Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: fogden  (läst 24759 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #15 skrivet: Mars 09, 2008, 00:37:16 »

Där dras nog på båda håll i fogdehusen...fogden är inte enhetlig.. finns många viljor där. Rikskronofogdens rapport "Alla vill betala" är kanon med trevliga synpunkter...och den är tryckt och skickad till ledande personer inom kfm... sådant är inget spel för något galleri.
Visst kanske rapporten är bra och ger många bra synpunkter.
Men samtidigt som denna rapport offentliggörs så startar Kronofogden den värsta häxjakten bland skuldsatta som någonsin varit av vad jag förstått.
Då ställer man sig frågan vad detta beror på!
Rapporten som kommit ut är ingen omedelbar nyhet för Kronofogden, utan resultatet av en tids research.

Citat
Sen vore det en styrka om där inte fanns någon konkurens mellan föreningar som vill hjälpa.
Konkurrens mellan vilka föreningar?
Fattiga Riddare konkurrerar inte i egentlig mening.

Ditt resonemang är lika dumt som att likna vid tex politiska partier.
Varför välja bland flera, när man kan ha endast ett alternativ? Roll Eyes (får lite kommunistvibbar av resonemanget... Undecided)
Att det finns flera föreningar visar på att det finns ett behov och intresse bland gäldenärer att söka den hjälp som kan finnas där ute.
Att inte engagera sig i föreningar, diskussionsforum eller liknande visar endast på passivitet som kan jämföras med att man skiter fullständigt i sin situation.

Som sagt så konkurrerar inte vi med andra föreningar inom "branschen" på ett negativt sätt, som jag förstår att du vill tro.
Vi inser alla att tex Insolvens gör ett utomordentligt arbete, även om inte alla har samma åsikter och tro i alla frågor.
Precis som i politik och religion så väljer man här den organisation som sammanstämmer bäst med ens egna ideologi. Ganska självfallet att det fungerar på det viset.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #16 skrivet: Mars 09, 2008, 11:33:33 »

Det svårt att se Callemajas ord från den 7 mars som något annat än kritik och misstänkliggörande av Insolvens...

Där finns en stor poäng i att det är bra med föreningar med lite olika "stuk". Men jag ser ingen mening med att kritisera de andra föreningarna då ingen gälldenär gynnas av det. Föreslår "borgfred"....
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #17 skrivet: Mars 09, 2008, 13:36:21 »

Min första reaktion i ämnet var att om nu Kfm tillsammans med "obeståndsföreningar" ska arbeta sig samman för att förstå de skuldsattas situation bättre så infinner sig genast frågor.

Kfm tar som vilket bolag som helst emot ansökningar om att driva in skulder, dels för staten och dels för enskilda borgenärer. Deras verksamhet regleras av lagar och förordningar och det är min uppfattning att kfm lägger stor vikt vid att följa dem till punkt och pricka. Medverkan av Insolvens kan ju knappast påverka dessa regler till förmån för de skuldsatta.

När det sedan gäller den senaste tidens åtstramning av indrivning så har det inget med samarbetet med Insolvens att göra. Man utnyttjar de regler som styr verksamheten. Nu har det kommit ett antal nya lagar vid årsskiftet och de har värkt fram under lång tid genom de vanliga tillvägagångssättet i de lagstiftande korridorerna i Stockholm. Alltså ett arbete som båbörjades för flera år sedan. Det är löjligt att ge den nya regeringen skulden för detta!

Det vore intressant att se vad som framkommer av detta sk samarbete. Inte ett skit. Det är lagstiftaren vi ska påverka.

Sedan kan jag inte låta bli att ge Insolvens en känga.
Jag försökte att gräva ner stridsyxan genom att delta i deras forum där jag fann några vettiga personer som jag kunde föra en nyanserad diskussion med om obestånd. Men det ville inte de ledande damerna i den föreningen veta av.
Jag ingick i en grupp personer som ville ha ordning o reda i den förening (Fattiga Riddare) som vi var medlemmar i. Det var vår rätt som medlemmar och det blev ett herrans liv. Detta är mer än två år sedan.
Om inte de ledande surkärringarna vill samma som jag, dvs att gräva ner den yxan, så kan inte jag styra över det. Kriget fortsätter tyvärr, det är barnsligt och det försämrar de skuldsattas rykte.
Ett förslag till ni som är medlemmar i Insolvens: kräv att styrelsen gör en avbön och förklarar att allt gammalt groll är glömt och att det protokollförs. Jag ställer upp på det, men tillsvidare kommer jag att ge igen när tillfälle ges. Det är tydligen vad damerna vill!

Loggat
Driver
Full Member

« Svara #18 skrivet: Mars 09, 2008, 15:35:32 »

Jag tycker den gammla striden ska beläggas med absolut preskreption...
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #19 skrivet: Mars 09, 2008, 15:59:26 »

Inte för att dra igång något bråk nu, men en av de ledande i Insolvens har varit väldigt duktig på att snacka skit om oss på FR inför Kronofogden.
Men, jag tror att det kommer att slå tillbaka mot dem själva med tanke på att Insolvens också har "dåligt rykte" hos KFM.

"Som man bäddar får man ligga!"

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Driver
Full Member

« Svara #20 skrivet: Mars 09, 2008, 20:39:16 »

Admin

Du skrev...
"Som sagt så konkurrerar inte vi med andra föreningar inom "branschen" på ett negativt sätt, som jag förstår att du vill tro."

Jag ville inte tro det....men kunde inte tolka hans ord på annat sätt...och nu efter att han har satt ner foten så stämmer dina ord dåligt så ett tillrättaläggande från dej vore på sin plats....
Loggat
Bettan
Full Member

Antal inlägg: 134

« Svara #21 skrivet: Mars 11, 2008, 00:33:12 »

Red cap!
Hur går det för dig?
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: