Hej Sanne, och välkommen till forumet samt ett grattis till inledande skusan!
Vad du kan göra om du blir nekad skuldsanering - beror helt på vad det rör sig om för skulder, om några är oriktiga (exempelvis redan preskriberade), om du har möjlighet till ackordsavtal o.s.v men i nuläget råder jag dig att lägga ner all kraft på att se till att skuldsaneringen går igenom och att den inte senare avbryts ...
Av dina frågor så förstår jag att du ännu inte fått information om vad en skuldsanering innebär - och ett snabbt svar är att du skulle få en "fri månad" på jul/semester är nog inget du ens skall fundera på och att du skulle betala några månader i förväg är inte hur en skuldsanering fungerar. Och det som kan ställa till att man inte får en skuldsanering är att lämna oriktiga uppgifter, ta nya lån, få ökad inkomst (då en ny utredning/omprövning kan ske), inte informera om att man fått ökad inkomst eller andra pengar, missköta sina inbetalningar enligt betalningsplanen o.s.v
Läs mer på Kronofogdens hemsida om skuldsanering som du hittar här,
http://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html Där du finner svar på frågor som denna,Vilka tillgångar får jag behålla vid en skuldsanering? Vid en skuldsanering tas gäldenärens samtliga tillgångar och inkomster i anspråk efter att man gjort avdrag för vad som ska förbehållas gäldenären för hans och hans familjs försörjning. Det som beaktas är nettoskuldbördan, dvs. den återstående skuldbördan efter det att gäldenären har sålt den egendom som han och hans familj inte är i oundgängligt behov av. Det anses för det mesta inte rimligt att den som vill komma ifråga för skuldsanering behåller dyrare bostad, sommarhus, bil, båt eller liknande.Lycka till Sanne, och jag är säker på att flera som haft samt har skuldsanering kan ge dig tips här i tråden eller per PM om du har fler frågor.