Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med frugans skulder som är snart 16 år gamla...  (läst 6696 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fatttigmackan
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Februari 28, 2019, 22:05:09 »

.. hej på er allihopa.

Hoppas på hjälp från er för jag vet att ni är awsome.

Jag har surfat runt på detta forum ett tag, dels pga av min egen nyligen avslutade skuldsanering, men även för att försöka få mitt huvud runt hur man kan lösa frugans situation.

Här är dagsläget iallafall,

Frugans skulder började trilla in hos kronofogden redan 2002-2003 och har sedan dess inte betalat mer än skatten hon fått tillbaka några år senare. varit arbetslös och 0 taxerad senast 7-8 åren och skulderna bara växer. hon hamande i en ond cirkel som många av er vet är svår att komma ur.

i dagsläget har hon skulder ligger kvar hos:

Intrum Invest för mobilabonemang från 2004 med en kapitalskuld på 4900 men totalskuld på 12.000 till TRE
PRA Group Volvokort  från 2006 med kapitalskuld på 16.696 kr men totalskuld på 60.525 kr
Gothia Inkasso från 2006 men en kapitalskuld på 3500 men totalskuld på 14.020 kr till h&m och Yves Rocher
Kredinor  med en kapitalskuld på 16.683 men totalskuld på 49.256 kr vet inte vad etta är för skuld, finns ingen info!
Lovell Entercard med kapitalskuld på 10.546 och en totalskuld på 22.307 kr
Lovell Ellos med en kapitalskuld på 6353 kr men en totalskuld på 27.368 kr
Lovell Ikano bank med kapitalskuld på 5224 kr men totalskuld på 16.707 kr (erbjudande nu på att betala 5224 kr så skrivs resten av)
Sergel med mobilskuld på telia med kapitalskuld på 12.157 kr och en totalskuld på 30.180 kr
KFM med Wasa kredit med kapitalskuld på 23.600 kr och en totalskuld på 110.700 kr
Sen vet jag att det ligger en skuld till på ett sibakort på typ 20.000 kr , men det har vi inte hört nått om på säker 5-6 år,
sammam med ett peugeot kort hon hade på ca 20.000.

Frågan är... var börjar jag? vad skall jag göra? Ska jag ringa och försöka förhandla ner och betala av? Jag har ca 130.000 jag kan betala in på allt men är rädd att det alldrig kommer hjälpa...

Snälla någon, hjälp mej med var jag börjar. kan säkert betala en slant till den som orkar ta sej tiden att hjälpa, men är själv helt slut efter att nyss ha avslutat min skuldsanering för bara veckor sedan.

Jag har läst och läst och läst, men förstår inte riktigt alla svängar och saker man skall göra. sitter dessutom på medicin sedan 1 vecka tillbaka så huvudet är inte riktigt på topp. Eftersläng av situationen vi har... slutar med mej i pillerträsket! äter zertralin nu..
Loggat

... kylskåpet är ett perfekt exempel på att det är insidan som räknas
Carina57
Jr. Member
**

Antal inlägg: 83

« Svara #1 skrivet: Mars 01, 2019, 07:12:14 »

Varför inte börja med att ansöka om skuldsanering för frugan
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #2 skrivet: Mars 01, 2019, 07:40:26 »

Självklart kan man förhandla med alla själv, men då ska man vara säker på att inte missa nått.

Jag undrar lite samma sak som Carina57, har ni funderat på skuldsanering. Vet såklart inte hur hennes situation i allmänhet är, så svårt att bedöma om det skulle gå igenom.

Var försiktig med hjälp om du skaffar det, finns gör om folk/bolag därute som har rena ockertjänster för skuldsatta. 
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Pluribus
Full Member

Antal inlägg: 118

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Mars 01, 2019, 09:43:53 »

Ja det var spridda skurar av skuldsättning till olika bolag, konsumtions skulder merparten.
Den större skulden Wasa Kredit går kanske att få ner genom "en betalning" efter förhandling.
Efter ovan åtgärd går det att vidare förhandla med övriga om "en betalningsplan".
Försöka är ett plus tycker jag, blir negativt för övriga kreditorerna att neka när
en förmodad skuldsanerings ansökan kan bli nästa steg.

alt 2. är kommunens skuldrådgivare som din fruga får gå till för ansökan om skuldsanering.
eller sök själva direkt över internet på kronofogdens site,  men se till och få med allt som
@Nyx skrev

Lycka till
@ Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Fatttigmackan
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Mars 01, 2019, 10:31:10 »

Hej allihop och tack för svar..

Vi har sökt skuldsanering för henne, men inte fått det pga inget jobb och dom ser inte att hon inte ska kunna jobba...

Där har vi redan försökt...
Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #5 skrivet: Mars 01, 2019, 10:40:42 »

Vi har sökt skuldsanering för henne, men inte fått det pga inget jobb och dom ser inte att hon inte ska kunna jobba...

När sökte ni, den nya skuldsaneringslagen är enklare, och man skall lättare få sanering, även om man inte har arbete.
Vilken ålder är det på din fru, och har hon någon utbildning?
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Fatttigmackan
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Mars 01, 2019, 10:44:14 »

När sökte ni, den nya skuldsaneringslagen är enklare, och man skall lättare få sanering, även om man inte har arbete.
Vilken ålder är det på din fru, och har hon någon utbildning?

det är 5 år sedan vi sökte, men fick avslag. Hon är 39 år i år och utbildad barnskötare samt personlig assistent
Loggat

MoaMoa
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #7 skrivet: Mars 01, 2019, 11:01:10 »

Sök skuldsanering igen. Ny lagen är lite enklare.
Förklara ordentligt varför hon inte kan/får något  jobb. Hänvisa till den psykosociala situationen att hon resignierat under skulder och situation. Hur hennes skulder sliter på familjen,  att du som håller det flytande med tak över huvudetoch mat på bordet håller på att braka ihop. osv osv. Försök få läkarutlåtande på frun om möjligt. Ni har inget att förlora på att försöka mer än att ni behöver lämna ut er och berätta exakt hur dåligt ni mår och har det.
Loggat

Nu på andra sidan skuldsaneringen.
Skuldsanering 2014-2019
klosterlikor
Sr. Member

Antal inlägg: 357

« Svara #8 skrivet: Mars 02, 2019, 17:01:55 »

Är de pass gamla. Bestrid ärendena till kfm titta på det jag skrev till timpra.

Gör du en invändning får inte kfm utmäta någonting. För gör de det blir de skadeståndsskyldiga.
Jag drev ärende mot kfm fick 5000 kr i skadestånd
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #9 skrivet: Mars 02, 2019, 21:11:18 »

Är de pass gamla. Bestrid ärendena till kfm titta på det jag skrev till timpra.

Gör du en invändning får inte kfm utmäta någonting. För gör de det blir de skadeståndsskyldiga.
Jag drev ärende mot kfm fick 5000 kr i skadestånd

Absolut kan man invända, men då ska man ju ha nån grund för att tro att det kommer igenom. Finns det utslag hos KFM? Har skulderna varit där sedan dess?

Det är ju ganska erfarna borgenärer vi pratar om, och skulderna är ganska nya, så risken att de bevakat sina skulder är ju ganska stora.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Pluribus
Full Member

Antal inlägg: 118

Hemsida
« Svara #10 skrivet: Mars 03, 2019, 08:55:27 »

Svar till @fattigmackan

Kan lika bra svara lite här under tiden som jag tittar på Vasaloppet.
Det finns inga genvägar och enkel skuldsaneringslag som råder.
Ej heller har handläggarna på "Skusan" gått en snabbkurs för
empatiskt fånga in sökandes behov av ekonomisk rehab snabbt.
Hävda preskription på skulderna är en process som ska igång,
kan du med en enkel skrivelse till kronofogden
begära att samtliga skulder ska prövas för preskription som
är registrerade i kronofogdens system på frugan.
Övrigt förhandla ner direkt hos respektive skuldägare
för att få ner mängden fordringar..

@Pluribus

Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: