Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag lydde soc råd  (läst 5879 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« skrivet: Mars 16, 2010, 21:19:16 »

Soc. tanten förklarade för mig att jag var en idiot som betalade barnomsorgen före elräkningen, så nu har jag delbetalat på elräkningen, för att slippa den bördan, som jag dock lyckats skjuta framför mig, eftersom jag inte skrivit på delgivning. Nu räckte inte pengarna till att betala barnomsorgen, så jag har återigen sökt hjälp hos soc. och äntligen fått gehör. Problemet är bara att på grund av att vi inte betalat, så är barnomsorgen uppsagd från och med imorgon. Förra veckan ringde jag soc, de skulle prata med ekonomichefen på BUF, om vi kunde få anstånd tills vi haft möte på soc. Idag ringer han tillbaka. BUFidioten sa nej, inga anstånd ges till avskum som inte gör rätt för sig. Jag bönar och ber soc killen att hjälpa oss, så vi inte blir av med barnomsorgen, men, kalla handen. De har en månads handläggningstid. Jag har under eftermiddagen jagat chefen på BUF, men han får jag inte tag på, bara underhuggare, som inte kan hjälpa till.

Nu fick jag en oväntad utbetalning, som kommer imorgon. Så jag kommer betala in pengarna imorgon. Problemet är bara att han kanske inte accepterar det. Han har ju sagt upp platsen och verkar vara stenhård. Fy vad tungt allt känns nu. Utan barnomosorg, kan jag, eller frugan inte jobba och kommer definitivt behöva soc.hjälp...
Loggat

Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #1 skrivet: Mars 16, 2010, 21:47:02 »

Jag råkade också ut för samma sak med barnomsorgen.
Jag fick verkligen böna och be om att behålla platsen och jag lovade att jag skulle betala in det jag hade i skuld dagen efter.
Det var sista dagen jag igentligen skulle ha kvar platsen.
Faxade tom in kvitto på att skulden var betald.
Men dom var verkligen tydliga på att detta var enda och sista gången.
Var jag sen en enda månad till, så ryker platsen och jag blir tvungen att söka ny plats.

Försök verkligen att få tag på chefen för barnomsorgen i kommunen.
Böna och be samt förklara att ni inte kan ha kvar jobb om det inte finns någon barnomsorg att tillgå.
Lycka till.
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
Inspirera
Sr. Member

Antal inlägg: 324

http://mdamz.blogspot.com

Hemsida
« Svara #2 skrivet: Mars 18, 2010, 20:35:02 »

Detta är banne mej skandal...det här hände mej idag.Jag har inte fått igång alfakassan och har de senaste åren jobbat i olika projekt som jag funnit superintressanta men det är som det är med projekt - rätt som det är läggs dom ner emellanåt har jag haft vik...jag har hankat mej fram och lagt undan ifall det skulle komma en kris. nu har jag inget jobb pg.a att arbetsgivaren inte ville ha mej pg.a skulder och löneutmätning, det skulle bli för jobbigt för dom och jag blev sedd och hur jag kände mej går knappt att beskriva. detta hände i   november och jag räknade ut att jag skulle med all säkerhet klara mej tills jag fick ett nytt jobb. jag fick inget jobb och allt jag hade sparat är slut, jag anmäler mej på AF inser att a-kassan inte kommer igång än på länge och ringer soc. Jag blir nekad all hjälp pg.a att jag inte anmält mej på AF direkt, När jag påtalar att jag kommer att förlora min bostad bli vräkt säger människa att det inte är hennes bekymmer. Sedan kom nästa grej och det är att jag måste gå på jobbcoach  och lära mej skriva CV annars får jag inget försörjningsstöd. Vilket jag precis blivit nekad till.När jag påtalar att det är ju samma som jag ska göra på AF, talar hon om att deras uppgift är att få ut mig på jobb, då svarar jag att det trodde jag var AF:s uppgift, då upplyste hon mej att det var soc sak. Jag kommer inte att få hjälp med hyra eller något enbart för att jag ville fixa det själv och CV har jag skrivit i alla år, är förmodligen överkvalificerad på det området. Vad sjutton gör jag nu?
Det jag vet är att jag kommer att anmäla till socialstyrelsen. men om det kommer att betala mitt boende vet jag inte. Jag fattar inte hur det kommer sej att socialtjänsten satt i system att få människor skuldsatta?
Loggat

Jag kan betecknas som en obekväm person där snällheten är en belastning för mig själv. nne

http://mdamz.blogspot.com
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #3 skrivet: Mars 18, 2010, 22:55:28 »

Socialhelv.... skall man inte ge sig för, har jag hört. Du skall helst lägga dig på golvet och skrika, eller i alla fall säga att jag går inte härifrån förrän jag får hjälp. Jag skiter i blanketterna just nu för jag måste ha någonstans att bo, sedan om det är AF eller ni är inte relevant för mig. Jag skulle aldrig, aldrig ge mig för dem. Det enda som gäller är att tjata, gråta bli förtvivlad och inte, inte ge sig. Jag har hört många som blivit behandlade som du och det är allmänt känt idag att de som skriker högst får mest. Tyvärr.

Tycker jättesynd om dig. Cry
Loggat
Thomas Sakshaug
Full Member

Antal inlägg: 132

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Mars 18, 2010, 23:06:03 »

Den där Socialtanten skulle behöva upplysas om att barnen går först!
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #5 skrivet: Mars 19, 2010, 09:44:26 »

hmm. det intressanta är att måste man vara hemma för man inte har barnomsorg får ju soc betala mer antagligen. men antagligen är regler regler... barnet mår ju inte dåligt av att vara hemma.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
mimmie
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #6 skrivet: Mars 21, 2010, 13:46:43 »

Angry Ska barnen få lida för att föräldrarna har det lite besvärligt ?? Är detta Sverige 2010 som vi lever i ??
Man skäms för sitt land när man hör hur de är funtade i skallen, men det är klart att de följer "bara sina jävla regler och normer", de satans paragraf-ryttarna !!
Och så finns det de som bor i detta land som får både barnomsorg betald samt elräkningar utan att behöva lyfta ett enda jävla finger ... Det enda de behöver säga är .... Jag har inga pengar eller arbete ...  Angry
Loggat
Loser
Newbie
*

Antal inlägg: 42

Poor Looser

Hemsida
« Svara #7 skrivet: Mars 21, 2010, 14:07:47 »

Utrag uren skrift från Stockholms kommun http://www.stockholm.se/PageFiles/92197/Barns%20r%C3%A4ttigheter%20och%20socialtj%C3%A4nstens%20skyldigheter%20-%20svenska.pdf
 en annan länk http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20010453.htm (Socialtjänstlag (2001:453))
Barn har rätt att växa upp under trygga förhållanden
I FN:s barnkonvention anges barns rättigheter. I konventionen
sägs det att barnets bästa ska komma i första rummet vid åtgärder
som rör barn. Med barn avser konventionen alla människor under 18
år. Konventionen gäller inte som lag i Sverige, men vi har
förbundit oss att följa de rekommendationer som den ger. I
föräldrabalken (FB) finns bestämmelser om vilka skyldigheter har
föräldrar har mot sina barn och vilken omsorg barnen har rätt
till. Det är dessa bestämmelser och framförallt socialtjänstlagen
(SoL) som utgör grunden för socialtjänstens arbete med
barnfamiljer.
Loggat