Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dotterns studiebidrag räknas in även när hon är 18 ??  (läst 4708 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kinnahelena
Sr. Member

Antal inlägg: 251

« skrivet: Februari 25, 2015, 09:21:45 »

Hej. Jag har utmätning på min förtidspension - i den har min dotters studiebidrag räknas in som inkomst. Nu när hon fyller 18 år får hon pengarna direkt till sig själv och hon behöver ju helt klart dessa pengar till att kunna gå sitt gymnasium. Till o med för att ta sig till en buss som tar henne till skolan ( vi har 1 mil till en busshållplats) Jag går stora matcher med kronofogden om att det faktiskt är DOTTERNS pengar men se det ger KF "blanka fan i". Saken är den att om inte dotterns studiebidrag räknades in så skulle de inte kunna dra något för mig. Min "meritlista" på KF gäller skulder som är 15 - 24 år gamla skulder som de började leta fram 2013 och började dra ifrån mig "tack vare" underhåll till dottern och hennes studiebidrag. Jag hade inte en endaste aning om allt jag vet i dag tack vare den här sidan men nu sitter jag ju helt enkelt fast i klorna på KF och har börjat jaga inkassobolagen med Pul etc. Men är det någon endaste själ här på forumet som kan ge mig tips som gör att min barn kan åtminstone få behålla SITT studiebidrag Huh???
Loggat
kinnahelena
Sr. Member

« Svara #1 skrivet: Februari 25, 2015, 09:34:37 »

Ibland har man lust o ta fram repet och leta fram en hög tall - det känns som jag "stångar mitt huvud blodigt" mot "Kronolle"  Angry Undecided
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #2 skrivet: Februari 25, 2015, 11:14:37 »

Om ditt barn har utgifter för att komma till skolan, som inte täcks av kommunen, skall du klart ansöka om att få detta in i ditt förbehållsbelopp.
Annars är det på det vis att du är försörjningspliktig för ditt barn fram till 21 års ålder, eller tills hon avslutat gymnasieutbildning, och under den tid räknas hennes studiemedel som din inkomst, du skall alltså be henne betala hemma, så är lagen tyvärr.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
kinnahelena
Sr. Member

« Svara #3 skrivet: Februari 25, 2015, 18:33:30 »

okej  Undecided Tack för svaret - ska i alla fall försöka få dom o förstå att det helt enkelt inte finns pengar till bensin för att skjutsa henne till busshållplats. Kruxet är att jag är livrädd att hon ska hoppa av skolan för att hon vet att vi inte har råd med skjuts och på så sätt sätta sig i en ganska taskig situation med att hon kommer få jätte svårt att få jobb. Vi kan inte ens flytta in till stan för jag får inget lägenhetskontrakt pga KF
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Februari 25, 2015, 19:28:32 »

Du kan också höra med kommunen du bor i, vilka regler det finns för skolskjuts för gymnasieelever. Vet att i vissa kommuner utgår bidrag om det är över 6 km till närmste busshållplats, men tyvärr är det lite olika kommun för kommun.
Om du begär tillägg till ditt förbehållsbelopp för skoltransport, och inte får det bör du kontakta skolinspektionen, och barnombudsmannen, för ditt barn då kan anses uteslutas från skolan, vilket är i strid med barnkonventionen.
Tänk dock att på samtliga handlingar bör du ha ditt barns namnteckning, eftersom hon är myndig, även om du fortfarande är försörjningspliktig.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
kinnahelena
Sr. Member

« Svara #5 skrivet: Februari 25, 2015, 21:02:18 »

Okej - nu fick jag en ide´tack vare ditt inlägg ivkej Smiley Kommunen sa nej till ersättning för att de ansåg att hon kunde driva på stan i fyra timmar efter skoltid och cirka 2 timmar innan skoltid för att kunna ta en buss som "landar" 4 km hemifrån. Då ska hon vara här ute klockan 22.00 för att sen gå 4 km på grusväg i kolmörker och vintertid i massor av snö. Dessutom med varg som sällskap i mellan åt. Skolan hävdar att det är en viss procent som ska göras där men resten ska ske med plugg hemma. Är man hemma vid cirka 22,30 tiden så är det nog sömn som prioriterats när man har varit på resande fot sen klockan 05,30 på morgonkvisten. Det är ju inte direkt som så att det finns kraft kvar för 4 timmars hemmaplugg som skolan anser att de ska göra. Det är därför hon skjutsas till en busshållplats som ligger 1 mil hemifrån som har någorlunda bättre anpassade tider. Dessutom så bör jag ju antagligen skicka med barnet "matpengar" för att kunna få i sig mat så hon inte klappar ihop för skollunchen serveras 11,20  Undecided Så, nu har jag argument till förbehållsbeloppet ska räknas om och kan kanske få dom att förstå konceptet  Smiley   
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Februari 26, 2015, 10:24:43 »

Hör med skolinspektionen, vet att flera kommuner har en regel om väntetiden inte får överstiga 10 timmar per vecka, och du skriver om 6 timmar per dag.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: