Usch jag har inget tålamod nu. Har ju precis skickat in ansökningarna för min make och mig, men jag undrar jag om det blir godkänt. Nu måste man vänta kanske uppåt 6 mån för svar...Vet inte vad jag ska ta mig till under denna tiden,kan bara inte koppla av.
Tror du det går?
1. Jag: 29 år Arbetslös sedan mars i år. Får ut grundersättningen. Total skuld på ca 560.000:- (trodde det var mindre men räntan har tickat på sjukt mycket). Är arbetssökande, och skrev i min ansökan att jag har lite svårt för att få arbete pga att arb.givarna gör UC (det stämmer faktiskt) samt att jag lider av en panikångestsjukdom (har vissa läkarintyg för detta). Skulderna är mestadels från 2004-2006, det "nya" är CSN som skickades till fogden 2009 (återkrav). Har även A-mål som är från 2008-2009, det är endast Tv-avgiften som jag
då inte hade råd att betala.
2. Min make 32 år arbetar 70% och tjänar ca 18.000:- i grundlön (sedan kan han få upp till 24.000:- OM han jobbar extra, men det är väldigt olika). Skulder på ca 550.000:- , det mesta från 2004-2005. Det nya är Underhållsskulder, men han är ej underhållsskylding nu så det är inget som tillkommer där (2008-2009) samt en CSN skuld som fick utslag 2010 (återkrav).
Finns det chans, eller är vi för unga? Har vi för "lite" i skuld? Är min arbetslöshet ett hinder? Är det faktum att det finns några "nya" skulder till last?
De flesta skulder vi har är företagsrelaterade(el,varor,telefoni etc) men även privata skulder finns som kan räknas som "kapitalvaror". Det var nåt kreditkort, ikea-kredit,postorderkonto osv som vi hade (detta tog vi år 2000 och betala prickfritt tills företaget gick åt pipan och det förföll 2004).
Är det kört?