Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det lönt för oss att bli sambor, eller är vi dömda att bo som särbos?  (läst 12186 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattigfattigsåfattig
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Februari 09, 2011, 21:36:40 »

Hej!
Jag har en fråga som har blivit väldigt aktuell för mig och min älskade......vi funderar på att bli sambos, men min sambo tvekar.
Saken är den att jag har skulder på flera hundratusen hos kronofogden, har dock för låg inkomst (ca 8000 kr per månad) så de kan inte dra några pengar från mig. Jag ska försöka få skuldsanering inom en snar framtid.
Min älskade har en bra inkomst på ca 18 500 kr i månaden, och han säger att om vi blir sambor så kommer han att få betala mina skulder indirekt genom att kronfogden kommer att börja dra pengar från mig, och så får han betala hyra och de flesta av räkningarna, och även han kommer att få leva på existensminimum. Han har lån som han betalar av på varje månad, ca 3000 kr i utgift för honom, men han säger att kronofogden inte räknar in detta när de ska bedöma hur mycket de ska dra ifrån min lön, och därmed innebär detta att han inte får en krona att leva efter att hyran och räkningarna är betalda samt allt det kf dragit.  
Stämmer verkligen allt detta, att kf kommer att räkna in hans inkomst och att de därmed kommer att dra betydligt mer från mig därför? Då blir det ju i princip så att han betalar av mina skulder. Det är ju INTE rätt mot honom! 
Det är ju JAG som har skulderna och inte han! Kan de då kräva att han ska räknas in när de ska bedöma hur mycket de kan dra från min lön?
Jag fick skulder pga sjukdom, kunde då inte betala mina lån och ekonomin föll ihop totalt. Är det så att de kommer att dra det mesta av min lön om vi blir sambor, då straffas man ju dubbelt. Så kan det väl ändå inte vara, så grymt kan väl ändå inte systemet vara?
Har jätteont i magen nu, för vi vill inget hellre än att bli sambor. Ska vi aldrig kunna bli sambor om jag t.ex. aldrig får skuldsanering? Eller om jag skulle få skuldsanering, måste vi då vänta i 5-7 år innan vi kan bli sambor? Det är ju inte klokt isåfall!
Hur har ni andra gjort?
Finns det någon här som vet vad som gäller?
Finns det något gott råd i detta?
Vore TACKSAM för svar och råd!
*ledsen*
Loggat
birmakatt
Full Member

Antal inlägg: 193

« Svara #1 skrivet: Februari 09, 2011, 22:29:20 »

tycker så synd om er:(
din sambo har rätt tyvärr om de inte ändrar på reglerna snart...
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
fattigfattigsåfattig
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 09, 2011, 23:08:14 »

Hej!
TACK för ditt svar!

Det känns förfärligt att vi inte ska kunna flytta ihop.  Cry  Min älskade ska ju absolut inte behöva lida för att jag har skulder, och jag skulle aldrig kräva av honom att han ska tvingas betala av på mina skulder, det vore inte rätt. Så då blir det att vi inte kan bo tillsammans - en katastrof för oss!  Cry
Kram till dig birmakatt!
Loggat
Rita
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« Svara #3 skrivet: Februari 11, 2011, 22:26:55 »

Jättetråkigt för er. Det är så det är tyvärr. Känner likadant att jag är dömd att leva ensam pga skulderna hos KFM. Jag tror också att många drar sig för o flytta ihop med någon med skulder pga man indirekt blir drabbad själv o dömt till o leva på existensminimun. Din kille måste ju fortfarande betala sina lån..o KFM tar ju inte hänsyn till dessa när de gör sina uträkningar.
Loggat
Immigranten
Full Member

Antal inlägg: 103

« Svara #4 skrivet: Februari 12, 2011, 01:49:24 »

Men kan den ena som äger eller hyr lägenhet ta inn den andre som inneboende, eller hyra ut et rum? Altså, kan den andre bara bli "hyresgäst" och inte sambo? Det gäller at man kan styrka att man inte lever i äktenskapsliknande former. Då kan vel inte KFM göra nåt?

Jag vet annars om et par som hyrde två ettor i samma trappuppgång. Den ena bodde i den ena ettan, den andre i den andre ettan. Men dom var egentligen sambos, men kunde inte bo i hop på grund av KFM. I praktien var den ena ettan sovrum, den andre var vardagsrum och kök. Detta är inte optimalt men man kommer ju nära varann.

Annars är du ju så at det er forsörgningsplikt i Sverige. Om maken tjänar 20.000 kan inte ena parten få socialstöd, til exempel. Derfor kan KFM dra hela ens lilla lön och ens make får betala alla kostnader.
Loggat
fattigfattigsåfattig
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Februari 12, 2011, 13:38:25 »

TACK för era svar!

Jo, man kan ju såklart bo i vars en lägenhet i samma trapp eller iallafall i samma hus, det är ju ett alterntiv. Då bor man ju faktiskt inte ihop!
Fast....kan de ändå inte räkna det som att om man är särbo t.ex. så kan de ändå räkna in den skuldfrie i den som har skulder, alltså ekonomiskt? Som om man vore sambo, om man lever under samboliknande förhållanden trots att man bor på vars ett ställe? Eller har jag kanske fel?
Vi har TYVÄRR bestämt oss för att inte bo ihop förrän mina skulder är betalda, när nu de är det - det lär ju ta minst 5-7 år vilket känns helt absurt långt bort i tiden. Och får jag inte skuldsanering, ja då vet jag inte hur länge det dröjer, outhärdligt länge!!  Cry
 Mår jättedåligt pga detta och önskar så att detta bara var en mardröm som jag kunde vakna upp ur.
Jag fick mina skulder pga sjukdom, kunde inte betala mina lån när ekonomin sänktes med 4000 kr per månad, så ekonomin rasade ihop.
Vi som har skulder straffas ju på mer än ett sätt! Det är inte rätt.
STYRKEKRAMAR till er!
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #6 skrivet: Februari 12, 2011, 14:41:29 »

TACK för era svar!

Jo, man kan ju såklart bo i vars en lägenhet i samma trapp eller iallafall i samma hus, det är ju ett alterntiv. Då bor man ju faktiskt inte ihop!
Fast....kan de ändå inte räkna det som att om man är särbo t.ex. så kan de ändå räkna in den skuldfrie i den som har skulder, alltså ekonomiskt? Som om man vore sambo, om man lever under samboliknande förhållanden trots att man bor på vars ett ställe? Eller har jag kanske fel?
Vi har TYVÄRR bestämt oss för att inte bo ihop förrän mina skulder är betalda, när nu de är det - det lär ju ta minst 5-7 år vilket känns helt absurt långt bort i tiden. Och får jag inte skuldsanering, ja då vet jag inte hur länge det dröjer, outhärdligt länge!!  Cry
 Mår jättedåligt pga detta och önskar så att detta bara var en mardröm som jag kunde vakna upp ur.
Jag fick mina skulder pga sjukdom, kunde inte betala mina lån när ekonomin sänktes med 4000 kr per månad, så ekonomin rasade ihop.
Vi som har skulder straffas ju på mer än ett sätt! Det är inte rätt.
STYRKEKRAMAR till er!
Särbo räknas inte överhuvudtaget, så det behöver ni inte oroa er.

Visserligen gissar jag att inkasso gärna skulle vilja att alla sorters förhållanden skulle räknas in när folk har utmätning.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Immigranten
Full Member

Antal inlägg: 103

« Svara #7 skrivet: Februari 12, 2011, 14:56:56 »

TACK för era svar!

Fast....kan de ändå inte räkna det som att om man är särbo t.ex. så kan de ändå räkna in den skuldfrie i den som har skulder, alltså ekonomiskt?

Nix, absolut inte.

Det ända KFM då kan bevisa är att ni besöker varann, och det betyder ju inte at ni forsörger varann. Vänner och grannar får man ju ha även som skuldsatt.
Loggat
fattigfattigsåfattig
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Februari 12, 2011, 17:16:51 »

Åh vad bra att det alternativet då också är en möjlighet för oss, ska ta upp det med min älskade och så får vi se var vi hamnar.
Det är så hemskt att inte kunna bo tillsammans när kärleken är stor och äkta.  Cry
Jag tycker att det är extremt fel när de (KF) inte, i en relation, tar hänsyn till den skuldfries ev. lån som måste betalas av, det påverkar ju också försörjningsplikten och ekonomin. De bryr sig bara om om den skuldsatte har några utgifter, men den stackars sambon bryr de sig inte alls om, och det är ju märkligt då inkomsten ska räknas in totalt. Då borde som sagt även utgifterna räknas, och då ALLA utgifterna.

TACK snälla för era svar!!

Kram till er!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: