Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldberget! Konsten att komma ut levande.  (läst 1197 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IntePankLängre
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: Februari 20, 2023, 22:21:11 »

Hejsan,

Min första post på forumet. Jag har varit en sån där smygläsare i ett antal år. Denna forum har varit ovärderlig i att ge mig mod och kurage till att ta tag i skuldhärvan, kolla i spegeln och ta tag i mitt liv. Förhoppningsvis kommer jag  ut levande från helvetets avgrund…Skuldberget!

Jag hade skulder hos Sergel/Intrum och dessa har jag lyckats lösa. Sergel och Intrum var riktig tuff motstånd. Jag kom på idén att om jag tog kontakt med alla som jag hade gamla skulder med själva fordringsägarna och tog reda på vad det gällde, för i många fall dom inkassobreven jag fått framgick det inte så tydligt vad skulden gällde.

Kan säga att en hel del var gamla elräkningar mm från 15 år sen! Dessa lyckades jag få nedlagt och bortagen då till och med elbolaget ruttnade på Intrum då dom inte var kund hos Intrum längre. Dom hjälpte mig och tog tag i det åt mig. Hej då 68 000 kr i falska inkassokrav. Ett noll till mig.

Hos Sergel var det samma lika gamla elräkningar och gamla Telia skulder från över 15 år sen. Jag lyckades även här få bort elskulderna helt med samma teknik. Ta kontaktat med elbolaget i fråga först och be dom göra en kontrol med mitt person nr -vilket drog nitlott, sen frågar dom varför dom i så fall som fordringsägare försöker driver in skulder dom har inga underlag för. I många fall så var skulderna sen länge preskriberade upptäckte jag. Ett noll till mig.

Kan säga att jag har harvat i tre år nu. Jag har inte skapat en ny skuld dom senaste sju åren. Jag fick dock pröjsa en del till Svea/Intrum/Gothia/ i stort dom flesta inkasso bolag som finns, jag haft utmätning under åren, haft Skatteverket försöka sätta mig i personlig konkurs, känns som om jag jagats till jordens ände.

Jag har fått två skulder preskriberad/ utslängt av kronofogden dock och  med deras hjälp då jag bestridit utslag och hänvisat till preskribering. Jag har inte lyckades med alla överklaganden och inte fått alla utslag bortplockade/ ändrat från Kronofogden. Men dom har faktiskt hjälpt när dom insett att många av dessa rövbolag försökt utnyttja dom för att driva in felaktiga krav.

Sista kvar nu är Svea ca 19,000 kr kvar! Här gjorde jag avbetalningsplaner.

Det sista bolag jag komma slås lite med är Visma Inkasso. Jag har varit skuldfri på KF sen Maj förra året. Känns fantastiskt att inte ha dom flåsande i nacken och ha kontroll över min egen ekonomi.

Visma hävdar även dom att jag har gamla elskulder och dessa tänker jag försöker få bort på samma sätt då även dessa är ju över 15 år gamla. Ta kontakt med bolaget som bytt namn/koncern mm ett antal ggr under åren.

Sen har jag fyra mindre skulder som tillhör vårdbesök. Även dessa över tio år gamla. Dessa tror jag att jag är tvungen att pröjsa.

Sen har Visma hävdat att dom har köpt upp tre gamla skulder från tiden jag drev mitt bolag (enskild firma) och anledningen jag blev skuldsatt  från början en tid då jag blev blåst på omsättning och inkomster ett antal gånger fpga oärliga kunder och min egen inkompetens att inte kunna stå på mig.

Dessa skulder dom hävdar finns tänker jag slås över .. dom ska kunna bevisa att dom köpt loss dessa. Så all hjälp jag kan få eller tips är jag evigt tacksam. Jag hoppas bli skuldfri helt under detta året!

Stort eloge till alla som har skrivit i denna forum. Det finns så mycket som är matnyttigt och verkligen hjälper. Tack!

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: