Tjolahopp!
Måste bara säga att detta forumet är imponerande med en mängd kunniga medlemmar som samlat i mina ögon hur mycket som helst viktig kunskap!
Jag har suttit här i flera timmar och läst om diverse intressanta regler, lagar tips och trix. Problemet för mig är bara att jag flyter med i diverse användbara trådar istället för att systematiskt söka information för att komma igång med mitt ärende. Jag undrar därför om det finns en eller flera guider eller typ checklistor tex, börja kolla preskribitionstid och efter eventuella misstag ifrån fogde och fordringsägare, därefter kontakta den sortens fordringsägare och föreslå en sådan lösning osså fortsätter den till man är skuldfri.
Jag vill komma igång med ett systematiskt arbetssätt för att hantera en "bli skuldfri operation" med alla tänkbara medel som tex: Få skulder avskrivna pga formaliefel ifrån fordringsägare, preskibering, förhandla om nerskrivning och förhandla fram nerskrivning av beloppen och till sist antagligen en skuldsanering.
På vägen kommer jag även behöva en massa andra kunskaper som tex: hur man kan påverka förbehållsbeloppet så jag slipper svälta helt på existensminimumet, flyttar till en adress med högre hyra (bor extremt billigt just nu men kommer antagligen flytta till ett ställe med en för stadens genomsnitts låg hyra). Jag kommer antagligen behöva alla trix och knep som finns för att klara upp situationen i längden... Jag är även öppen för att tex registrera ngn svensk eller utländsk firma med låg omsättning för att kunna dra av eller svart dra in några hundralappar i månaden. Jag vill helt enkelt göra det bästa möjliga av situationen utan att springa omkring som ett utmärglat socialfall efter något år.
Skuldsituation:
Mestadels äldre skulder som hamnade hos Fogden och inkasso 2007-2009.
Både enskilda och allmänna skulder hos kronofogden.
Rejält studielån som om jag förstått det rätt kommer fortsätta droppa in hos Fogden även under eventuell skuldsanering såvida jag inte använder existensminimumet till att betala av det.
6 eller 7 olika skulder till inkassoföretag.
Sammanlagt hamnar hela kalaset på cirkus bortåt 400 000 inklusive moms.
+ att jag är singel

Någon välvillig själ som kan tipsa om någon eller några guider som jag kan börja utgå ifrån så att jag tex inte sabbar en preskribition genom att kontakta ett inkassoföretag? Jag har sett att det finns guider för hur själva skuldsaneringen går till, men jag vill börja nysta innan den och dessutom greppa varje sidohalmstrå som finns för att ändra ekonomin ett par kronor i rätt riktning.
Tack på förhand/
Fattig optimist