Elbolagen har rätt att neka eller skriva avtal med de kunder dom vill.
En sanning med viss modifikation:
Elnätet i våra bostäder/byggnader osv ägs av elbolag med tillstånd att bygga och använda starkströmsledningar, så kallad
nätkoncession.
Den som har nätkoncession är enligt ellagen skyldig att på skäliga villkor ansluta en elektrisk anläggning och överföra el för annans räkning.
Det vill säga, om elnätet i min bostad ägs av Umeå Energi, så har alltså Umeå Energi skyldighet att (på skäliga villkor) ansluta min bostad för elleverans.
Däremot om jag skulle välja elleverans (ej fasta nätavgiften till i mitt fall Umeå Energi) från någon annan leverantör, så kan dessa neka, och då blir Umeå Energi tvingade att leverera el till mig.
Genom koncessionen så har alltså nätägaren ett "påtvingat avtal" att följa kan man säga.
Orsaken till att det blir ett tvingande avtal är att jag som boende i min bostad inte har något annat alternativ för att få laglig el. Det är ju (Umeå Energi) som äger "mitt" nät. Därför har jag ingen valfrihet att välja nätägare själv och genom det så måste dom leverera.
Att inte få teckna elleverans under skuldsanering låter inte riktigt.
Jag förstår om man inte kan välja "annan leverantör", men nätägaren måste banne mig leverera just pga koncessionen.
Men, som ivkej sa ovan, så kan dom möjligtvis begära en deposition på fyra månaders beräknad elförbrukning.