Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag har blivit beviljad skusan, men problemen hopar sig ändå :-(  (läst 4326 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Anno1980
Newbie
*

Antal inlägg: 8

« skrivet: November 05, 2013, 12:00:58 »

Jag har blitt beviljad skuldsanering, äntligen efter att ha suttit i denna sits i 6 ½ år och ansökt 2 ggr innan. Men det jag behöver hjälp/råd med är min man. Vi har alltid tagit lånen tillsammans, även fast jag står för vissa dyrare, men som familj har vi alltid pratat om dem. Men men, han får inte skusan beviljad, han kan bli skuldfri mycket snabbare än mig.
Han har två skulder som han står på själv, och 4 st som vi står solidariskt betalningsskyldiga på. Jag kommer betala mycket av de 4 st (66:55 % enligt betalningsplanen) och resten går till honom.

Nu ringde min man Lindorff igår där 3 av våra gemensamma finns samt en skuld som bara min man står på för att försöka göra en betalningsplan. Eftersom hans avslag inte vunnit i laga kraft ännu, vet ju inte de nåt direkt berättade min budget och skuldrådgivare för mig idag. Men det är egentligen inte det det handlar om. Om min man skulle betala 1400:- i månaden i 5 år skulle skulden han står själv på vara slutbetald, OM de stoppar räntan (som är 20 % eller nåt). Då säger snubben på Lindorff efter samtal i över en timme bollandes mellan olika handläggare/kundtjänstpersonal att Nordea finans AB inte kommer gå med på att stoppa räntan. Nähäpp, så då ringer min man Nordea finans AB och frågar själv, och får då till svar att skulden finns inte längre på deras bord, alla beslut ska tas utav Lindorff. Så beslutet är inte deras. Lindorff ljuger rätt upp i ansiktet på min man.
Borde jag undersöka detta mer?
Han på Lindorff ville att vi skulle betala 2260:- i månaden i 5 år för att täcka räntorna, det blir alltså drygt 135 000:- !!!!!!! Kapitalskulden är på 52 000:- och räntorna är lite mer än 30 000. Då vill de att han ska betala 50 000 till !!!
Galet!
Hur går jag vidare?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: November 21, 2013, 05:00:07 »

Börja med att begära ut registerutdrag enligt 26 § PuL för att få "mer kött på benen" och följ de tips som ges i denna tråd för att gå vidare.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=7166.0
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: