Hej alla glada

Jag har snart gjort mig skuldfri förutom PBK, en skuld som är ca 10 år gammal
och ingår i en konkurs, har hävdat presk, till svar får jag hotelser om att dom ska skicka den till KFM
men det händer inget. Hur ska jag få rätsida på det här, jag skulle önska att dom lämnade in det så
kan jag fajtas med dom där, men har nog fått ca 5-6 brev om avplan eller Kfm men jag har ej gått
med på någon av.plan då jag anser att den är preskad. Eller???
Hotar de med att skicka till KFM fast du har bestridit skulden så kan du hota tillbaka med anmälan till Datainspektionen. Det strider mot inkassobolagens regelverk "God Inkassosed" att skicka tvistiga ärenden dit, de ska vända sig direkt till tingsrätten isåfall.
Det kan mycket väl bli så att ingenting händer ändå, någonting jag själv har erfarit, ifall de vet med sig att skulden är preskriberad och då hellre håller på den än att riskera att få den avskriven för gott. Antagligen i någon slags förhoppning om att trötta ut dig, kanske få till en lagändring längre fram, eller helt enkelt för att deras fodringar räknas som "tillgångar" i bokslutet.
Du kan gå till tingsrätten själv också för att få en preskriberingsdom, om du har ork till det. Annars kan du fortsätta roas av deras tandlösa försök