Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utmätning av lön o eller egendom?  (läst 7814 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
blomman
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Mars 09, 2008, 19:51:06 »

Hej är smått desperat nu,har fått brev från KR om ev. indrivn. av min sjukpension o även ev. egendom.Jag bor med min dotter i en liten hyreslägenhet,har en närmast icke exstensiell inkomst.Jag har ett ICA-lån på 95.000:-som hamnat hos inkassobolaget Lindorff.för ca 3år sen jag har skrivit otaliga ggr. för att göra upp bet.plan med dem men de accepterar ej mina förslag vill att jag ska bet. mera än vad jag klarar av har visat på mina inkomstförhållanden då ja varit långtidssjukskriven och sedemera blev sjukpensionär i dec. 07. Jag har ingen bil ingen egendom eller ngt. av värde som skulle kunna bet. min skuld. Jo mitt hem....Min fråga är: kan de plocka våra möbler eller ta våran goldenhund får man ha TV har ej ngt. lyxhem! Verkar ju som myndigheter idag ej skyr några som helst medel utan man är att betrakta som kriminell då man som jag blivit sjuk o hamnat så här....snälla hjälp mig vad kan jag göra?Huh?Huh? Blomman
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: Mars 09, 2008, 20:45:32 »

Jag tror inte de plockar era möbler och inte hunden heller. TV har du rätt att ha, men kanske inte värsta 42" HD platt-TV. Är det en bostadsrätt och du äger en del i den så kan de begära att den ska säljas även om detta drabbar tredje man, dvs din dotter. Om ni inte har skrivit kontrakt se till att göra det för annars kan de tycka att din dotter ska stå för hela hyran och du bo gratis. Råkade själv ut för det när jag bodde hemma hos mamma. Nu har ju varken din dotter eller min mamma försörjningsplikt men ändå..

Du kan gå in på Kronofogdens sida och se hur du ligger till och om det finns något att dra.
Kanske att skuldsanering kan vara något att titta på om du är sjukpensionär.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #2 skrivet: Mars 12, 2008, 10:52:39 »

Vad jag förstår har dina ägodelar karaktären av det som kallas beneficie, det vill säga mest övervägande personliga saker samt saker du behöver för att sköta ett normalt hem.
TV ingår numera i beneficiet.

Vad angår hunden får du behålla denna då enstaka husdjur, enl. lagstiftaren, inte bör bli föremål för utmätning. Med lite god vilja faller denna under beneficiet även om det inte uttryckligen anges i UB eller förarbeten till denna.
Jag har behandlat denna fråga mera ingående i ett annat inlägg.

Det som du kan drabbas av är således utmätning på din sjukersättning och i detta sammanhang räknas din dotters inkomst (om hon har en sådan) när ditt förbehållsbelopp skall beräknas.
Även bostadsbidrag, ev. barnbidrag m.m. räknas som inkomst.

Till skillnad från Phantera är jag mera tveksam i skuldsaneringsfrågan.
Detta grundar jag på skälighetsrekvisitet som tillsammans med insolvensrekvisitet måste vara uppfyllda (är kumulativa) i skuldsaneringsärenden.

Att du har haft sjukersättning (som numera är tidsbegränsat?) sedan dec 07 anses troligen av Kronofogdemyndigheten vara för kort tid för att kunde göra en prognosbedömning. Sjukersättningen anses inte vara varaktig när den är tidsbegränsat.
Samtidigt skall det vara skäligt att du beviljas skuldsanering, och här är det ytterligare ett antal krav som måste vara uppfyllda bl.a. skuldernas ålder där merparten av skulderna skall vara minst 3-4-år gamla räknat från skuldernas uppkomst.
Insolvensrekvisitet innebär enl. praxis att det skall framgå att insolvensen inte kommer att upphöra, dvs. den skall vara bestående. Detta betyder ytterligare att det inte skall vara möjligt för dig att betala skulderna inom minst 13 -14 år.
Kan du betala inom denna tidsram, antingen via utmätning eller överenskommelse, anses du i skuldsaneringssammanhang inte vara insolvent.

Båda rekvisiten skall prövas av KFM, men står det klart redan vid prövningen
av skälighetsrekvisitet att skuldsanering inte kan beviljas skall insolvensrekvisitet ej prövas, oavsett hur det annars ser ut.

Jag har i andra sammanhang gett uttryck för mina åsikter om Lindorff och jag vidhåller att detta bolag måste vara bland branchens värsta skitstövlar.
Sjuka, arbetslösa m.m. med mycket låga inkomster, inget är heligt för detta - enl. min åsikt - oseriösa företag.

//lillstark

Loggat

Execute Justice - Not People
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: