För en ny sökning innebär preskriptionsavbrott?
En annan fråga. Den större delen av mina skulder är hyresskulder. Jag var så snäll att jag hyrde ut min lgh i andra hand när jag flyttade till norge. Och han som hyrde lägenheten visade sin tacksamhet genom att helt enkelt flytta ut utan att varken meddela någon om det eller säga upp kontraktet, så jag fick en trevlig överraskning när jag gjorde ett besök. Det hade gått så långt att jag blev uppsökt av en polis (för att få alla delgivningar underskrivna).
När jag flyttade skrev jag min adress på min mor. Jag har för mig att jag läst någonstans att preskriptionstiden bara är 2år om man redan flyttat när skulden tillkom. Stämmer det eller är det tvärt om?
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum