Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Får kronofogden  (läst 12013 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gullviva
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: Mars 06, 2008, 08:44:23 »

göra löneutmätning om man överklagar? Eller måste de vänta tills allt är klart?

Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #1 skrivet: Mars 06, 2008, 12:13:00 »

Det beror lite på...
Har du pågående löneutmätning får denna fortsätta även under den tid överklagandet pågår.

Har du däremot ingen pågående löneutmätning får du av KFM ett beslut om verkställighet. Detta kan överklagas och den normala procedure i samband med överklagandet är att vid tingsrätten begära återvinning av beslut samt begära inhibition. Dessa två begäranden hör ihop även om det är två seperata skrivelser.
Du måste motivera din begäran väl.
Begäran om återvinning samt inhibition skickas till tingsrätten tillsammans med kopia på det beslut som överklagas.
Beslut (eller avslag) om återvinning samt inhibition får du i stort sett med vändande post.
Inhibition är ett (tillfälligt) förbud mot verkställande av myndighets beslut.

Att hindra en löneutmätning kräver lite arbete...

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Gullviva
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« Svara #2 skrivet: Mars 06, 2008, 12:23:56 »

KFM Har beslutat att det finns utrymme till löneutmätning men tar inte faktiskt hänsyn till vissa omkostnader som faktiskt finns och som de ska ta hänsyn till,alternativt räknat dessa för lågt.Som vår uppvärmningskostnad tex.De har fått in elräkningar som klart visar vad elen kostar men de påstår att årskostnaden endast är tre ggr så hög som räkningen för en månad,vilket vi vet absolut inte stämmer då mätaren är fjärravläst.Elbolagen uppdaterar inte den beräknande årsförbrukningen på fakturorna mer än nån gång per år så därför ser det den lägre ut,men det är ju bara att titta på räkningarna så syns det ju att det är fel...

Sen bor vi långt ut på landet och jag är i behov av busskort för att stå till arb.marknadens förfogande som jag måste göra för att få a-kassa,men det krävde inte arbetsförmedling sa HL i brevet.Tacka fan för det,AF betalar inte heller några pengar till mig så om jag har busskort eller inte skiter nog de i.Men utan busskort ingen a-kassa,eftersom jag då bryter mot deras regler istället om jag påstår att jag är aktivt arbetssökande,vilket jag inte kan vara utan busskort.

Och nu ringer inte HL tillbaka heller som hon sagt att hon ska i två dagar.Jag vill verkligen ha en omprövning av beslutet.

Loggat
framtid
Newbie
*

Antal inlägg: 46

« Svara #3 skrivet: Mars 06, 2008, 14:36:35 »

Har du däremot ingen pågående löneutmätning får du av KFM ett beslut om verkställighet. Detta kan överklagas och den normala procedure i samband med överklagandet är att vid tingsrätten begära återvinning av beslut samt begära inhibition.

Innebär detta att man kan vinna tid och göra så att betalningsanmärkningen man får vid löneutmätning kan undvikas om man lyckas få fram pengar(full betalning för skulden) under tiden överklagandet pågår?

Eller har man då redan fått anmärkningen i samband vid KFM:s första beslut om verkställighet? 
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #4 skrivet: Mars 06, 2008, 16:12:52 »

Enl. de uppgifter jag har fått från KFM är det så att när en skuld inkommer till KFM får den pågäldande ett "konto" pådyvlat.
Detta konto är allmänna handlingar och vem som helst kan få upplysningar om det finns ett skuldsaldo. Detta oavsett betalningsanmärkningar eller ej.
Betalningsanmärkningar utlösas när ett verkställbart beslut föreligger, dvs. ett färdigt beslut måste ha tillkommit och verkställts.

Om ett beslut är föremål för rättslig prövning kan det ej vara ett slutgiltigt beslut då domstolen har avgörandet.
För att unvika att i ett senare skede begära rättelse är det bättre att gå den korrekte juridiska vägen, dvs. återvinning och inhibition i samband med överklagandet. Vid begären om dylika åtgärder skall skälen till begäran anges och varför det anses motiverat m.a.o skäl för yrkandet.

Dessa två åtgärder är det enda som på ett effektivt sätt kan stoppa KFM och ev. onödiga betalningsanmärkningar.
En tillkommen betalningsanmärkning är mycket svår att få bort, oavsett denna är felaktig.

Vad som är viktigt i sammanhanget är att datum för verkställighet ej får ha överskridits, i så fall är det endast återvinning som är möjlig och betalningsanmärkning ett faktum.
Det går inte att inhibera ett beslut som redan har verkställts.

Att chanse på ett överklagande enbart för att vinna tid är inget jag skulle förlita mig på, bättre är det att be KFM om utökat kommunikationstid i avvaktan på du får fram pengar. Utökat kommunikationstid kan du få via telefon.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
framtid
Newbie
*

Antal inlägg: 46

« Svara #5 skrivet: Mars 06, 2008, 21:58:22 »

Tack för det utförliga svaret lillstark, mycket givade.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: