Access Denied
Jr. Member

Antal inlägg: 53
|
 |
« Svara #15 skrivet: Augusti 22, 2013, 20:14:34 » |
|
Jag hoppas nu vinna detta med hjälp av nämna lag, men har en sak till på hjärtat:
Eftersom målsäganden har yrkat på att få vissa kostnader betalda, i form av tid och diverse avgifter vid eventuell vinst, så bör ju jag kunna göra samma sak? Jag vill yrka på att få betald för min tid som dom har kastat bort med anledning av hela den här saken, plus övriga utgifter som resor till och från Tingsrätten och div. andra utlägg.
Men, hur mycket är min tid värd? (Det handlar alltså inte om någon förlorad arbetsinkomst i mitt fall.) Jag har spenderat ganska mycket tid med den här saken utöver den tiden på ca 2 timmar då jag måste befinna mig i rätten.
Eftersom det är ett "småmål" (FT-mål - Förenklat tvistemål) så är möjligheterna att få rättegångskostnader av motparten (då man vinner målet) i princip endast att man kan få ersättning för en timmes rättslig rådgivning och sina resekostnader samt kostnader för vittnesbevisning. Där de flesta brukar ta och kräva en timmes rådgivning 1 242 kronor exklusive mervärdesskatt. Men som sagt du kan ju försöka att kräva betalt för mer än en timme för nedlagd arbetstid för att sammanställa bevisning m.m dock om det fungerar eller ej är ju en helt annan sak ... Har nu fått ihop lite faktiska kostnader, inklusive det du nämner angående en timmes rådgivning. Det blir några tusen faktiskt. Möjligen vill dom inte ersätta mig för kostnader i form av tid när det gäller förberedelse inför tinget, men det får bli som det blir. Har gjort mitt bästa här. Vill tacka för alla goda råd här i tråden, utan er så hade detta gått helt fel för min del.
Jag återkommer och berättar hur det gick i Tingsrätten. Det ska faktiskt bli rätt så spännande trots allt, nu när jag har något att komma med! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rahlpen
|
 |
« Svara #16 skrivet: Augusti 22, 2013, 20:43:23 » |
|
Hej, Lycka till imorgon. //Rahlpen
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #17 skrivet: Augusti 22, 2013, 20:43:39 » |
|
Lycka till! och har du inte begärt ut 26 § PuL-utdrag redan, så gör det i morgon! för om det inte skulle gå vägen i TR så behöver du mer "trumfkort" till Hovrätten (där dessa registerutdrag kan vara det som gör att fordran försvinner upp i rök).
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #18 skrivet: Augusti 23, 2013, 13:42:16 » |
|
Tja mina vänner!
Dagens mål blev inte på något sätt som förväntad tyvärr. Faktum är att saker framkom som jag inte hade den blekaste aning om innan långt in i målet. Saker som jag absolut aldrig fått någon info om och därför inte haft möjlighet att förbereda mig för.
Det handlade inte om P-bot, utan om en bil jag tydligen hade hyrt som fick en P-bot. Företaget betalade då denna p-bot och krävde/kräver mig på betalning för det. Alltså var mina förberedelser med hänsyn till lagen om kontrollavgift etc helt irrelevanta.
Jag talade självklart om att detta var helt nytt för mig, men det verkade inte spela någon roll. Inget bevis finns heller från deras sida på denna p-bot som dom påstår sig ha betalt. När jag kontaktade dem för att få kopior på originalfakturor/underlag, så fanns det inget om detta. Och i kopian på den originalfaktura jag har fått från käranden, så står det ju att det handlar om en p-bot!!
Så jag förstår inte riktig detta.. man borde väl erbjudit mig att på nytt kunna förbereda mig med hänsyn till de nya uppgifterna?
Det som skedde sedan var att vi blev tillfrågade om vi kunde förlikas, vilket motparten gick med på, men inte jag. Jag ville ju reda ut detta, och visar det sig att jag förlorar så betalar jag gärna det jag blir skyldig. Inget snack om den saken. Och varför ville motparten förlikas om dom trodde att dom kommer vinna detta?
Saken övergick alltså sedan till ett förenklat tvistemål varvid jag fick svära eden och sedan berätta vad jag ansåg om det hela. Och sen var det i princip slut. Dom kommer meddelas i september.
Motparten satt för övrigt med via telefon, vilket jag tycker var fel. Hon kunde ju ha 10 rådgivare där medan jag satt ensam och fick svara på frågor jag knappt förstod.
Vad gör jag nu? Förlorar jag så kommer jag självklart överklaga domen. Men jag står ganska handfallen just nu... Angående detta med 26 § PuL-utdrag, vart vänder jag mig för att få ut det? Är det någon idé alls?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #19 skrivet: Augusti 23, 2013, 15:00:34 » |
|
Hej Access Denied, har du för det första tagit del av vad motparten skickat in till Tingsrätten för underlag? har du inte detta så kontaktar du TR och begär ut hela AKTEN i målet.
Om inga kopior finns på den påstådda P-boten (som man nu påstår företaget betalt) - vad lade då motparten fram som bevis?
Och för allt i världen - BEGÄR UT 26 § PuL-utdrag omgående från ALLA inblandade parter! för du måste om du vill ha rättvisa samla in så mycket bevis du kan och lägga fram dessa om inte TR går på din linje. Vidare läs på forumet om alla de företagare, privatperson som tack vare dessa utdrag kunnat avslöja att saker och ting inte står rätt till. För i registerutdragen skall ju allt finnas nedtecknat som rör ditt ärende och den påstådda P-boten samt vad som gjorts med denna under årens lopp.
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #20 skrivet: Augusti 23, 2013, 18:30:41 » |
|
Hej Access Denied, har du för det första tagit del av vad motparten skickat in till Tingsrätten för underlag? har du inte detta så kontaktar du TR och begär ut hela AKTEN i målet.
Om inga kopior finns på den påstådda P-boten (som man nu påstår företaget betalt) - vad lade då motparten fram som bevis?
Och för allt i världen - BEGÄR UT 26 § PuL-utdrag omgående från ALLA inblandade parter! för du måste om du vill ha rättvisa samla in så mycket bevis du kan och lägga fram dessa om inte TR går på din linje. Vidare läs på forumet om alla de företagare, privatperson som tack vare dessa utdrag kunnat avslöja att saker och ting inte står rätt till. För i registerutdragen skall ju allt finnas nedtecknat som rör ditt ärende och den påstådda P-boten samt vad som gjorts med denna under årens lopp.
Hej! Jag ska kontakta tingsrätten på måndag och begära ut akten och jämföra med dokumenten jag har fått. Motparten lade inte fram några bevis angående den påstådda p-boten och att dom hade betalat den, utan det var domaren som berättade för mig att det inte gällde en p-bot utan en fodran. Och där ser man ju direkt att något fattades i mina underlag. Kommer begära ut alla 26 § PuL-utdrag som du säger, vet inte riktig hur jag ska göra sedan men kommer förstå mer när jag får in dom.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #21 skrivet: September 08, 2013, 14:11:52 » |
|
Uppdatering: Jag vann i tingsrätten!! Helt otroligt! Detta hade jag inte väntat mig, jag hade ju även börjat förbereda mig för att överklaga!  Det var som jag trodde, att käranden saknade bevis och det var det dom föll på. Men jag inbillade mig att Tingsrätten inte "såg" det, och att det var något jag fick ta upp i överklagandet. Så gissa min förvåning när jag fick domen och motparten dömdes att betala mig för mina förberedelser  Detta var en stor seger för mig, visserligen så kan dom ju överklaga domen om prövningstillstånd ges -men oavsett så känns det riktigt bra nu. Att kunna vinna mot ett så enormt stort företag bevisar att man som den lilla person man är faktiskt trotts allt inte står helt utan rättvisa. Jag kände mig i ett väldigt underläge vilket jag ju tydligen inte hade behövt. Stort tack till er som gav mig råd och stöd i denna tråd och i PM, det betydde otroligt mycket! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
nillsson
|
 |
« Svara #22 skrivet: September 08, 2013, 15:12:35 » |
|
Ja det är så det går till TR håller sig till fakta,något prövningstillstånd i hovrätt fås det troligtvis inte.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rahlpen
|
 |
« Svara #23 skrivet: September 10, 2013, 18:04:28 » |
|
Det här hade jag missat.. ETT STORT GRATIS!  Verkligen kul, Och som nillson säger Tingsrätten går efter fakta. //Rahlpen
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #24 skrivet: September 13, 2013, 15:48:41 » |
|
Det här hade jag missat.. ETT STORT GRATIS!  Verkligen kul, Och som nillson säger Tingsrätten går efter fakta. //Rahlpen Tack tack! Ska återkomma när fristen för överklagandet har gått ut, så får vi se vad som händer där.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
dooks
|
 |
« Svara #25 skrivet: September 13, 2013, 22:23:16 » |