Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avgifter hos inkasso?  (läst 4534 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« skrivet: Februari 05, 2019, 15:17:04 »

Hej,
Jag har en fråga angående inkasso bolagens kostnader.
Måste dom inte specificera kostnaderna med vad det gäller eller kan dom slå ihop allt till en summa?
Jag tycker ju att dom borde specificera avgifterna med belopp, vad det är för avgift och när den uppfördes den aktuella skulden.
Vad är det som gäller?
Tack på förhand för erat svar.
Mvh.
Mike
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #1 skrivet: Februari 06, 2019, 01:18:30 »

Vi är många som tycker likadant. Och i Inkassolagens femte paragraf står det uttryckligen;

Citat
5 §   Krav mot en gäldenär skall framställas skriftligt. Kravet skall innehålla tydlig uppgift om borgenärens namn och om det förhållande som fordringen grundar sig på. Är det fråga om en fordran som har överlåtits eller pantsatts och kan gäldenären på grund härav ej med befriande verkan betala till överlåtaren eller pantsättaren, skall kravet innehålla en tydlig upplysning om detta förhållande. I krav bör lämnas anvisning om lämpligt betalningssätt.

I krav skall vad som fordras i kapital, ränta och ersättning för kostnader anges var för sig. I fråga om ränta skall särskilt anges beloppet av upplupen ränta, räntesatsen samt den tid och det kapitalbelopp som ligger till grund för ränteberäkningen.

I samband med krav skall anges viss skälig tid inom vilken gäldenären har att betala frivilligt eller anmäla om han har någon invändning mot kravet. Lag (1981:738).

Det ska också framgå tydligt att det är just ett krav. Många gånger skriver de typ "Erbjudande" som att det vore ett reklamutskick och så får de inte göra. Tyvärr gör inte tillsynsmyndigheten Datainspektionen något för att rätta till det. Men anmäl det till dem.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Micke J
Full Member

« Svara #2 skrivet: Februari 10, 2019, 12:35:47 »

Jo det får bli en anmälas till DI.
Men nu när inkasso bolagen visar typ sin "datafil" när dom har skickat tex brev.
Kan man då inte kräva att man får en kopia på dessa brev får att just se vad det står i dom?

Hur är det när ett inkassobolag "köper" en skuld från ett bolag.
Måste det inte stå i överlåtelse brevet vilket belopp det gäller?
I mitt fall så står det bara numret på fodran samt att inkasso bolaget har övertagit skulden från företaget.
Själva kopian jag har fått på det brevet ser väldigt konstigt ut.
Man misstänker att viss del av brevet är maskerat.
Kan man begära bättre kopior eller kan jag kräva ut en kopia från bolaget som sålde ursprungsskulden?
Loggat

hallstabella
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Februari 11, 2019, 11:44:32 »

Överlåtelse eller denuntiation som det egentligen heter regleras av skuldebrevslagen som är från år 1936. Den är krånglig att förstå. Men skuldebrevslagen reglerar att gäldenären ska få vetskap om att en överlåtelse har skett så att inte gäldenären fortsätter att betala (i god tro) till den gamla borgenären. Den ska givetvis innehålla identifikation så att gäldenären vet vilken skuld det rör sig om men behöver inte innehålla något aktuellt saldo.

Du har alltid rätt att en gång/år begära ut all information som finns samlad om dig enligt lagen GDPR. Denna lag som kommer från EU ersatte vår nationella lag som hette personuppgiftslagen (PUL). Sök här på forumet på GDPR så får du veta hur du ska gå till väga.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Micke J
Full Member

« Svara #4 skrivet: Februari 28, 2019, 09:24:00 »

hallstabella: Jag har skickat PM till dig.
Loggat

hallstabella
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Februari 28, 2019, 12:05:40 »

Ja jag vet. Jag håller på med det. Jag PM:ar dig snart
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: