Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny här, inledande sku.san! Vad kan hända?  (läst 7500 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sanne
Newbie
*

Antal inlägg: 26

« skrivet: Juli 14, 2013, 09:58:38 »

Hejsan! är ny på forumet och har legat och läst trådar många nätter nu, men hittade inte hit förens efter att jag på börjat ansökningar om sk.sanering.
Nu har jag kommit en bit på väg, hamnade i någon typ av "snabbkö" eftersom min ansökan var så komplett, har haft några år av strulig ekonomi, dels pga ex som inte betalat sin del av lån och jag har fått betala dubbelt, ett hus som såldes med brakförlust på exekutiv auktion, skitlån som togs för att hålla sig över ytan. Gjorde det jag kunde, bytte jobb för att tjäna mer, sålde allt jag inte behövde osv, ändå sket det sig..

Men som jag sa, så har jag ansökt om sk.san och fick förra veckan veta att jag fått inledande sk.san! Och den känslan i magen, shit, att se att ja, nu har jag tagit mig halvvägs, men kan ju säga att det kommer knäcka mig om jag får avslag på slutet.. Men jag försöker tänka positivt, att det kommer lösa sig, kunna se ljuset i tunneln, även om 5 år ändå är 5 år så är det inte 20 år, och det finns plötsligt framtidshopp!

Har ju läst hur mkt som helst, men undrar ändå vad som kan göra att jag blir nekad en sk.san?

Och så undrar jag OM jag får sk.san, kan jag använda pengarna som är sparade och betala in några månader i förväg? Eller kommer man få skit för det och anses ha råd att betala mer? Vill vara på den säkra sidan ifall något skulle inträffa någon månad att man får mindre pengar och får svårt att få det att räcka till.. Eller kunna "ge sig en fri månad" på jul/semester".

Tack!!
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Juli 14, 2013, 16:25:11 »

Hej Sanne, och välkommen till forumet samt ett grattis till inledande skusan!

Vad du kan göra om du blir nekad skuldsanering - beror helt på vad det rör sig om för skulder, om några är oriktiga (exempelvis redan preskriberade), om du har möjlighet till ackordsavtal o.s.v men i nuläget råder jag dig att lägga ner all kraft på att se till att skuldsaneringen går igenom och att den inte senare avbryts ...

Av dina frågor så förstår jag att du ännu inte fått information om vad en skuldsanering innebär - och ett snabbt svar är att du skulle få en "fri månad" på jul/semester är nog inget du ens skall fundera på och att du skulle betala några månader i förväg är inte hur en skuldsanering fungerar. Och det som kan ställa till att man inte får en skuldsanering är att lämna oriktiga uppgifter, ta nya lån, få ökad inkomst (då en ny utredning/omprövning kan ske), inte informera om att man fått ökad inkomst eller andra pengar, missköta sina inbetalningar enligt betalningsplanen o.s.v

Läs mer på Kronofogdens hemsida om skuldsanering som du hittar här,

http://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

Där du finner svar på frågor som denna,

Vilka tillgångar får jag behålla vid en skuldsanering?

Vid en skuldsanering tas gäldenärens samtliga tillgångar och inkomster i anspråk efter att man gjort avdrag för vad som ska förbehållas gäldenären för hans och hans familjs försörjning. Det som beaktas är nettoskuldbördan, dvs. den återstående skuldbördan efter det att gäldenären har sålt den egendom som han och hans familj inte är i oundgängligt behov av. Det anses för det mesta inte rimligt att den som vill komma ifråga för skuldsanering behåller dyrare bostad, sommarhus, bil, båt eller liknande.

Lycka till Sanne, och jag är säker på att flera som haft samt har skuldsanering kan ge dig tips här i tråden eller per PM om du har fler frågor.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Juli 15, 2013, 00:48:36 »

Hej Sanne! Nu har du inledande så sitt still i båten! Det är väl inte omöjligt att någon borgenär opponerar sig under resans gång fram till beslut men det tror jag är rätt vanligt. Har du sparat pengar, eller lyckas spara under inledandetiden så håll hårt i dem, de ska räcka i 60 månader.
Har du pengar på banken, eller skattepengarna kvar så avvakta skusans betalplan. De ser dina tillgångar, de ser om du fått tillbaks på skatten och kan vilja lägga alla eller en del av de pengarna på första månadsbetalningen.

Nu under inledande ska du inte betala nånting till någon alls! Man ska inte gynna eller missgynna någon.
Angående vad som kan ge avslag för din del blir rena spekulationer så det ger jag mig inte in på, du verkar ha en bra magkänsla och skulderna verkar ha uppkommit normalt. Lycka till!
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sanne
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Juli 16, 2013, 09:09:01 »

Tack för svar!
Jag betalar endast mina vanliga räkningar, har haft utmätning på lön ett tag så det är under kontroll Smiley
Det jag tänkte med att ligga 1-2 månader i förväg för min egen skull för att känna mig trygg, inte vara lika orolig för att man skulle bli sjuk en längre period eller nåt liknande!

Jag sitter i båten och väntar nu Smiley och hoppas på det bästa!
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: Juli 16, 2013, 11:59:57 »

Man avviker inte från betalplanen. Och skulle du bli sjuk en längre period ska du så snart som möjligt anmäla det till skusan eftersom betalningsförmågan förändrats och du då ska betala mindre.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sanne
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Juli 18, 2013, 09:34:16 »

Okej, tack!

Det är mycket tankar och funderingar man har om framtiden, jobbigast är väntan på att få ett slutgiltigt beslut!
Tanken om att kunna räkna ner 60 månader till att kunna börja leva igen vore så himla underbart!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: