Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Schablonregeln igen  (läst 3932 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« skrivet: Mars 24, 2010, 22:08:10 »

Jag avser alltså förenklad löneutmätning.
Kommer regeln också att tillämpas vid skuldsanering.
Jag ställde frågan tidigare men fick inget svar. Det finns kanske inget svar än?
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Mars 24, 2010, 22:43:57 »

Jag utgår från att schablonreglerna kommer att användas även vid skuldsanering, men jag har inte hört något om det.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #2 skrivet: Mars 25, 2010, 07:48:51 »

När jag läste om denna schablonberäkning så stod det i kronofogdens skrift att man föreslog att det inte skulle vara schablonberäkning när det gäller skuldsanering, men man kan ju ha ändrat sig...
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Mars 25, 2010, 08:42:25 »

Jaha, det var ju intressant. Det måste jag efterforska lite mer.
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #4 skrivet: Mars 25, 2010, 10:54:10 »

Please do! Jag har mer rädslor än förhoppningar ang detta, för jag har hört glunkas om att schablonbeloppet visserligen ska bli nån peng högre, men att man inte kommer få nån som helst hjälp av KFM med ändring av beloppet vid akuta situationer om man får akut tandvärk ex.. under pågående utmätning.
Loggat
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #5 skrivet: Mars 25, 2010, 11:48:04 »

Jag hittade följande när jag sökte på förenklad löneutmätning på Kfm:s hemsida. Det tyder på att Larses60 har rätt?

"Det belopp som ska fördelas mellan borgenärerna ska bestämmas så att skuldsaneringen tar i anspråk gäldenärens samtliga tillgångar och inkomster efter avdrag för vad som ska förbehållas gäldenären för dennes och dennes familjs försörjning. Därvid ska bestämmelserna i 7 kap. 4, 6 d och 6 e §§ utsökningsbalken om förbehållsbelopp vara vägledande.
I paragrafen finns bestämmelser om hur mycket som ska förbehållas gäldenären för dennes och dennes familjs försörjning vid skuldsanering. Som framgår av avsnitt 5.7 bör prövningen av den frågan även i fortsättningen ske med hänsyn till gäldenärens individuella förhållanden. Av den anledningen har hänvisningen i andra stycket till bestämmelserna om förbehållsbelopp i 7 kap. 5 § utsökningsbalken ändrats till att avse 6 d och 6 e §§."
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: