Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sambo??  (läst 9140 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemmes
Newbie
*

Antal inlägg: 35

« skrivet: Juli 17, 2013, 19:26:06 »

Jag undrar hur kronofogden räknar sambos inkomst. Räknar de att man betalar 50% av boendekostnad mm, eller om sambon har mycket i inkomst kan det då bli så att den ska betala hela boendekostnaden mm? Jag har fått inledande skuldsanering men undrar hur det skulle bli om man under skusan tiden flyttar ihop med någon? Kan det rent princip bli så att kronofogden räknar att hela min inkomst ska utmätas eller betalas i skuldsaneringen och sambon betala och försörja mig? Samt mina barn?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Juli 18, 2013, 00:05:38 »

Det räknas inte så enkelt som 50/50. Förbehållsbeloppet är olika för ensamstående jämfört med sambo. Om du är ensamstående nu och blir sambo kommer du nog behöva få beslutet omprövat/omräknat. Förmodligen leder samboskapet till att du kan betala mer på skulderna.

Det finns på kfm hemsida hur förbehållsbeloppet beräknas. Du kan också lägga in en sambo i din skuldsanering, räkna om och se vad det blir.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Mondeo
Full Member

Antal inlägg: 211

49 år

« Svara #2 skrivet: September 17, 2013, 12:19:14 »

Hej

Skriv ett äktenskapsförord mellan er då blir den andra partnern inte medskyldig att hjälpa till i skuldsanering. Detta kanske verkar onödigt men samtidigt värdefullt, för det ska vara vattentätt skott mellan er.
Loggat
puupääpuu
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #3 skrivet: September 17, 2013, 13:09:51 »

Det hjälper inte den skuldsatta, boendekostnaden delas samt andra utgifter. Den icke skuldsatta partner som har äktenskapsord samt egendom har sas "orörd egendom" som kfm inte får utmäta. Kanske bra om man har en stor hyra/boendekostnad?
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #4 skrivet: September 17, 2013, 16:48:22 »

Blir man sambo så får man ta till en gammal luring och säga att man är inneboende och skaffa sig en c/o adress till denne.

Problem blir det dock om den blivande sambon ska flytta in hos dig...å andra sidan, varför kan man inte vara särbo de fem åren som skuldsaneringen löper, naturligtvis en lång tid då man är kär o galen, sen kan man ju alltid vara särbo och ändå bo ihop.

Tyvärr är det ju så att vi som är evighetare måste ljuga oss till ett bättre liv...känns inte bra, men tänk så mycket inkasso ljuger med gott samvete dessutom.
Loggat
hemmes
Newbie
*

Antal inlägg: 35

« Svara #5 skrivet: September 17, 2013, 21:30:47 »

Om man skriver sig som inneboende, blir det där man blir folkbokföring då? Eller är man mantalsskriven på en adress och är inneboende på en annan? Hur noga kollar skusan under tiden hur man bor? Om jag har ett kontrakt att visa upp om någon borgenär frågar, räcker det?
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #6 skrivet: September 18, 2013, 07:32:15 »

Om man skriver sig som inneboende, blir det där man blir folkbokföring då? Eller är man mantalsskriven på en adress och är inneboende på en annan? Hur noga kollar skusan under tiden hur man bor? Om jag har ett kontrakt att visa upp om någon borgenär frågar, räcker det?

Från att man fått beslut om skuldsanering, så kollar inte skusan någonting. Utan det är upp till borgenärerna att begära omprövning, om dom anser att man ska kunna betala mer.
Loggat
larses60
Hero Member

« Svara #7 skrivet: September 18, 2013, 09:11:59 »

Du kan utan problem vara folkbokförd som inneboende, du har ju rätt att hyra av någon. Finns ingen anledning att kolla det.
Loggat
snapphanen 1
Newbie
*

Antal inlägg: 48

« Svara #8 skrivet: September 18, 2013, 16:07:18 »

men kan de inte ändå bli lite problem....för även om man har rätt att hyra av någon så måste väl den i sin tur deklarera för hyresinkomster??? 
Loggat
larses60
Hero Member

« Svara #9 skrivet: September 18, 2013, 16:12:40 »

Det blir ju ingen inkomst om du betalar en del av hyran....ni delar ju på den. Du ska bara deklarera då du kommer över en viss summa i hyresintäkter/år. Sen kan man ju undra varför skusan skulle gå in och kontrollera deklarationen hos den du bor inneboende hos.
Loggat
hebbe
Full Member

Antal inlägg: 133

Yrkespessimist

« Svara #10 skrivet: September 18, 2013, 19:39:08 »

Ärlighet varar längst.
Det är inga hundrameterslopp vi evighetsgäldenärer deltager uti.
Det är tiodubbla maratonlopp. Det gäller att stå distansen ut. Ärlighet varar längst.

Laga efter läge.  Hur viktigt är det att bo ihop, för stunden ? Gå tillsammans till kronofogden och lägg korten på bordet ! Ärlighet vara längst !

Om alla här hade varit ärliga i grunden;) då hade vi nått framgång! Nu försöker alla genom ljug att få enskild fördel. Kronofogden kan alla knep. Var så säker.

Skuldsaneringsfjolleroxet är ett exempel på hur man försöker kartlägga oss gäldenärer. Det heter underrättelsetjänst. Raffevrångkuk har ånyå fått uppgiften att förfina denna underrättelsetjänst. Gå inte på den blåtiran: vägra skuldsanering ! ABSOLUT PRESKRIPTION !
Eller sätt oss i fängelse ! Kriminalisera det hela ! Då få vi äntligen rätt till offentlig försvarare !

Som det nu är bestämmer skuldindustrin !

Så vill "våra" politiker ha det.

hebbe
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: