Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad krävs för att erkänna en skuld  (läst 4353 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fläkten
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: September 10, 2011, 11:50:55 »

En skuld på 300 (lite drygt 1500 med påslagen från inkassobolaget) kr som är 6 år gammal. Skulden har aldrig varit inlämnad till kronofogden. Det enda som inkassobolaget skickat ganska nyligen är en pdf med kopior av krav de påstår sig skickat (vilket de inte har).

Kan inkassobolaget använda dessa krav som bevis för att hävda preskribitionsavbrott? Behöver inte skulden på något sätt fastställas (erkännas) att den är korrekt
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: September 10, 2011, 12:06:58 »

Kan inkassobolaget använda dessa krav som bevis för att hävda preskribitionsavbrott?

De kommer att försöka med det, men stå fast vid att du inte har fått breven. De måste kunna övertyga rätten att deras brev har kommit till dig. Bara du har en godtagbar skäl till att du inte har fått breven, så kan de inte göra så mycket annat än ljuga.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
fläkten
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #2 skrivet: September 11, 2011, 02:09:10 »

De kommer att försöka med det, men stå fast vid att du inte har fått breven. De måste kunna övertyga rätten att deras brev har kommit till dig. Bara du har en godtagbar skäl till att du inte har fått breven, så kan de inte göra så mycket annat än ljuga.

Sådana här brev, vad jag läst är att en skuld måste vara erkänd. Alltså att gäldenären på något vis indikerat att skulden är korrekt. Ibland brukar det stå att en delbetalning är ett sådant bevis, annat bevis kan vara att skulden varit inne hos kronofogden.

Vad finns det för andra typer av bevis?

Inkassobolaget verkar inte ens ha fakturor eller annat material utan har hänvisat till landstinget (som skulden kommer ifrån). Att gäldenären själv skall ta kontakt med landstinget för att kolla där.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: