Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur börjar jag?  (läst 4221 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fredrika
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: April 16, 2010, 10:35:03 »

Har äntligen, på riktigt, bestämt mig för att ta tag i mina gamla skulder.
Jag får hjälp att betala dem genom en klumpsumma men hur börjar jag?
De flesta skulderna uppstod för 5-10 år sedan, ingen nyare än 3 år.
Mellan tummen och pekfingret så uppskattar jag summan till 150.000-200.000 idag.
Vad är det här med preskribtionstid?
Kan man betala ett ackord och förhandla bort avgifter?
Budgetrådgivaren sa att om jag skulle bli beviljas skuldsanering, silket jag förmodligen skulle så skulle företagen jag är skyldig få nöja sig med ca 10% av skulden.
Alltså bör man ju kunna förhandla ner skulderna rejält?
Är det bra att använda sig av en ackordsförhandlare typ Svea eller Solvens?
Vad tar de i arvode?

Jag är rädd att detta blir för jobbigt att ta tag i så jag inte orkar...
Hjälp önskas, hur går jag tillväga? Vad ska jag tänka på?
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #1 skrivet: April 16, 2010, 10:44:39 »

en skuld på 150-200´ är mycket pengar. men jobbar du? hur gammal är du?

Låt säga att du är 40 år och tjänar 20 000 i månaden så kan du betala av skulderna på "vanligt" sätt.

Berätta således mer om vad det är för skulder, hur dom uppkommit och vad du idag har för inkomster m.m.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: April 16, 2010, 10:46:57 »

Förutom det som står ovanför, så vill vi på forumet även veta följande:

1) När fick du senast inkassobrev i ärendena? Har det gått mer än 3 år du senast fick brev, så är det bara att bestrida dem med hänvisning till preskription.
2) Har de uppstått som privat? För är de privata, så kan en hel del av dem vara preskriberade eftersom det har gått mer än tre år.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Fredrika
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: April 16, 2010, 10:57:18 »

Jag är 34 år och f-ledig nu men fastanställd på en 50% tjänst, har ut ca 10.000 kr i månaden.
Sammanboende , han tjänar ca 360.000/år, han har ingen skulder.
Skulderna uppstod under en depression som övergick i ett läkemedelsmissbruk, jag medicinerade bort allt konsekvenstänkande och all ångest, med min läkares goda minne...Tog mig ur det för 7 år sedan.
Det är alltifrån hyresskulder till postorderskulder och läkemedel.
Jag känner att det snabbaste och smidigaste sättet är att betala allt på en gång så jag sen slipper all den här ångesten.
Skulderna har bara funnits där , de har liksom inte påverkat mitt liv direkt utan mer som ett hemskt minne som gjort sig påmind då och då....nu förstår jag verkligen att den där klumpen och stenen beror på dem...
Loggat
Fredrika
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 16, 2010, 10:59:44 »

Förutom det som står ovanför, så vill vi på forumet även veta följande:

1) När fick du senast inkassobrev i ärendena? Har det gått mer än 3 år du senast fick brev, så är det bara att bestrida dem med hänvisning till preskription.
**En del, kanske, men det har jag faktiskt ingen koll på. Får inte jättemycket brev och har i ärlighetens namn *skäms nu* inte öpnnat så värst många av dem.

2) Har de uppstått som privat? För är de privata, så kan en hel del av dem vara preskriberade eftersom det har gått mer än tre år.
**Privata? Om det är skulder till privatpersoner? För det har jag inga.
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

« Svara #5 skrivet: April 16, 2010, 11:27:18 »

jag tror att då du bara är 34 år så kan du betala av dina skulder på vanligt sätt. Men som noctumlux skriver så försök att preskribera bort så mycket som möjligt.

Ett sätt är att kolla med sambon om denna vill ta ett lån så kanske du kan (efter presk-grejen) lösa skulderna på ackord, dvs du betalar en engångssumma och sedan skriver dom av resten.

sist vill jag återigen säga att 200 000 i skulder inte är mycket. jämför med att folk köper bilar för 200 000 på löpande band. Börja med att ta reda på vilka skulder du har och ränta m.m. samt hävda preskription på ALLA skulder. då får du massor av trevligt material att läsa genom.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Fredrika
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: April 16, 2010, 11:32:30 »

jag tror att då du bara är 34 år så kan du betala av dina skulder på vanligt sätt. Men som noctumlux skriver så försök att preskribera bort så mycket som möjligt.

Ett sätt är att kolla med sambon om denna vill ta ett lån så kanske du kan (efter presk-grejen) lösa skulderna på ackord, dvs du betalar en engångssumma och sedan skriver dom av resten.

sist vill jag återigen säga att 200 000 i skulder inte är mycket. jämför med att folk köper bilar för 200 000 på löpande band. Börja med att ta reda på vilka skulder du har och ränta m.m. samt hävda preskription på ALLA skulder. då får du massor av trevligt material att läsa genom.

Ja, min sambo tar ett lån och betalar allt på en gång. Men det är ju klart att vi vill ha ner den totala skulden så mycket det går.
Det här med pres.. Hur funkar det? Vad gäller, var hittar jag info kring det?

Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

« Svara #7 skrivet: April 16, 2010, 11:50:10 »

det finns fullt att läsa på forumet här. men grunden är att efter tre år om INGET har hänt i ärendet (betalning, kravbrev m.m.) så kan inte dom driva in skulden längre. Skulden kvarstår, men man kan inte lämna in den till KFM för att få hjälp den vägen.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: