Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Att inte få teckna elavtal under skuldsanering  (läst 12928 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mona.k
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Januari 30, 2014, 18:25:21 »

Hej,
Är det någon som vet om ett elbolag har rätt att neka en person att teckna elavtal för att man har skulsanering? I så fall vet någon vilken lag man kan läsa om detta i?
Hyr en bostad sedan flera år, har aldrig haft varken hyresskulder och har inte heller någon gammal elskuld
Blir trots detta nekad att teckna avtal med flera stycken.
Det är ju väldigt svårt att bo i en lägnehet utan att ha el.
Fattar inte att det får vara så här:(
Tack på förhand
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #1 skrivet: Januari 30, 2014, 20:56:20 »

Har inget svar. Men det är intressant fråga du ställer. Hoppas någon vet om detta.
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Januari 30, 2014, 22:21:10 »

Jag har försökt byta elleverantör men inte lyckats. Har också skuldsanering och bet.anmärkningar.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #3 skrivet: Januari 31, 2014, 06:15:55 »

Har man inget avtal måste dom teckna ett, men du har ett så jag tror dom får neka. Eftersom dom är ju affärsdrivande.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #4 skrivet: Januari 31, 2014, 12:48:28 »

Har svårt att se de kan neka dig som kund, men de har rätt att kräva upp till 4 månaders beräknad elkostnad i förskott se
http://www.utbudet.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=0f007996-3e9f-4f42-b1ac-027bfe4bb0b9&FileName=Samlade+faktablad+om+el.pdf sidan 8.
På denna sida finns även andra nyttiga råd, och telefonnummer där du kan vända dig.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
kirespappa
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #5 skrivet: Februari 06, 2014, 07:09:16 »

Elbolagen har rätt att neka eller skriva avtal med de kunder dom vill. Om man har betalningsanmärkningar kan dom neka, det har inget med själva skuldsaneringen att göra, men den som har skuldsanering har ju betalningsanmärkningar vanligtvis, så det är i såna fall det som det handlar om.
Likadant med alla avtal där man begär kreditkontroller, man kan bli nekad.
Loggat
mona.k
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Februari 06, 2014, 08:51:15 »

Tack så mycket för era svar.
Jag betalade på mina skulder före dess att jag sökte skuldsanering och när jag tyvärr hade en månad kvar till 3 års perioden från betalningsanmärkning så hade jag ingen resurs kvar att betala till dem. Jag hade hela tiden uppgörelser med mina gäldenärer. Hade inget fast jobb men kämpade som tusan med att söka och även ha olika arbeten. Periodvis hade jag a-kassa på 8500 kr och då fick jag kontakta dem och be om lite tid för att kunna betala på nytt. Tidvis svalt jag för att kunna betala. Jag hade tyvärr oturen i detta att ha arbetsfömedlare som gjorde mycket fel så jag fick ibland vänta på a-kassa längre än vad som var rimligt. När jag fick kreditbeskedet hemskickat nu så står det att jag har skuldsanering och det står 1 anmärkning. När jag sista gången kontaktade mina gäldenärer för att säga att jag återingen behövde tid för att kunna betala så skickade en utav dem in en räkning till kronofogden. Samma dag som jag ringde upp mina gäldenärer så var jag helt slut, förstörd och otroligt utmattad. Jag ringde då upp en man på kronofogden( ett nummer jag bara hittade) kundtjänst. Jag förklarade kort hur det var och att jag inte visste vad jag skulle göra längre och han gav mig rådet att söka skuldsanering. Vilket jag också gjorde. Jag känner mig väldigt hårt straffad idag eftersom en människa med skuld betraktas som värre än kriminell i från både elbolag, hyresbolag och vissa arbetsplatser. Man får helt enkelt också välja dyrare elbolag eftersom dom som jag hittat som varit billigast nekar på grund av kreditupplysningen dom tar.
Loggat
mona.k
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Februari 06, 2014, 09:21:41 »

Är väldigt trött  i huvvet för tillfället. Jag menar så klart borgenär och inte gäldenär. Smiley
Loggat
mona.k
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Februari 06, 2014, 11:00:26 »

Hej igen,
Jag skriver ytterligare en gång eftersom jag har ringt ett utav de elbolag som avslog min ansökan. Jag blev kopplad vidare men det slutgiltliga beskedet var att de beklagade att de gett mig avslag men att eftersom jag har skuldsanering så säger "deras lag" att dom inte godkänner mig.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #9 skrivet: Februari 06, 2014, 11:53:52 »

Elbolagen har rätt att neka eller skriva avtal med de kunder dom vill.
En sanning med viss modifikation:

Elnätet i våra bostäder/byggnader osv ägs av elbolag med tillstånd att bygga och använda starkströmsledningar, så kallad nätkoncession.

Den som har nätkoncession är enligt ellagen skyldig att på skäliga villkor ansluta en elektrisk anläggning och överföra el för annans räkning.
Det vill säga, om elnätet i min bostad ägs av Umeå Energi, så har alltså Umeå Energi skyldighet att (på skäliga villkor) ansluta min bostad för elleverans.

Däremot om jag skulle välja elleverans (ej fasta nätavgiften till i mitt fall Umeå Energi) från någon annan leverantör, så kan dessa neka, och då blir Umeå Energi tvingade att leverera el till mig.
Genom koncessionen så har alltså nätägaren ett "påtvingat avtal" att följa kan man säga.

Orsaken till att det blir ett tvingande avtal är att jag som boende i min bostad inte har något annat alternativ för att få laglig el. Det är ju (Umeå Energi) som äger "mitt" nät. Därför har jag ingen valfrihet att välja nätägare själv och genom det så måste dom leverera.

Att inte få teckna elleverans under skuldsanering låter inte riktigt.
Jag förstår om man inte kan välja "annan leverantör", men nätägaren måste banne mig leverera just pga koncessionen.
Men, som ivkej sa ovan, så kan dom möjligtvis begära en deposition på fyra månaders beräknad elförbrukning.

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: