Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 21, 2025, 04:50:34
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Skuldsanering
»
Några frågor om min mans beslut
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Några frågor om min mans beslut (läst 4013 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
malian
Newbie
Antal inlägg: 9
Några frågor om min mans beslut
«
skrivet:
Oktober 09, 2013, 07:56:09 »
Hej,
I måndags 7 oktober fick äntligen min man sitt beslut. Där betalningsplanen börjar redan ny i oktober. Vi kan tycka det är lite kort tid då han måste hinna samla in alla uppgifter för betalning och dom har ju fortfarande 3 veckor på sig att överklaga. Hittills har bara SEB inkommit med yttranden. Så risken är att dom överklagar.
Så mina funderingar är följande. Ska man inte ha en månad på sig att förbereda allt efter att beslutet är taget? (Det sa iaf den första handläggaren. Han sa nämligen att när beslutet har fattats ska du betala månad 2 efter detta. Tex beslutet fattas i aug. Du har september på dig att fixa allt. I oktober betalar du.)
Men enligt juristen är det sista oktober som gäller och även om någon överklagar beslutet nu så ska beslutet och betalningsplanen fortgå löpande tills dom kommer ifrån domstol. Stämmer detta?
För enligt min mans kontakt på kommunens skuld o budget rådgivning så ska han inte betala om beslutet överklagas då kfm måste ompröva beslutet.
Snälla hjälp oss att reda ut detta. Känns som att vi har väldigt ont om tid att få allt till att klappa nu.
Loggat
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
SV: Några frågor om min mans beslut
«
Svara #1 skrivet:
Oktober 10, 2013, 10:37:23 »
Jag håller med dig om att det är kort om tid, jag gissar att skusan resonerar som så att oavsett om borgenärernas yttranden leder till något eller inte så hade han betalt ändå (betalningsviljan går hand i hand med att godkännas för en skuldsanering). Och då tycker man nog att det är lika bra att komma igång snarast så blir han skuldfri tidigare.
När jag fick mitt beslut blev det bråttom på samma sätt.
Vissa mottagarkonton fick jag inte förrän sista dagarna och en borgenär krånglade långt över tiden p.g.a. att de inte var redo.
Ni ska inte oroa er, ingen borgenär kommer att kunna klandra er eller anklaga er för att ha satt i system att vara sena eller hoppa över betalningar om de kommer in sent första månaden.
Ring alla och stäm av hur det blir med konto att betala till! Då får ni veta om de också kommer att skicka en avi varje månad eller om ni får sköta det själv.
Det är lite stökigt i början, vissa förstagångsbetalningar kan bli sena men huvudsaken är att det görs.
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Anno1980
Newbie
Antal inlägg: 8
SV: Några frågor om min mans beslut
«
Svara #2 skrivet:
November 05, 2013, 12:03:26 »
Jag fick mitt första besked i mitten av oktober att jag fått beviljad skusan, men ska inte börja betala förrens 31 december. Sen måste ju de samla ihop allt så det där låter som väldigt kort tid. Prata med skuldsaneringshandläggaren. Det är ju hon som beslutar.
Lycka till!
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------